Ostravské dny: autentická současnost i divoká minulost!

Ostravské dny: autentická současnost i divoká minulost!

Tisk

ostrava days200Od roku 2001 plní Ostravské dny na scéně soudobé hudby funkci „urychlovače“. Velkorysý prostor a možnosti, které festival poskytuje současným tvůrcům i publiku, jsou nejen v České republice v mnoha ohledech unikátní. Jen letos uslyšíme během deseti dní od 24. srpna do 2. září asi 100 (!) skladeb, z nichž drtivá většina zazní ve světové nebo české premiéře. V Ostravě přivítáme více než 200 interpretů a skladatelů z celého světa. Ostravské dny jsou uměleckou i společenskou událostí, která velkoryse a neformálně propojuje publikum s hudebníky, známé skladatele s těmi začínajícími, otevírá hranice možného, nastoluje prostředí svobody a kritické diskuse. Ostravské dny se svými programy vrací také tam, kde to všechno začalo. Vedle kompozic dopsaných několik týdnů před festivalem uvádí avantgardní a experimentální díla autorů druhé poloviny 20. století.

 

Příkladem toho je Concerto per violino e orchestra Bruna Maderny (1920–1973), jednoho ze zakladatelů slavného Studio di Fonologia Musicale v Miláně a také čtvrtletníku pro elektronickou a avantgardní hudbu. Patří mezi nejznámější autory 20. století a jeho jméno je spjato mj. s průkopnictvím v oblasti elektronické hudby. Je rovněž autorem řady koncertů. Ten houslový z roku 1969 provede 2. září Hana Kotková, ONO – Ostrava New Orchestra bude dirigovat Johannes Kalitzke.

Téměř pokaždé uvádí festival hudbu řeckého skladatele a architekta Iannise Xenakise (1922–2001), letos se k ní vrátíme třikrát. Na orchestrálním zahájení festivalu (27. 8.) to bude zvukově pohlcující a nekompromisní Shaar (1979–83), následuje až existenciálně laděná skladba Échange (1989) pro sólový basklarinet (Gareth Davis) a ansámbl, která zazní na jednom z koncertů Ostravské bandy (31. 8.), a v rámci sólových vystoupení na Dlouhé noci to bude Keren (1986), kterou strhujícím způsobem hraje americký trombonista William Lang.

Dalším evropským hudebním průkopníkem, ke kterému se v Ostravě vracíme je Luigi Nono (1924–1990). Jeho kompoziční postupy a až revoluční snaha o zhudebňování společenského a politického dění jsou v určitém ohledu nepřekonatelné. Vzpomenete si na loňskou industriální scénu, která byla součástí NODO festivalu a provedení Nonova zvukového kolosu Prometeo v Trojhalí Karolina? (Záznam představení je dostupný na našem Youtube.) Letos zazní dvě Nonovy kompozice: důležitý smyčcový kvartet Fragmente – Stille, an Diotima (1979–80) v podání milánského Quartetto Prometeo a kus pro kontrabasovou flétnu, kontrabasový klarinet a živou elektroniku A Pierre (1985) v podání Daniela Havla, Garetha Davise a Mikuláše Mrvy. Obě skladby uvádíme během Dlouhé noci v PLATO, v pátek 1. září.

Americká linie skladatelů bude zastoupena hned několika kompozicemi: A Long Time Man (1979–80) Frederica Rzewského (1938–2021), klavíristy a skladatele, pro nějž byl v hudbě naprosto zásadní politický a společenský přesah. Jeho dílo se obrací do minulosti, ale je také srostlé s avantgardní hudbou 20. století. Skladba, která zazní na prvním orchestrálním koncertě Orchestra Opening (27. 8.) představuje sérii 24 variací na vězeňskou píseň It Makes a Long Time Man Feel Bad s „kadencí pro orchestr“. Sólový part klavíru zahraje blízký přítel Rzewského a přední interpret jeho děl, belgický klavírista Daan Vandewalle. V programu Dlouhé noci (1. 9.) uvádíme v naprosto autentické interpretaci rozsáhlou Feminine (1974) JuliuseEastmana, a to v podání členů Ostravské bandy pod vedením Petra Kotíka, Eastmanova dlouholetého spoluhráče (oba v roce 1970 stáli u zrodu dnes nejstaršího a dosud aktivního souboru pro novou hudbu v USA – S.E.M. Ensemble). Následovat bude o dvacet let mladší, zvukově pohlcující kompozice In a large, open space (1994) Jamese Tenneyho. Provedení bude řídit basklarinetista Gareth Davis a společně s dalšími členy Ostravské bandy se pokusí zvládnout zvukově komplikovaný prostor galerie PLATO, která nově sídlí v historické budově bývalých městských jatek.

