Začala dlouho očekávaná a odkládaná rekonstrukce historického viaduktu; potrvá tři roky

Začala dlouho očekávaná a odkládaná rekonstrukce historického viaduktu; potrvá tři roky

Tisk

viadukt perexV Praze byla zahájena rekonstrukce více než 160 let starého Negrelliho viaduktu. Stavební práce potrvají téměř tři roky. Po Karlově mostě jde o druhé nejstarší přemostění Vltavy v Praze.

 


Po ničivých záplavách v roce 2002 se viadukt stal nedílnou součástí protipovodňové ochrany v Karlíně i v Holešovicích. Byl jedním ze čtyř mostů přes Vltavu v Praze, na kterých nemusel být kvůli pětisetleté vodě přerušen provoz.

Po viaduktu se v současné době může jezdit maximálně čtyřicítkou; po rekonstrukci se traťová rychlost zvýší na 60 kilometrů za hodinu.

viadukt

Rekonstrukce zásadním způsobem ovlivní vlakovou dopravu. Od července bude většina vlaků mezi Prahou a Kladnem končit i začínat na nově zřízené zastávce Vltavská s možností přestupu na metro C; pro vybrané vlaky budou konečnou stanicí Praha-Bubny, či Praha-Dejvice. Rychlíky z Děčína a osobní vlaky z Kralup nad Vltavou pojedou na Masarykovo nádraží odklonem přes holešovické nádraží.

Viadukt a jeho historie

Negrelliho viadukt, někdy též nazývaný Karlínský, dříve viadukt Společnosti státní dráhy, spojuje Masarykovo nádraží přes ostrov Štvanice s Bubny. Je prvním pražským železničním mostem přes Vltavu a druhým nejstarším pražským mostem. Je nejdelším železničním a celkově třetím nejdelším mostem v Česku.

Viadukt byl postaven jako součást drážďanské větve Severní dráhy Olomouc – Praha – Drážďany.  Byl budován od roku 18846; dokončen byl roku 1849; rok nato byl uveden do provozu. Po svém dokončení měl 87 kamenných oblouků. Most je dlouhý 1110 metrů. V roce 1964 byl viadukt spolu s některými dalšími stavbami na trati zapsán do státního seznamu nemovitých kulturních památek.

viadukt1

Stavba měla být svěřena Janu Pernerovi; ten však při železniční nehodě zemřel a stavbu řídil právě Alois Negrelli. Na stavbě pracovalo až 3000 dělníků různých národností. Při stavbě byly poprvé ve větší míře použity parní zvedací stroje. Ve světovém měřítku šlo o ojedinělou stavbu.

Podobně jako Karlův most přestál za plného provozu i Negrelliho viadukt povodeň v roce 2002, při níž byl zatopen téměř celý Karlín.

Oprava technické památky má řešit nevyhovující stav mostní konstrukce. Některé části mostů, například nejvíce poškozené oblouky budou postupně rozebrány a po opravě znovu složeny. Rekonstrukce má trvat do září 2019.


Ctibor Čejpa, podle podkladů SŽDC, ilustrační foto SŽDC


 

Hledat

Daliborovy dubnové tipy. Co pěkného si přečíst?

Možná jsme podlehli neoprávněnému dojmu, že léto tento rok dorazilo dříve. Jenže příroda změnila názor. Takže co s pošmournými, chladnými a deštivými večery? Máme pro vás opět Daliborovy knižní tipy, které se určitě budou hodit!


Literatura

Můj rok 1958 aneb Ohlédnutí do minulosti

muj rok 200Dostali jsme se do roku, který končí osmičkou a nakladatelství BizBooks toho využilo a nejen pro ty, kteří letos oslaví 60 let, připravilo knihu Můj rok 1958. Pokračují tak v zajímavém nápadu, totiž Série Můj rok a musím uznat, že se jim to poved...

Divadlo

Máma říkala, že bych neměla: divadelní hit pro matky i dcery ve Vršovickém divadle MANA

mama rikala 200Říkáte si, že svoje dítě vychováte úplně jinak než vaši rodiče? Máte starosti s dětmi? A také vám máma říkala, co by se mělo nebo nemělo? I o tom je nová hra o rodinných vztazích Máma říkala, že bych neměla uznávané anglické autorky Char...

Film

Jak se utvářejí naše české minulosti?

Konstrukce minulostiKamil Činátl se již v knize Dějiny a vyprávění (recenzováno zde - http://www.kultura21.cz/literatura/3092-palack...