Bicykl - kus historie, který má duši

Tisk

kolo perexPetr Šimpach je studentem maturitního ročníku gymnázia a nadšeným sběratelem a restaurátorem historických kol. Zajímá se o celkovou historii jejich výroby jak ve světě, tak i u nás, ale nejradši má kola vyrobená na našem území v první polovině 20. století. V následujícím článku svou zálibu a její vývoj sám představuje. 

 


Jak to u mě s koly začalo?
První metry na bicyklu jsem ujel díky mému dědovi. Vášeň pro sběratelství však přišla až později. Bylo mi třináct let a můj otec se rozhodl renovovat historický automobil, který si zakoupil jako student na vysoké škole. Již od malička mi byl velkým vzorem a chtěl jsem ho následovat ve všech jeho zájmech a aktivitách. Při opravě auta tomu nebylo jinak. Jenže ve třinácti člověk nemá řidičský průkaz na auto a ani na motorku, takže se kolo stalo nejschůdnější cestou.

Díky mému dobrému kamarádovi jsem získal první historický kousek a moje sběratelská vášeň se zrodila. Kola v mojí sbírce přibývala. Díky panu Andreji Fortisovi z Košic jsem přišel na chuť kolům v originálním stavu, což moji vášeň rozběhlo na plné obrátky. Prozatím největším úspěchem byla výstava, kterou jsem ve spolupráci s bíloveckým muzeem, ostravskými spolky Moravan a Elegant a mými kamarády v únoru tohoto roku uspořádal.

kolo 1
Proč kola sbírám?
Fascinuje mě jejich technické provedení. Kdysi výrobci kladli důraz na kvalitu a detail. Několik barevných linek na ráfcích i blatnících, gravírované ozdoby a nápisy na rámu, chromované části, bavlněné síťky do zadního kola, dřevěné rukojeti a zdobené zvonky. Bicykly byly krásné a odolné. Některé jsou plně pojízdné až do dnešních dní včetně původních plášťů.

Dalším důvodem je jejich autentičnost a uchování příběhů z historie i pro mnoho dalších generací. Kola v původním stavu nesou známky používání a způsobu zacházení původních majitelů. Dá se tak velmi dobře vytvořit „most“ mezi historickým kolem a důležitou událostí v našich dějinách a tím ji mladé generaci přiblížit. Každé zachovalé historické kolo vnímám jako vzácný kousek, který je zapotřebí co nejlépe uchovat. Tedy kvalitně vyčistit a zakonzervovat jeho stav, aby nedošlo k dalšímu poškození.

kolo 2

Původní stav má vždy přednost
Mnoho lidí si plete pojmy renovace a restaurování. V minulosti se velkým fenoménem stala právě renovace, tedy kompletní obnova stavu. Můžeme tak na veteránských srazech vidět řady stejných a nablýskaných strojů, u kterých je vzácná autenticita a historie skryta pod novým kabátem. Tou druhou cestou, mému srdci bližší a v poslední době i preferovanější, je restaurování. Jedná se o proces, který klade důraz na maximální zachování původního stavu. Řídí se etickým kodexem restaurátora a je nutno k jednotlivým zásahům přistupovat velmi opatrně.

Kolo 5

Z historického hlediska je nejideálnější cestou pouhá konzervace exponátů, která uchová maximálně autentický nálezový stav i za cenu nefunkčnosti. Pro širokou veřejnost je však atraktivnější kola zrestaurovat. Jedná se pak o zásah, při kterém jsou z exponátu odstraněny nepůvodní části, je vyčištěn a následně zakonzervován. Do vlastní sbírky se tedy snažím shánět kola v autentickém stavu, u kterých stačí provést proces restaurování. Mnohdy je to náročnější a dražší, ale bohatou odměnou pak je krásný muzejní exponát nesoucí příběh své doby.

kolo 4

Restaurování a jak probíhá
Kolo rozeberu do posledního šroubku. Následně každý jeho díl pečlivě čistím a leštím různými postupy. Lakované díly se umyjí od hrubých nečistot a následně šetrně přelešťují pomocí různých past a přípravků. Pochromované části jako jsou například řídítka, převodník, špice a náboje přelešťuju ručně, nebo i strojově. Záleží na jejich stavu. Když se chrom nedochová, tak je potřeba vyleštit holý kov.

Kožené komponenty bývají po několika desítkách let popraskané a vyschlé. Pomocí různých vosků a olejů se jim snažím vrátit jejich původní vlastnosti. Po těchto procesech a opětovném složení kola následuje konzervace. Ta je velmi podstatná, protože bez ní by bicykl vlivem vzdušné vlhkosti opět začal rezivět a moje práce by se postupně znehodnocovala. Možností konzervace je více a vždy záleží na daném exponátu, ale je potřeba volit postupy, které jsou v případě nutnosti v budoucnu vratné.

kolo 3

Jak to vidím dál a kontakt
Kola jsou mojí vášní a rád bych se jim věnoval i nadále. Pevně věřím, že jsem neuspořádal svoji poslední výstavu a nezachránil poslední kolo. Těší mě každý nový kousek v mojí sbírce, ale i ten, který zachráním pro někoho jiného.

Pokud tedy máte doma historické kolo, tak ho hlavně nevyhazujte, je to stroj, který něco prožil a pamatuje. Rád pomůžu v jeho záchraně. Můžete mě kontaktovat a já vám sdělím v jakém stavu a z jaké doby ten váš konkrétně je. Dále ho mohu odkoupit, nebo pro vás zrestaurovat. Stačí mě kontaktovat na emailové adrese Tato emailová adresa je chráněna před spamboty, abyste ji viděli, povolte JavaScript , nebo na telefonním čísle 734 288 214.