Konečná uprostřed cesty
Banner

Konečná uprostřed cesty

altTéma umírání - zpravidla následkem zhoubné choroby - se ve filmech vyskytuje odedávna, ale zpravidla bylo nějak zušlechtěno a zacíleno k významovým přesahům. Tak jsme mohli spatřit příběhy lidí, kteří přehodnotili svůj vztah k životu a pokusili se být prospěšní svým blízkým či svému okolí. Viděli jsme příběhy, které horovaly za záměrné ukončení strastiplného života, jestliže přestala existovat jakákoli naděje na jeho zlepšení.

 

 

Německý snímek Konečná uprostřed cestyse soustředí výhradně na samotný proces nezadržitelného odcházení z tohoto světa, vyhýbá se sebemenšímu sentimentu a svou protokolární popisností zcela ruší jakékoli melodramatické náznaky. Ale i on s sebou nese důležité poselství: umírající by měl odcházet uprostřed své rodiny, obklopen její láskou a porozuměním, nikoli v odosobněném prostředí nemocnic nebo hospiců. Je navíc důležité, aby byly přítomné i děti, protože jinak mohou získat dojem, že umírání je cosi nepatřičného, co by mělo zůstat skryto a čemu by neměl být nikdo přítomen.

Manželé středního věku Frank a Simone mají dvě školou ještě povinné děti, když se dozvědí osudnou diagnózu - Frank má na mozku neoperovatelný zhoubný nádor a zbývá mu jen několik měsíců života, navíc s vyhlídkou ustavičného zhoršování jeho kvality. Celá rodina i nejbližší příbuzenstvo se musí naučit žít s touto strašlivou zvěstí, zejména na Simone dopadá stále náročnější péče o muže, jenž přichází o hybnost, jemuž se hroutí intelekt, zapomíná, přestává se orientovat v prostoru, propadá záchvatům bolesti i ospalosti.

alt

Režisér Andreas Dresen, od něhož známe řadu nelítostných, dokumentárně naléhavých výpovědí o složitém a mnohdy bolestném hledání lásky (Láska na grilu, Sedmé nebe), postihuje reakci nemocného člověka na beznadějnou situaci - od odmítnutí a útočnosti až ke smíření. Dresen ovšem nevytváří osvětové pojednání, naopak v dramaticky působivém tvaru nechává volně prolínat jednotlivé psychické etapy, navíc v kombinaci se zhoršujícím se zdravotním stavem.

Věrohodnost hereckého ztvárnění je svou úchvatností až děsivá, oba představitelé, Milan Peschel i Steffi Kühnertová, pronikli do nejzazších hlubin svých postav. Manželé zůstávají spolu přes rostoucí náročnost domácí péče, plní si dosud neuskutečněná přání, třeba pobyt v tropickém pavilónu. K přesvědčivému ztělesnění přispěla i, řekněme, anonymita jejich tváří, které, aspoň u nás, nepatří ke známým. Naštvané manželčiny reakce ani mužovo popuzení vlastní bezmocí přitom neústí do depresivních pocitů.

Natáčení prý probíhalo s notnou dávkou improvizace, kdy zejména dialogy měly volně reagovat na nadhozené situace. Režisér prozkoumal mnoho podobných případů, vyzpovídal lékaře i pozůstalé. A kupříkladu lékaře, jenž s jistou účastí, se zámlkami, sděluje hrdinům Frankův zdravotní stav, si zahrál skutečný lékař - a Dresen se soustředí především na výraz obličeje obou manželů, když se (mimo obraz) dovídají tragickou diagnózu. Neméně výmluvná je rovněž přítomnost dětí, které se díky setkávání se slábnoucím otcem naučily zvládat i takto náročné psychické zátěže. Nikoli náhodně vyřkne poslední slova v celém filmu dospívající dcera, nadějná sportovkyně, vracejí dění zpět do normálu všedního dne, aniž by v nich zazněla sebemenší necitelnost.

alt

Příběh se povětšinou odehrává v nově pořízeném dvoupatrovém domku, jehož další udržení se stává nejistým, jak ostatně ve filmu i zazní. Scenerie pozorovatelné za oknem, mimoděk postihují měnící se roční období - od podzimních plískanic a shrabování listí v zahradě k bělostně zasněžené ploše, která provází oslavy Vánoc. Právě vánoční svátky se skutečně stávají dobou dobré vůle a vzájemné vstřícnosti - rodina se nastěhuje k lůžku již znehybnělého Franka, aby spolu s ním prožila kouzlo vzájemného obdarovávání a radosti. Přitom nějaké náboženské podtexty tu nijak akcentovány nejsou, zásadní je obyčejná lidská spoluúčast.

