Plavec – předvánoční boj o život

plavec 200Český trh zažívá už delší dobu švédskou knižní invazi. Zaběhnutá jména a stálice jako je Stieg Larsson nebo Lars Kepler nemusím asi představovat. V srpnu se rozhodne, zda se i David Lagercrantz zapíše (pozitivně) do širokého povědomí čtenářů severských detektivek se čtvrtým příběhem o Lisbeth a Mikaelovi. Překvapením minulého roku byl nováček Dan T. Sehlberg se svým thrillerem Mona. A s čím přišel krajan Joakim Zander?

Zander ve svém příběhu čerpá z vlastních zkušeností, místa jeho pobytu se překrývají s místy, na kterých se odehrává knižní drama. A teď tedy k ději samotnému.

Damašek, osmdesátá léta, tajný agent spojil proti pravidlům svůj život se ženou a teď se jim dokonce narodila dcera. Společné štěstí ale nemá dlouhého trvání, matka dítěte je zavražděna. Otec situaci vyřeší tak, že zařídí, aby dítě bylo předáno do péče prarodičů. Od té doby ho z dálky sleduje a doufá, že si Klara povede dobře.

Z polo osiřelé dívky, která vyrůstala na švédském ostrově, se stává mladá dáma, která pracuje pro evropské úřady v Bruselu. Ocitá se tam po zklamání v lásce. Její bývalý přítel Mahmúd Šammúš, elitní paragán, se setkává se svým bývalým kolegou, který naznačuje, že má děsivé usvědčující materiály, které by značným způsobem mohly poškodit pověst americké armády.

A v tu chvíli se rozjíždí nezastavitelný kolotoč utíkání a skrývání po půlce Evropy pár dnů před Vánoci. Mahmúd kontaktuje Klaru, ta se bez rozmyslu přidává k němu a oba se objeví na seznamu hledaných teroristů. „Žiju pouze pro další tah, pro další partii.“ Tuto zprávu uvidí i Klařin otec (plavec z názvu knihy) a neváhá se vydat z Ameriky dceři na pomoc. S tou se setkává, ale společný čas brzy vyprší.

plavec

V knize se pro mě objevuje až moc nedotažených, nereálných nebo příliš vyhrocených situací. Už jen název – Plavec – který by měl označovat Klařina otce, naznačuje, že by právě on měl být hlavní postavou, což je spíše Klara. Když už „plavec“ čekali byste přinejmenším to, že se na scéně objeví vícekrát. Sám Zander v jednom rozhovoru přiznal, že dlouhou dobu nebylo jasné, čí otec v příběhu bude titulní postava Plavec.

To, že Klara se okamžitě beze strachu a otázek přidává k Mahmúdovi je také podivné. Slečinka, která hlavně vysedává v kanclu, najednou velice úspěšně bojuje o svůj život a bezchybně improvizuje – že by nezastavitelné geny po otci? George Lööw, zfetovaný posránek, přemůže vycvičeného zabijáka? Originální snad je alespoň to, že nabouchaný nepřemožitelný paragán miluje muže.

Že by se to četlo ale špatně to ne, zvláště finální část rozbušila moje srdce na maximum, pomalu jsem zapomínala dýchat. Nicméně, od knihy, která je označená „bestseller“ a od autora ze severského prostředí, které pro mě znamená zaručenou kvalitu, bych čekala dotaženější výsledek po všech stránkách.

Plavec/Simmaren
Autor: Joakim Zander
Žánr: krimi thriller
Nakladatelství: Host Brno
Rok vydání: 2015
Počet stran: 383
Hodnocení: 74 %

ROBERT ROHÁL

redaktor K21

Pokud máte rádi český popík a potrpíte si třeba zrovna na osmdesátá a devadesátá léta minulého století, pak by vám mohlo konvenovat debutové album zpívajícího textaře, jehož jméno zní Vlady Gryc. CD dostalo název podle jedné z dvanácti písní - Já svý sny mám - a představuje nejen příjemné melodické písničky, ale i nový svěží hlas protagonisty, který je zároveň autorem všech textů. Témat má Vlady Gryc patrně na rozdávání, protože co píseň, to jiný příběh. Vůbec, texty jsou v případě Grycova debutu silnou stránkou, mají hloubku, jiskru i vtip. Patrně za to může i inspirativní hudební složka, což spadá na vrub hitmakera Hellmuta Sickela. Ti dříve narození si ho zcela jistě pamatují jako někdejšího manžela zpěvačky Heleny Vondráčkové, pro kterou napsal a zaranžoval hlavně v osmdesátých letech celou řadu hitů. Však se také všechny písničky opírají o vybroušený melodický styl již zmíněných osmdesátek a ozvěn let devadesátých, to vše s aranžérskými fígly současných hudebních trendů. Výsledkem jsou chytlavé písničky zabíhající hned do několika hudebních žánrů, až už jde o blues, rokenrol, šanson či latinu, s čímž ovšem zpěvák nemá problém. Pokud bych měl jmenovat alespoň pár titulů, které mě chytly na první poslech, pak je to určitě vyloženě letní hit Te Quero nebo titulní hitovka Já svý sny mám. Stejně tak se mi ale líbí autobiograficky laděný šanson Můj život, crazy písnička Tchýně (která se dočkala ve formě filmové minigrotesky originálního videoklipu) nebo óda na slavnou filmovou hvězdu - Marilyn... Další pozoruhodností debutového alba ostravského rodáka je účast slavných hostů, třeba rockové zpěvačky Tanji... Ale ocenil jsem i vyloženě vymazlený booklet plný zajímavých fotek a navíc se všemi texty, což není v této době zcela běžné. I to je další důvod, proč albu, které si nehraje na velké umění, ale přesto se po všech stránkách povedlo, přeji dobrý start a ještě lepší prodej.

Mimísek 20

Kruh – francouzská krimi s příchutí severu

kruh200Vedle mnoha severských či amerických autorů zaujal v letošním roce českou literární komunitu i jeden francouzský tvůrce kriminálek. Jeho jméno je Bernard Minier a nedávno mu vyšla novinka Kruh.

...