Mám nízkou toleranci k lidské hlouposti, říká Miloslava Erika Veselá

Mám nízkou toleranci k lidské hlouposti, říká Miloslava Erika Veselá

Tisk

M E Vesela 200Přestože se chtěla stát literární nebo výtvarnou kritičkou, vystudovala nakonec politologii a mezinárodní vztahy. I taková je nová hvězda na českém literárním nebi, spoluautorka povídkové knihy Kafe v pět – Miloslava Erika Veselá.

 

 

Nejde se hned na úvod nezeptat. Co vy a literatura? Milovala jste knihy od dětství, nebo jste si k nim hledala cestu až postupem času?

Dostala mě velmi brzo a snahy o záchranu už budou asi marné.

Nikdy nezapomenu na vaši poznámku v přihlášce do literární soutěže, že jste cynický mizantrop. Jak se to projevuje?

Mám nízkou toleranci k lidské hlouposti a vysokou potřebu být čas od času sama. Když jsem rozmrzelá, trousím ironické, jedovaté poznámky. Vím, že jsem v tu chvíli na ránu, ale těžko se s tím bojuje.

Vystudovala jste politologii a mezinárodní vztahy, ale původně jste chtěla být literárním nebo výtvarným kritikem. Možná ještě není pozdě…

Vyrukovala jsem s tím na rodiče někdy v patnácti. Žertem mi odpověděli, že se „mám živit slušně“. Nedávno jsem zjistila, že několik internetových knihkupectví používá citaci z mé recenze na „Už je tady zas“ od Timura Vermese. Hned jsem našim volala, že mi v mládí zkazili velmi slibnou kariéru. Naštěstí mě znají, tak to brali s humorem.
Ale abych byla upřímná, myslím si, že by mě literární kritika bavila do té doby, dokud bych mohla číst, co chci. Krize by nastala s prvním nedobrovolným výtiskem, který by mi přistál na stole.

Někteří spisovatelé nesou kritiku opravdu těžce. Jste ten případ?

Ano i ne. Snažím se to brát s nadhledem, ale není to lehké. Představte si, že si zařídíte byt, jak nejlépe umíte. Kritik je pak jako návštěva, která k vám vtrhne a začne: „V koupelně máte jednu kachličku nakřivo, obývák bych vymaloval jinak, béžová sedačka se do něj nehodí, chlupatý koberec už dávno není v módě, a co má znázorňovat ten obraz v kuchyni?“ Nevzala byste ho holí?

Chtělo to nějaký čas, ale naučila jsem se oceňovat dobře míněnou kritiku, která slouží jako zpětná vazba. Pokud mám s textem vážnější záměry, nechávám ho vždy pročíst někým jiným, abych se vyhnula chybám z „autorské slepoty“. Třeba povídka „V lobby“ má na svou délku poměrně velké množství postav a hodně skáče v čase. Když jsem ji dopsala, nebyla jsem si jistá, jestli se v ní čtenář nebude ztrácet. Zpětná vazba mi tehdy hodně pomohla. Přijímat kritiku mě naučila máma, které jsem dávala přečíst svoje první výtvory. Když se jí něco nelíbilo, nebrala si servítky. Tehdy jsem se vztekala, dnes jsem ráda, že mi říkala, jak to vidí, ne to, co jsem chtěla slyšet.  

M E Vesela


Jste jednou z výherkyň literární soutěže PANA NAKLADATELE. Kdy vás napadlo zkusit štěstí, a tušila jste od počátku, že by to mohlo vyjít? (Kniha Kafe v pět právě vychází, pozn. Red.)

Moc jsem nevěřila, že to vyjde, ale chtěla jsem zkusit, jestli moje texty mají šanci obstát v konkurenci jiných autorů. Na soutěži mě zaujalo téma i to, že ji vyhlásilo relativně mladé nakladatelství. Přišlo mi to jako dobrý nápad. Musím přiznat, že mi to dodalo sebevědomí; přihlásila jsem se do další soutěže a založila si blog „The Flying Attitude“.

Vaše vítězná povídka „V lobby“ byla velmi osvěžující a při jejím čtení jsem se přistihla, jak lituji, že se nejedná o trochu delší literární útvar… Jak přišel nápad na tuto povídku? Co vás inspirovalo?

Inspiraci nehledám. Bohudíky chodí sama a doufám, že jí to vydrží. Mám ráda absurdní situace, detaily, zdánlivé hlouposti, které změní běh celého příběhu. Většinou jsou tím prvním, co mě napadne, a kolem nich potom začnu odvíjet děj. Nejtěžší pro mě je sednou na židli a začít psát. Klíčové jsou tak první tři až čtyři strany, během kterých se rozhoduju, jestli to má vůbec smysl.

Máte pro sebe nějaký nenaplněný literární sen?

Se sny bývám opatrná. Pokud můžu parafrázovat klasika, tak: „Jenom jedna věc je horší, než když se vám nesplní žádný sen – když se vám splní všechny.“ Samozřejmě by bylo super jednou vydat vlastní knihu. Na druhou stranu si nejsem jistá, jestli bych se chtěla psaním živit. Mám-li tedy vyslovit nějaké literární přání, bude abstraktní: Nikdy neztratit nápady, originalitu a soudnost.

Kdo vás při psaní nejvíc inspiruje? Máte nějaké literární vzory?

