38. Letní filmová škola: Na jihovýchod do ráje

38. Letní filmová škola: Na jihovýchod do ráje

Tisk

letni filmova skola 38. Letní filmová škola v Uherském Hradišti ( LFŠ), která se každoročně koná na přelomu července a srpna, je minulostí. Na Slovácko přilákala přes pět tisíc návštěvníků a řadu významných hostů. Pro výroční cenu Asociace českých filmových klubů si osobně přijel legendární Carlos Saura, maďarský filmař István Szabó a íránský tvůrce Abbás Kiarostámí.

 

Já jsem se do filmového ráje vypravila jen na poslední tři dny a čtyři noci. Jablko filmového poznání (resp. to, co z něho zbylo), které z festivalových plakátů vykukovalo na každém nároží, jsem se však snažila vychutnat naplno a se vším všudy. Zajímá-li vás, jaké to bylo, čtěte dál.

Zahraj to (samé) znovu…

Letošní LFŠ divákům nabídla přibližně 170 celovečerních filmů. To je sice o třicet méně než loni, na druhou stranu ale přibylo repríz. Dostat se na zvolený film ve většině případů nebyl problém. Stačilo se dostavit deset až patnáct minut před začátkem. Na filmy, u kterých se dal očekávat větší zájem diváků, raději půl hodiny (např. filmy s živým hudebním doprovodem).

Promítalo se v šesti sálech a ve dvou letních kinech. O večerní a noční zábavu bylo postaráno v klubu Mír a ve dvou stanech v parku v okolí kina Hvězda. Na třech místech se konaly doprovodné výstavy.

Prachy v prachu

Festivalu pověstnému svou vřelou a pohodovou atmosférou nemohl ublížit ani oproti loňsku výrazně nižší rozpočet a tím pádem o dva dny kratší doba trvání  - dva miliony si z jablka filmového poznání (nebo hříchu, chcete-li) ukouslo Ministerstvo kultury a hlavní sponzor. Právě na tuto skutečnost (patrně) vtipně odkazoval i vizuál:

letni filmova skola logo

Krom finančního schodku se pořadatelé museli vypořádat i se ztrátou jednoho významného promítacího sálu se třemi stovkami míst – Slováckého divadla, v němž přes léto probíhají opravy. Velký nafukovací sál Espace Dorleans, který vyrostl na Studentském náměstí jako náhrada, jako provizorium posloužil, pohodlné divadlo však pochopitelně plnohodnotně zastat nemohl. Kvůli řazení sedadel v zákrytu bylo ze zadních řad hůř vidět a diváky rušil v parných festivalových dnech hukot klimatizace. Pro nově příchozí děti filmového ráje znamenal spíše festivalovou kuriozitu a atrakci, a pokud mohu soudit, s přílišným nadšením se tam nikdo nevracel.

Chci to vidět!

Orientaci v tom, co se kde a kdy děje, usnadňoval návštěvníkům program v sympatickém „letáčkovém“ formátu akorát do kabelky, který byl k mání jen za dvacku. Krom kompletního „rozvrhu“ na celou dobu festivalu obsahoval pro lepší přehled i krátké anotace. Obsáhlejší informace a fotky mohli návštěvníci najít v objemném katalogu, který byl v prodeji za stovku. Příjemným překvapením bylo minimum programových změn na poslední chvíli.

Maďarština (nejen) pro začátečníky


Sekce Fokus byla tentokrát zaměřena na Maďarsko. Zahrnovala němý film a 30. léta, nový maďarský film 60. let, maďarskou komedii a retrospektivy oscarového maďarského režiséra Istvána Szabó (Mefisto, Schůzka s Venuší, Sluneční jas, Sen o domě a další) a jeho téměř o čtyřicet let mladšího mezinárodně uznávaného kolegy Benedeka Fliegaufa (Houština, Dealer, Mléčná dráha, Je to jen vítr a další). Zvláštního uvedení se dostalo animovanému filmu jednoho z nejznámějších a nejúspěšnějších maďarských animátorů Marcella Jankovicse z roku 2011 Tragédie člověka.

Houby nebo třešně?

Retrospektivy se dočkali i další významní autoři: britský oscarový tvůrce monumentálních eposů David Lean (Pouto nejsilnější, Nadějné vyhlídky, Most přes řeku Kwai, Lawrence z Arábie, Doktor Živago a další), jeden z nejvlivnějších a nejkontroverznějších post-revolučních íránských filmařů Abbás Kiarostámí (Zkušenost, Cestovatel, Kde je dům mého přítele?, Chuť třešní, Vítr nás odvane, Jako zamilovaní a další) a výrazná srílanská filmová osobnost Vimukthi Jayasundara (Opuštěná země, Mezi dvěma světy, Houby, Země ticha a další).