ostrava days Daan Vandewalle a Frederic Rzewski

Mezi nejvýznamnější představitele jazzové scény spojené s novátorskými výpady do avantgardní klasiky patří v USA skladatel, pedagog a saxofonista Roscoe Mitchell (1942) a skladatelka, vokalistka, varhanice a klavíristka Amina Claudine Myers (1942). Oba vystupují od 60. let 20. století a osobně se jako sólisté představí i na Ostravských dnech: Mitchell jako saxofonista ve své ikonické skladbě Nonaah z roku 1977, jejíž nová, rozšířená verze zazní v premiéře na koncertě Attempting Manifesto (2. 9.), Myers pak jako varhanice ve velkolepé Improvizační suitě (1979) pro varhany, perkuse a sbor, která zaplní obří prostor Katedrály Božského Spasitele na koncertě Spiritual and Empiric II (29. 8.). Vyhlášení improvizátoři vystoupí ještě společně v pozdních hodinách 31. srpna v klubu Parník.

ostrava days Roscoe Mitchell

Program festivalu: http://www.newmusicostrava.cz/cz/ostravske-dny/program/

Předprodej vstupenek v síti GoOut. Permanentka na všechny koncerty festivalu: nyní 900 Kč, od 1. července 1000 Kč, na místě konání 1200 Kč. (Zvýhodněná cena pro studenty, seniory, ZTP/P: 600 / 700 / 800 Kč.)

 Zdroj foto: Martin Popelář

Více informací na webu www.newmusicostrava.cz a Facebooku www.facebook.com/ocnhOva/


 

Přihlášení



Martin Němec o svém otci, kterému věnoval knihu Josef Němec – Obrazy a kresby

Košatost a význam umělecké tvorby zobrazuje kniha s názvem Josef Němec – Obrazy a kresby, která současně přiblíží pracovní i soukromou tvář pražského výtvarníka. Jeho synem je Martin Němec, dnes renomovaný malíř a hudebník, duše rockových kapel Precedens a Lili Marlene, jenž potvrzuje, že jablko nepadlo daleko od stromu. Právě on je spolutvůrcem zmiňované výpravné knihy. A protože ji čeká 18. dubna pražský křest v Galerii Malostranské besedy, tak nevím, kdo by o knižní novince, o Josefu Němcovi a o jeho tvorbě povyprávěl víc než jeho syn Martin.

Sebepéče pro pečující

Spousta z nás se může ve svém životě dostat do situace, kdy bude potřebovat pomoc nebo se ocitne v roli pečujícího, ať už na osobní úrovni, nebo té profesionální. Ve společnosti je často zmiňována a probírána role potřebného, ale již se opomíjí myslet na roli pečovatele. I pečující osoba je pouze člověk, se svými silnými i slabými stránkami, který na sebe převzal neuvěřitelný závazek a zejména velkou zodpovědnost. Je potřeba si uvědomit, že i on má svůj soukromý život, své limity a omezené zásoby energie, zvláště v případě, kdy nemá z čeho čerpat.

Banner

Hledat

Videorecenze knih

Rozhovor

Hudba je pro mě naprosto přirozenou součástí každodenního života

Marie Kocian Matlova200Odmala se věnovala současně hře na klavír a housle, nakonec se díky tatínkovi soustředila na hru na housle, kterou studovala na několika prestižních hudebních školách. Od sezóny 2015/16 působí houslistka Marie Kocián Mátl...

Daliborovy dubnové tipy. Co pěkného si přečíst?

Možná jsme podlehli neoprávněnému dojmu, že léto tento rok dorazilo dříve. Jenže příroda změnila názor. Takže co s pošmournými, chladnými a deštivými večery? Máme pro vás opět Daliborovy knižní tipy, které se určitě budou hodit!


Literatura

Robert Vano: Fotka nemusí být ostrá

vano200Vzhledem k napjaté politické situaci v tehdejším Československu se, dnes nám už všem známý český fotograf, rozhodl v roce 1967 se svými přáteli emigrovat do Spojených států. Ve své knize se s námi podělil o nelehké začátky coby neanglicky mluvícího přistěh...

Divadlo

Úklady a láska - klasická hra v moderní podobě

perex uklady laskyLuisa je dcera obyčejného hudebníka, Ferdinand syn kancléře. Pro oba z nich mají otcové své plány - ale nikdo nepočítá s tím, že se dva mladí lidi do sebe zamilují. Jejich láska však ničí plány všech kolem ni...

Film

ČT přichází s novým kanálem Art. Na programu bude hlavně kultura

200 art31. srpna spustí Česká televize nový kanál ČT art, který bude prezentovat kulturu v uceleném a širším kontextu.

...