Kouzelné mýty po sedmé, tentokráte s příchutí Orientu

Myty 200Pojďte se zasnít a zavzpomínat na klasické pohádkové postavy v jedné z nejlépe napsaných a nakreslených komiksových sérií současnosti, pojďte se začíst do Mýtů. V již sedmé knize vám představí střet západní a kulturní civilizace a vy si tak budete moci vychutnat Arabské noci (a dny).

Bill Willigham (* 1956) je americký scénárista komiksových příběhů, který si slávu vydobyl právě sérií Mýty.

V sedmém díle do Mýtova přibyly postavy z arabských pohádek, hlavně tedy Sindibád se svou družinou. Bude se řešit politika, ale zažijeme i pořádnou kolizi dvou odlišných světů – kultury východu a západu. Podíváme se i do Domoviny, kam se vydal odvážný Modrák a při svém tažení zjistil, jak je na tom Nepřítel. Pozornost je věnována i vedlejším příběhům – konkrétně krátká Balada o Rodneym a June dává nahlédnout do života dřevěných vojáčků.

Myty 1

Na první pohled zaujme nádherná obálka, která hraje kontrasty barev a stínů a jež dýchá pohádkovou atmosférou. Překlad je líbivý a kvalitní – pořád rozdýchávám ze šestého dílu „indiánské léto“ místo „babího léta“, ale to jen na okraj.  V sedmém díle je upozaděna příběhová linie Sněhurky a Wolfiho, ale kupodivu to nebylo vůbec na škodu. Líbí se mi jakési „záhlaví“stránek, které vždy uvozuje, koho se zrovna ta daná stránka týká – čtenáře jistě potěší práce s detailem, která z Mýtů přímo čiší. Příběh je komplexní, promyšlený a všechno, jen ne předvídatelný. Za jednu z největších devíz celé této série považuji cit pro vykreslení jednotlivých postav.

Myty 2

Co se týká negativ, mám jen praktickou výtku – na začátku knihy je obsah s výčtem sešitů, které kniha obsahuje s číslem stránek, avšak komiks není číslovaný – takže mi to přijde zbytečné.
Co říci závěrem? Snad to, že Mýty nikdy nezklamou – ať již je kniha delší a epická, či kratší, ale o to nápaditější a svižnější. My všichni jsme kdysi byli dětmi a občas je pěkné, na tu dobu zavzpomínat a připomenout si staré známé z pohádek. Mýty v podání Willinghama jsou tak čtivé právě proto, jak věrohodně dokázal vykreslit postavy – s každodenními problémy, starostmi i ambicemi. Rozhodně doporučuju všem čtenářům – bez rozdílu věku, bez rozdílu preferencí – Mýty chytnou již od prvního dílu a jen tak čtenáře nepustí!

Název: Mýty 7: Arabské noci (a dny)
Autor námětu a scénáře: Bill Willingham
Kresba: Jim Fern, Mark Buckingham
Obálka: James Jean
Překlad: Ludovít Plata
Žánr: komiks, 7. díl série Mýty, nakladatelství Vertigo (DC Comics)
Nakladatelství: Crew, Netopejr
Rok vydání: 2015, brožované
Počet stran: 144

LENKA KLESTILOVÁ

ředitelka terénní pečovatelské služby Kvalitní podzim života, z.ú

Film:

PHAR LAP

Nejsem ani fotbalista a ani hokej mě nebaví. Vlastně žádný sport mě nenadchl natolik, abych ho sledovala natož, abych se mu věnovala, ale nasel se jeden hrdina, který mě vážně inspiroval. Emotivní příběh z doby třicátých let, kdy v Austrálii řádila ekonomická krize, je plný nadějí a odhodlání vyhrát, ale i pádů. Krásně ukazuje, jak zkažená umí být lidská povaha. Moc, bohatství a závist, které světem vládnou. Australský film z roku 1983 mi přinesl mého sportovního hrdinu - Phar Lapa. Tenhle anglický plnokrevník byl osobnost. Přestože byl o 10 cm větší a o 150 kg těžší než jeho vrstevníci a prohrával závod za závodem, jeho trenér věřil v jeho dobrý rodokmen a trénoval ho až do úmoru. Jednoho dne se ryzák, od kterého už nikdo nic nečekal, najednou začal posouvat dopředu, až na konec zaujal první pozici. Od té doby byl jasným vítězem ve všech dostizích, ve kterých startoval. Pro sázkaře byl jistotou, ale Austrálii rozdělil na dvě části. Jednou byl milován, druhou nenáviděn. A to natolik, že jednoho dne zemřel. Hypotéz o příčině jeho smrti je mnoho, avšak ta pravá nebyla nikdy objasněna. Ať už za smrt toho koně může kdokoliv, jedno je jisté, můžou za to lidi a jejich hamižnost po penězích. Viník bohužel nikdy nebyl potrestán. Stále ho můžeme vidět v Melbournském muzeu. Snad se mi někdy povede se tam zajet podívat. Díky filmu se mi opravdu vryl do srdce!

Scrutonov sprievodca vínom a životom

scr200Myslíte si, že máte vzťah k vínu? Určite sa mýlite!

...