Kean vs. Kean
Banner

Kean vs. Kean

big eyes uvodkaPo dvaceti letech se Tim Burton opět pustil do natočení životopisného filmu (první Ed Wood, 1994). Tentokrát se zaměřil na malířku Margaret Kean, která proslula obrazy dětí s obrovskýma očima a které je Burton sám fanoušek a vlastní některá z jejich děl. Nepřetéct pohár trpělivosti Margaret, nemuseli bychom dodnes znát pravého autora.

 


Americká padesátá léta máme asi spojená s manželem, který zaopatřuje rodinu a ženu neustále krásně upravenou, pro kterou je hlavní starostí udržovat rodinný krb. Aniž by měla nějaké vyšší ambice, její zaměstnání je být manželkou a matkou. Jenže, našly se i takové, které si řekly dost, třeba jako Margaret (Amy Adams). Ta se dala rozvést se svým manželem a odjela s dcerou za svým novým životem.
Margaret začíná pracovat v továrně (zdá se, že jako jediná žena) a o volných chvilkách maluje portréty na zakázku. Všimne si ji Walter (Christoph Waltz), který prodává obrazy z Paříže. Je z toho láska jako trám. Walter se snaží udat své obrazy v galeriích, ale nedaří se. Nakonec je prodává v hudebním klubu. Své pařížské obrazy prokládá i těmi od Margaret a zdá se, že vyvolávají zájem daleko víc, než jeho vlastní.

big eyes


Walter vycítí šanci a začne se vydávat za autora obrazů dětí s velkýma očima. A jelikož víme, že lež má krátké nohy, Margaret na to brzy přijde. Jenže Walter je liška podšitá a přesvědčí ji, aby mu nenarušovala jeho obchodí plány a tak se rozjede jedna velká lež s obrazy podepisovanými „Kean“.
Úspěch Waltera mění a jeho zábavné a charismatické vystupování je pryč. Nejenže Margaret nutí hodiny a hodiny malovat, ale také lhát o tom, kdo je pravý autor děl i její vlastní dceři, která byla dlouhou dobu hlavním objektem jejich obrazů. Až jednoho dne je Margaret opět na útěku před svým manželem.
Walter sice neměl talent na malbu, ale obchodně dobře pochopil, co se má zařídit a také na tom profitoval.  Christoph Waltz pojal roli trochu teatrálně, což si můžeme užívat především ve scénách u soudu. Burton se pro změnu režie zhostil velice civilně a citlivě, nevnášel do skutečného příběhu zbytečné efekty.
A tak si teď máme možnost pustit film, který nás nejen seznamuje s peripetiemi života umělkyně Margaret Keane, ale nechává nás nahlédnout do postavení žen v 50. a 60. letech a zároveň vyvolává diskuzi na téma „co je to vlastně umění“.

Big Eyes
Drama/Životopisný
USA/Kanada, 2014, 106 min
Scénář: Scott Alexander, Larry Karaszewski
Režie: Tim Burton
Kamera: Bruno Delbonnel
Hudba: Danny Elfman
Hrají: Christoph Waltz, Amy Adams, Terence Stamp, Danny Huston, Elisabetta Fantone, Leela Savasta, Jon Polito, Pomaika'i Brown, Madeleine Arthur, Matthew Kevin Anderson, Jason Schwartzman, Krysten Ritter, Jill Morrison, Stephanie Bennett, Jaden Alexander, Vanessa Ross, Emily Fonda, Oliver Drawson
Distributor: Magic Box
Hodnocení:  80 %                

Zdroj foto: www.magicbox.cz, www.csfd.cz


 

Rozhovor

Autoři Varování – Ilona Fryčová a Tomáš Kříkava – se vyzpovídali navzájem

Varovani 200Koncem srpna vyjde druhá knížka nevidomé spisovatelce Iloně Fryčové. Její Varování – sedm povídek, v nich dětem pomáhá sedm dobrých duchů – ilustroval spolužák z Literární akademie Josefa Škvoreckého, spisovatel...

Hledat

Chaty s osobností

Čtěte také...

Když se Kobry a užovky spojí s Pupendem, má Učitelka z roku 1978 co říct i dnes

ucitelkaV novém filmovém projektu Učitelka se spojil tvůrčí tandem Jana Hřebejka a Petra Jarchovského s Ondřejem Zimou a Janem Prušinovským z mladé producentské společnosti Offside Men (mj. Kobry a užovky, Čtvrtá hvězda), slovenskou producentskou společností...


Literatura

Vlak naděje – setkání dvou generací, které spojuje těžký osud

vlak 200Vlak naděje plný osiřelých dětí, které s velkým očekáváním projíždí na konci třicátých let minulého století po Americe a hledají nové rodiny. Problém je v tom, že se nedostávají do milujících rodin, ale jsou brány spíše jako levná námezdní síla, která ž...

Divadlo

Derniéru Mme Bovary doprovodí kapela Nylon Jail

mme bovary200Autorská dramatizace Flaubertova románu Paní Bovaryová je na repertoáru Divadla na cucky již tři roky a patří k jeho nejúspěšnějším počinům. V úterý ji olomoucké publikum uvidí naposledy, hudeb...

Film

Digitálně zrestaurovaná Ikarie XB 1 putuje na Berlinale

ikarie200Digitálně zrestaurovaný snímek Ikarie XB 1 režiséra Jindřicha Poláka z roku 1963 se po úspěšném uvedení na festivalu v Cannes představí také divákům Berlinale v únoru 2017. Snímek digitálně restauroval Národní filmový archiv v rámci projektu podpoř...