V rozvrhu nechyběl dějepis a zeměpis

Ve „školním rozvrhu“ diváci našli podobně jako v předchozích letech i hodiny „dějepisu“. Promítaly se unikátní snímky o heydrichiádě (Romeo, Julie a tma, Vyšší princip, Atentát, Klíč, Operace Silver A, Tichá ves a další) a konalo se sedm bloků věnovaných Oberhausenském manifestu. Mimořádný zájem vzbudila i „lekce Faust“ – projekce více než dvouhodinového snímku Alexandra Sokurova z roku 2011 Faust oceněného na MFF v Benátkách, kterou dramaturgie festivalu nabídla jako jednu z ochutnávek ze současného ruského filmu.

V rámci „zeměpisu“ jsme na LFŠ v tradiční sekci filmů z Visegrádu zabrousili například do sousedního Polska, abychom si vychutnali retrospektivu prominentní polské režisérky a scénáristky Agnieszky Holland (Nedělňátka, Konkurs na život, Bez umrtvení, Horečka, Evropa, Evropa, V temnotě a další).  Nechyběla ani nejnovější sklizeň z české, slovenské a polské filmové tvorby (Alois Nebel, Čtyři slunce, Polski film, Rok konopí, Věra 68, Meruňkový ostrov, Konfident, Dust And Glitter, Jmenuji se Ki, Krtek, Výmyk a další).

Hra na pravdu

V sekci Spektrum nabídl program pod hlavičkou F jako pravda kolekci snímků, jejichž společným jmenovatelem je manipulace s realitou (Ztratil se člověk, F jako falzifikát, Fallové, Wild Blue Yonder, Michael, Home Stories a další).

Vzhůru do blaxploitation!    

Noční motýli a půlnoční kovbojové si mohli každý den (resp. noc) vychutnat tzv. blaxploitation filmy – snímky ze 70. let minulého století, zacílené na mladé městské černošské publikum a plné hrdě sebevědomých, okázale aktivních a vyzývavě sexualizovaných hrdinů či hrdinek. Koho toto téma zaujalo, jásejte. Na příští filmovce se údajně možná dočkáme celé jižanské filmové sekce!

Malá noční hudba

Kdo chtěl na chvíli ulevit unavenému zraku nebo otlačené kostrči, mohl si vzít time out a zajít na něco z bohatého doprovodného programu (výstavy, koncerty, divadlo…). Já jsem se rozhodla pro dva koncerty. Zklamání z nešťastně nazvučeného vystoupení elektronických Floex v Míru rozehnalo o den později perfektní vystoupení dua DVA, které přes dusno v sále a vyčerpávající výkon vyslyšelo halasné žebronění roztancovaného publika o přídavek, a to hned několikrát.

letni filmova skola tanecek

Návrat do ráje aneb pár postřehů, které se můžou hodit příští rok


- Pokud chcete jít opravdu brzy spát, upalujte po posledním filmu nejkratší cestou do spacáku. Nedívejte se nalevo ani napravo, neberte telefony a ať vás ani nenapadne vzít to přes Smetanovy sady!

- Když už se to zvrtne, kocovinka se nejlíp vyspává na trávníku pod stromy (ne, olivovníky to nebyly) mezi kinem Hvězda a klubem Mír. Ideálně s někým, kdo je na tom podobně jako vy a s kým si můžete dalekosáhle, zasvěceně a třeba i „naruby“ povídat o filmech, které vám právě unikají.  „Tak to jsme taky neviděli a opravdu to stálo za to. Doporučuju tento film i nevidět…“ Hra je o to zábavnější, když se vedle vás povaluje někdo, kdo chodí na filmy poctivě a zrovna jeden z nich se svými přáteli zapáleně probírá.

letni filmova skola travnik

Siesta na trávníku vedle kina Hvězda

- Když už se to zvrtne jednou, pravděpodobně se to zvrtne ještě několikrát, protože si uvědomíte, že na LFŠ je v kteroukoli hodinu každá noc ještě příliš mladá a že je škoda spát. Moje bilance noclehů na ZŠ Sportovní byla 2:2. Investice do plácku pro karimatku a spacák vyšla naprázdno v případě druhého (nepochopitelně) a posledního (pochopitelně) večera.

- Když vám někdo na filmovce řekne, že čeká “na letišti”, nehledejte ho v nedalekých Kunovicích, ale v sympatické kavárně Jiné café v centru města.