Jeden vzor nemám, spíš se mi líbí určité prvky tvorby u jednotlivých autorů. U Eca obdivuju schopnost věrohodně našroubovat fiktivní příběh na přesné historické reálie, u Murakamiho přirozené prolínání mystiky s realitou, Irvingovi závidím jeho silné a sebevědomé ženy, Grass má úžasnou symboliku a hraje si s jazykem, King je člověka schopný vyděsit na dvou řádcích a Wilde rozbrečet. U Dostojevského a Faulknera jsou pro mě inspirací propracované charaktery postav a zápletky hodné antického dramatu.

V dnešní době se hodně diskutuje vztah mladých lidí/dětí k literatuře. Nečtou… knihy je nezajímají. Je podle vás něco, co by zásadně pomohlo, aby si ke knihám znovu našlo cestu více lidí?

Je to tak trochu klišé. Nedivila bych se, kdyby větu „Mládež nečte, je zkažená a spěje do záhuby“ našli vytesanou někde na pyramidě. Možná mám na věc přehnaně pozitivní pohled, protože patřím ke generaci, která mrzla o půlnoci před knihkupectvím ve frontě na Harryho Pottera, ale neviděla bych to tak černě. Nemám pocit, že by děti četly o tolik míň než předešlé generace, navíc je dnes obrovský výběr zajímavých knih právě pro ně. Podle mě je klíčové rodinné zázemí, pokud rodiče sedí před televizí nebo počítačem, nemůžou se divit, že jejich potomek po večerech neobráží divadla a necituje Erbena.

Koho vy sama nejraději čtete a jakou knihu byste čtenářům doporučila?

Jak už napoví výše zmíněný výčet inspirací, mám ráda hlavně klasické autory. Z těch moderních mě v poslední době chytla Muriel Barbery a její „S elegancí ježka“ nebo Amélie Nothomb. Stálicemi jsou u mě Murakami, Irving, Eco a McEwan.

Velice děkuji za rozhovor.

Foto: Hana Brožková


 

Přihlášení



Martin Němec o svém otci, kterému věnoval knihu Josef Němec – Obrazy a kresby

Košatost a význam umělecké tvorby zobrazuje kniha s názvem Josef Němec – Obrazy a kresby, která současně přiblíží pracovní i soukromou tvář pražského výtvarníka. Jeho synem je Martin Němec, dnes renomovaný malíř a hudebník, duše rockových kapel Precedens a Lili Marlene, jenž potvrzuje, že jablko nepadlo daleko od stromu. Právě on je spolutvůrcem zmiňované výpravné knihy. A protože ji čeká 18. dubna pražský křest v Galerii Malostranské besedy, tak nevím, kdo by o knižní novince, o Josefu Němcovi a o jeho tvorbě povyprávěl víc než jeho syn Martin.

Sebepéče pro pečující

Spousta z nás se může ve svém životě dostat do situace, kdy bude potřebovat pomoc nebo se ocitne v roli pečujícího, ať už na osobní úrovni, nebo té profesionální. Ve společnosti je často zmiňována a probírána role potřebného, ale již se opomíjí myslet na roli pečovatele. I pečující osoba je pouze člověk, se svými silnými i slabými stránkami, který na sebe převzal neuvěřitelný závazek a zejména velkou zodpovědnost. Je potřeba si uvědomit, že i on má svůj soukromý život, své limity a omezené zásoby energie, zvláště v případě, kdy nemá z čeho čerpat.

Banner

Hledat

Videorecenze knih

Rozhovor

Kristýna Trpková: „Já se pořád víc než za spisovatele považuju za čtenářku, takže svoje knihy píšu hodně intuitivně.“

kristyna trpkova 200Kristýna Trpková žije v Holicích. Pracovala jako disponentka zákaznického servisu, nyní se věnuje péči o tři malé děti. Od sedmi let hraje na klavír, kromě toho ve volném čase ráda zpívá, jezdí na kolečkových bruslích nebo peče. P...

Daliborovy dubnové tipy. Co pěkného si přečíst?

Možná jsme podlehli neoprávněnému dojmu, že léto tento rok dorazilo dříve. Jenže příroda změnila názor. Takže co s pošmournými, chladnými a deštivými večery? Máme pro vás opět Daliborovy knižní tipy, které se určitě budou hodit!

Čtěte také...

Michal Pleskot – „Od zpěvu až k marketingu“

plesk200

Michal Pleskot působí v pražském Divadle Kalich a Divadle F. X. Šaldy v Liberci. Absolvoval zpěv na Konzervatoři Jaroslava Ježka a poté působil na scénách několika pražských divadel, nejprve v Labyrintu, později v T...


Literatura

Lastočka: Poutavý životní příběh z 20. století

lastocka200Lastočka je název poslední knihy Jitky Závodné, kterou si vydala vlastním nákladem. Pokud máte rádi spisovatelky jako je Alena Mornštejnová, tak byste si ji neměli nechat ujít!

 

...

Divadlo

1000 věcí, co mě serou aneb zůstaneme kamarádi?

1000veci uvodkaUž je to 865 hejtů, co se na síti objevil blog 1000 věcí, co mě serou. Moderně pojaté fejetony, kterými nás povedená trojice oblažuje a nebojí se pojmenovat věci, které štvou obvykle i nás ostatní, ale nikdy jsme je nedotvořili do „věč...

Film

Vyšly vzpomínky režiséra Juraje Herze

Herz 200Mnozí filmaři se rozhodli zanechat vzpomínky na svůj život i tvůrčí dráhu - někteří je sepisovali sami (Otakar Vávra dokonce dvakrát), jiní upřednostnili spoluúčast nějakého tazatele (například Věra Chytilová). Výpravná vzpomínková kniha Juraje Herze Au...