Tančit, pít i usínat s Vypsanou fiXou…

Vypsana fiXa (2)Prostě klid a mír a ticho… Hned úvodní písnička na novém albu kapely Vypsaná fiXa navodí pohodovou atmosféru. Ač hudba a ticho jsou protiklady, někdy může hudba dojem příjemného ticha budit. Neruší. Je jak příjemnou kulisou, tak se do ní lze hlouběji zaposlouchat. To všechno Vypsaná fiXa splňuje.

Podmanivá hudba, která je kolektivním dílem kapely, i opět skvělé texty Márdiho, který se blýsknul i mimo „bublinu“ Vypsané fiXy – pro legendární zpěvačku Hanu Zagorovou napsal znamenité texty Bleriot (album Vyznání), Je tady podzim a Bójka (album O Lásce, které vyšlo při příležitosti zpěvaččiných sedmdesátin). Ale zpět k albu Vypsané fiXy. Písničky do sebe zapadají jak kamínky do mozaiky. K silným kouskům patří určitě Robí Valentýn. „…Chci chvíli jako Robbie znít, chci s tebou tančit a pak pít, potom zas tančit a pak spát, jednou, dvakrát a tolikrát, kolikrát budeš chtít. Chci tady nechat svůj hlas znít, chci s tebou tančit a pak pít, potom zas tančit a pak spát…“ A přesně to máte chuť dělat při poslechu songu po songu. Tančit, pít a pak při albu usínat… Silná je i písnička Ničím nerušená chvíle: „…Přes tamburínu to jede dál, kladívko, třmínek, kovadlinka a citlivá vlákna se ohýbají, radostí se celá tetelí…“ Ano, přesně tak to jede. Nebo Mariánské léto: „…po nebi je čar, brzy bude zima, ale ještě hřeje žár…“

Je to jako když překonáš strach…
Při zamyšlení, co zkritizovat, aby to nebyla jen kýčovitá chvála, mě vlastně nenapadá nic. A taky proč? Proč vyvažovat pro vyvažování, když album prostě přináší radost?! Na velký hit má zaděláno písnička Limity, kterou doprovází fantastický videoklip, kde je hlavní hrdinkou sedmiletá Noemi Bursíková, která odzbrojuje talentem i přirozeností. Text skvěle pasuje pro překonávání překážek dítětem, které poznává nepoznané, všude se chce vrtnout, než narazí… Text ale může oslovit i dospělého, který se stále po hlavě vrhá do nového a nového vztahu – tentokrát zaručeně nejlepšího… Možný je samozřejmě i jiný výklad. Limity máme všichni a ve všem, byť si mnohdy myslíme, že ne… „…Je to jako když překonáš strach. Jako když zjistíš, že žádný už nejsou. Že běžíš a že ten rozjetej vlak jsi právě stih a že jsi naskočil jako dřív. Já vím, že mý srdce se zase otevírá a cílový limity nejsou… Ale ony jsou…“ Byť u alba Vypsané fiXy se limity, že už ji nechcete poslouchat, těžko dostaví. Troufnu si tvrdit, že se neohraje, každým poslechem objevíte něco nového.

Vypsana fiXa

Vypsaná fiXa
Márdi / Mejla / Mejn /Pítrs
Hudba: Vypsaná fiXa
Texty: Márdi
Hosté:
Ondřej Ježek – piano, varhany, synths, banjo, kraví zvonce
Todd Nesbitt – David Grohl
Leo Hanuš – saxofony
Produkce, mix – Ondřej Ježek
Mastering – Tomáš Karásek, Gargle Expel studio
Obal, koláže: Mejla
Fotky: Pítrs, Aneta Galis, Jay Mantri
Osmisměrka, textové korektury: Mirka Slámová

Nahráno v říjnu 2016 na ve studiích a na místech: ve Zlíně, v Ústí nad Labem, v Broumově, na Seči, v Praze

Videoklip k písničce Limity: https://www.youtube.com/watch?v=ohT_K0OBzk8

ROBERT ROHÁL

redaktor K21

Pokud máte rádi český popík a potrpíte si třeba zrovna na osmdesátá a devadesátá léta minulého století, pak by vám mohlo konvenovat debutové album zpívajícího textaře, jehož jméno zní Vlady Gryc. CD dostalo název podle jedné z dvanácti písní - Já svý sny mám - a představuje nejen příjemné melodické písničky, ale i nový svěží hlas protagonisty, který je zároveň autorem všech textů. Témat má Vlady Gryc patrně na rozdávání, protože co píseň, to jiný příběh. Vůbec, texty jsou v případě Grycova debutu silnou stránkou, mají hloubku, jiskru i vtip. Patrně za to může i inspirativní hudební složka, což spadá na vrub hitmakera Hellmuta Sickela. Ti dříve narození si ho zcela jistě pamatují jako někdejšího manžela zpěvačky Heleny Vondráčkové, pro kterou napsal a zaranžoval hlavně v osmdesátých letech celou řadu hitů. Však se také všechny písničky opírají o vybroušený melodický styl již zmíněných osmdesátek a ozvěn let devadesátých, to vše s aranžérskými fígly současných hudebních trendů. Výsledkem jsou chytlavé písničky zabíhající hned do několika hudebních žánrů, až už jde o blues, rokenrol, šanson či latinu, s čímž ovšem zpěvák nemá problém. Pokud bych měl jmenovat alespoň pár titulů, které mě chytly na první poslech, pak je to určitě vyloženě letní hit Te Quero nebo titulní hitovka Já svý sny mám. Stejně tak se mi ale líbí autobiograficky laděný šanson Můj život, crazy písnička Tchýně (která se dočkala ve formě filmové minigrotesky originálního videoklipu) nebo óda na slavnou filmovou hvězdu - Marilyn... Další pozoruhodností debutového alba ostravského rodáka je účast slavných hostů, třeba rockové zpěvačky Tanji... Ale ocenil jsem i vyloženě vymazlený booklet plný zajímavých fotek a navíc se všemi texty, což není v této době zcela běžné. I to je další důvod, proč albu, které si nehraje na velké umění, ale přesto se po všech stránkách povedlo, přeji dobrý start a ještě lepší prodej.

Mimísek 20