- Pokud se k vám kdykoli v průběhu festivalu připotácí Zádumčivý chlapec se skelným pohledem a bude vám chtít něco říct, pozorně ho vyslechněte! Pojala jsem podezření, že Zádumčiví chlapci se skelným pohledem dobře vědí, co říkají. “Není jak tobě…,“ prohlásil jeden takový v pátek nad ránem u Stanu Café v lese, chytil mě kolem ramen a vševědoucně pokyvoval hlavou. Tenkrát mě to rozesmálo. Teď vím, že měl pravdu. Nebylo jak mně těch pár dní v Hradišti…

Tradice zavazuje

Tradice LFŠ sahá až do roku 1964. Od prvopočátku bylo cílem akce rozšiřovat filmový obzor členů filmových klubů a filmových nadšenců (z nich velkou část tvoří středoškolští a vysokoškolští studenti) a seznamovat je s filmovým uměním v nových a netradičních souvislostech. Po roce 2000 zaznamenala LFŠ výrazný rozvoj – ze semináře primárně zaměřeného na členy filmových klubů se stala druhou největší filmovou akcí na území České republiky, kterou v posledních letech navštíví vždy kolem 5000 lidí.


PS: Speciální díky patří Evě Blažkové za bezproblémové a bleskové vyřízení mé last minute žádosti o akreditaci. Ne všude je taková vstřícnost zvykem.

Zdroj foto: LFŠ, Jaroslav Filip


 

Přihlášení



Martin Němec o svém otci, kterému věnoval knihu Josef Němec – Obrazy a kresby

Košatost a význam umělecké tvorby zobrazuje kniha s názvem Josef Němec – Obrazy a kresby, která současně přiblíží pracovní i soukromou tvář pražského výtvarníka. Jeho synem je Martin Němec, dnes renomovaný malíř a hudebník, duše rockových kapel Precedens a Lili Marlene, jenž potvrzuje, že jablko nepadlo daleko od stromu. Právě on je spolutvůrcem zmiňované výpravné knihy. A protože ji čeká 18. dubna pražský křest v Galerii Malostranské besedy, tak nevím, kdo by o knižní novince, o Josefu Němcovi a o jeho tvorbě povyprávěl víc než jeho syn Martin.

Sebepéče pro pečující

Spousta z nás se může ve svém životě dostat do situace, kdy bude potřebovat pomoc nebo se ocitne v roli pečujícího, ať už na osobní úrovni, nebo té profesionální. Ve společnosti je často zmiňována a probírána role potřebného, ale již se opomíjí myslet na roli pečovatele. I pečující osoba je pouze člověk, se svými silnými i slabými stránkami, který na sebe převzal neuvěřitelný závazek a zejména velkou zodpovědnost. Je potřeba si uvědomit, že i on má svůj soukromý život, své limity a omezené zásoby energie, zvláště v případě, kdy nemá z čeho čerpat.

Banner

Hledat

Videorecenze knih

Rozhovor

Lukáš Kovanda: „Ekonomie? Především věda o lidech a jejich rozhodování!“

Kovanda foto200Popularizátoři ekonomie a světa financí úspěšně bourají mýtus, že tato oblast je nuda a „suchařina“. K oblíbeným autorům patří Lukáš Kovanda. Jeho stravitelné a svižné texty se dobře čtou v kavárnách nebo při cestování ve...

Daliborovy dubnové tipy. Co pěkného si přečíst?

Možná jsme podlehli neoprávněnému dojmu, že léto tento rok dorazilo dříve. Jenže příroda změnila názor. Takže co s pošmournými, chladnými a deštivými večery? Máme pro vás opět Daliborovy knižní tipy, které se určitě budou hodit!

Z archivu...

Čtěte také...

The Artist: němý film roku 2012
ImageSnímek The Artist, který natočil francouzský režisér Michel Hazanavicius, má už v této chvíli na svém kontě tři Zlaté glóby a deset nominací na Oscara. Jakkoli výmluvné mohou oficiální vizitky být, nejdůležitějším f...

Literatura

Na tuto knihu o velrybách nikdy nezapomenete

Velryby 200V nakladatelství Kazda v edici Živá příroda vyšla kniha s názvem Na svou první velrybu nikdy nezapomeneš od milovníka a také popularizátora přírody Ralfa Kiefnera.

...

Divadlo

Na Plovárnu jedině v lázních!

plovarna 200V rámci multižánrového festivalu LUHOvaný Vincent čeká jeho návštěvníky také divadlo. A ne ledajaké. Půjde o žonglérsko-akrobatické představení Plovárna souboru Bratři v tricku. Kde jinde strávit nedělní odpoledne rozmarného léta než v Jurkov...

Film

Dějiny filmové hudby pro každého

dejiny filmove hudbyV téměř každém filmu slyšíme znít hudbu, ať již pochází z nějakého zdroje, který lze v kontextu obrazu rozpoznat, nebo naopak tvoří toliko zvenčí dodávaný zvukový doprovod, který v obraze nemá žádnou reálnou oporu. Hudba je r...