Konečná uprostřed cesty si je vědoma ceny přinášeného sdělení a nechce je rozptylovat zbytečnými atraktivitami. Nakládá střídmě se vším, co vybočuje z hranic přímočarého vedení příběhu - sem patří Frankovy obrazové záznamy, pořizované mobilním telefonem a představující pro něho jakýsi dotyk s mizející přítomností, vstupují do dění jako význačný významotvorný prvek. A přidat lze i Frankovy vize s vysíláním zpráv o jeho zdravotním stavu, s chorobou personifikovanou do podoby postaršího muže, který dokonce uléhá vedle něho.

Kameraman Michael Hammon, volící tlumené, zažloutle hnědavé, spíše setmělé než bělostně se skvoucí odstíny, prodlévá u zdánlivých drobností, aby z nich vytáhl jejich hlubinný smysl. Dívá se na tváře, na počínání, sleduje jednotlivé postavy, aniž by si zjednával jakoukoli pozornost na úkor nastolovaného významu. Občas do svých průhledů vlévá melancholické podtexty, třeba v sekvenci, kdy Frank naposledy zavítá na své bývalé pracoviště.

Dresen se důsledně přidržuje privátního rozměru, aniž by přitom pomíjel "rozšiřující" informace o sociální příslušnosti postav, které žijí svou všední zaměstnaneckou existenci. Dresen volí uměřený, povlovný rytmus vyprávění. Příběh plyne prostě a bez kudrlinek, snad až suše zachycuje průběh onemocnění i náročné sžívání s ním. A bez velkých slov a frází nastoluje zásadní téma - důstojnost umírání.


Konečná uprostřed cesty / Halt auf freier Strecke
Německo 2011, 110 minut, barva
Režie: Andreas Dresen
Hrají: Milan Peschel (Frank), Steffi Kühnertová (Simone), Talisa Lilli Lemkeová (Lilli), Nika Nilson Seidel (Miki)
Scénář: Andreas Dresen, Cooky Ziesche
Kamera: Michael Hammon
Střih: Jörg Hauschild
Výprava: Peter Schmidt
Český distributor: CinemArt
Premiéra: 29. Března 2012
Hodnocení: 80%

Zdroj foto: CinemArt

 


 

Přihlášení



Klasické moučníky

Kdo by nemiloval opojnou vůni sladkých dobrot linoucí se z kuchyně? Úžasně zpracovaná barevná kuchařská kniha nabízí bohatý výběr receptů nejen na vynikající koláče, zákusky, moučníky a moučná jídla, dorty a dezerty, ale i na slané pečivo, chuťovky a jiné slané delikatesy. Esence

Osvobození

Inspirováno skutečným příběhem hrdinky druhé světové války Nancy Wakeové. V šestnácti letech Nancy opustila rodnou Austrálii, aby nalezla nový domov a životní lásku v Marseille. Ikar

Rozhovor

Josef Melen: „Zatoužil jsem znovu vstoupit na jeviště. Jako frontman kapely.“

josef melenUž je to dávno. V osmdesátých letech byl součástí vysmívaného středního proudu a mnozí si ho pamatují jako dětskou hvězdu. Zbavit se této zátěže nebylo jednoduché. Po jaké cestě se Josef Melen vydal po sametové revoluci? Jaký j...

Hledat

Chaty s osobností

Čtěte také...

Hunger Games: Síla vzdoru 2. část

hunger games200Záverečná časť úspešnej filmovej ságy, ktorá sa zaraďuje do žánru dystopických filmov. V druhej časti vrcholí vzbura jednotlivých krajov Panemu proti moci Kapitolu, ktorý ich dlhé roky utláčal a nútil sa zúčastniť krutých hier, v ktorých sa...


Literatura

Dračí zuby odhalí dinosaury na Divokém západě

Dračí zuby, perexČtení o dračích zubech bych očekávala ve světě plném fantazie. Ale na Divokém západě? Mezi kovboji a indiány? Tak na tuhle knihu od Michaela Crichtona jsem vážně zvědavá. Obzvlášť, když se tu prolíná fikce s realitou.

Divadlo

Špagety a pizza na sto způsobů

improshow 200V rámci italského dne na festivalu Culturea se představila Improshow z Brna se svou osobitou dávkou vtipu a improvizace.

...

Film

Ženy v příliš velkých pánských košilích

sfz 200Dalším z filmů, které je možné zhlédnout na festivalu Severská filmová zima je norský film se zvláštním názvem Ženy v příliš velkých pánských košilích. Film v sobě spojuje osudy tří žen, které se proplétají navzájem v norském městě Trondheim. Na diváky ta...