Katt přináší na svém aktuálním CD příběh varhan a hlasu

Tisk

katt200KATT je mezinárodně úspěšnou varhanicí a cembalistkou. Vedle interpretace v oblasti klasické hudby vytváří i autorskou hudbu, ve které originálně kombinuje zvuk klasických varhan s elektronikou a zpěvem. Tak je to i na eponymním albu, jež KATT vyšlo u vydava-telství Supraphon. Nahrávky jsou kombinací různých světů propojených duchovní tématikou. CD označuje Katt ve své hudební dráze za zlomové. Najdeme na něm nejen skladby Johanna Sebastiana Bacha, Oliviera Messiaena nebo Arva Pärta, ale i její vlastní kompozice.

 

 

Za uměleckým jménem Katt se skrývá Kateřina Chroboková, talentovaná a muzikální dcera herečky Naděždy Chrobokové -Tomicové a neteř jiné oblíbené herečky Pavly Tomicové.

Cestu k dnešnímu postavení mezinárodně uznávané cembalistky a varhanice Katt otevřel jednak její výjimečný talent, ale také široké hudební vzdělání. Je absolventkou Janáčkovy konzervatoře v Ostravě, Janáčkovy akademie múzických umění v Brně, holandské Ultrecht School of the Arts, belgického Lammeninstitutu v Leuvenu a Schooly cantorum ve švýcarské Basileji.

katt 1

Její dosavadní umělecký životopis obsahuje i vystoupení na významných hudebních festivalech (z tuzemských Pražské jaro, Janáčkův máj, Struny podzimu, ze zahraničních Klarafestival v Bruselu, Festival Salihara v indonéské Jakartě nebo Festival de Mexico en el Centro Histórico) stejně jako na festivalech specializovaných ryze na varhanní hudbu (Velká Británie, Belgie, Holandsko, Itálie, Francie, Litva, Lucembursko, Německo, Polsko a Portugalsko).

Studium na prestižních školách a spolupráce s vynikajícími orchestry (Anima Eterna, Royal Flemish Philharmonic ad.) přivedly KATT k mistrovské interpretaci autorů od Bacha po mladé skladatele své generace. Její intuice a fascinace zvukovými možnostmi varhan jí však dovedly ještě dál – k vlastní tvorbě, posléze k vlastnímu hlasu. Inspiraci čerpá ve zpěvech nejstarších křesťanských tradic, v sakrální architektuře i v atmosféře okamžiku.

katt 2

„Varhany mě vždycky svou zvukovou barevností fascinovaly. Jak říká jeden můj kamarád, mexický skladatel Felipe Juan Waller, je to vlastně nejstarší „synťák“ na světě. Lidé, kteří nechodí na varhanní koncerty, znají většinou pouze ten monumentální zvuk varhanního pléna. Často ovšem neví, že toto „monstrum“ ze kterého vám jde mráz po zádech, se v mžiku může pomocí nádherných flétnových rejstříků proměnit v éterickou vílu. Takových charakterů i různých bizarních zvukových barev mají varhany nespočet,“ glosuje KATT své osobní vnímání varhan.

Na novém CD jsou skladby Bacha, Messiaena a Pärta skvěle a osobitě interpretované na znamenitých čtyřmanuálových varhanách baziliky v nejstarším lucemburském městě Echternachu. Pro nahrávku s širokým stylovým a žánrovým rozptylem potřebovala KATT nástroj velký a zvukově hodně barevný. Sama k tomu dodává: „Za varhany v nádherné katedrále opatství Echternach mě poprvé vzal můj kamarád Thierry Origer. Působil zde jako jeden z titulárních varhaníků. Tento nástroj i bazilika mě doslova uchvátily. Proto při plánování místa nahrávání mého alba pro Supraphon byla volba jasná – Echternach! Navíc, byl to právě Thierry, který mi začal říkat KATT.“

katt 3

Na album byly zařazeny i tři autorské skladby, které KATT přibližuje takto: „Tak dlouho jsem radila skladatelům jak nejlépe využívat obrovské možnosti varhan, až jsem začala vytvářet vlastní hudbu. Moje první skladba byla Slavkof. Je samozřejmě zařazena i na album. Dodnes si vzpomínám, jak jsem ji při hraní v kostele ve Slavkově najednou začala improvizovat a otevřel se mi tak úplně „nový vesmír“. Nesmírně mě to osvobodilo a uvolnilo, takže jsem se začala pouštět do věcí, které by mě předtím ani nenapadly. Například jsem začala používat svůj hlas. Nejdřív jako „prodloužený“ rejstřík mého nástroje. Později jsem začala psát i své texty. Když jsem začala komponovat a hrát vlastní skladby, byl to pocit, který jsem nikdy při hraní skladeb jiných autorů nezažila. Tohle pro mě teprve znamená skutečné vyjádření sebe sama.“

{youtube}CV0KNLVcoDo{/youtube}


 

Zobrazit další články autora >>>