Darujte mámě originální vyznání
Chyba
  • Chyba při nahrávání RSS.

Darujte mámě originální vyznání

mam te rada mami 200Nakladatelství Grada vydalo nedávno unikátní knížku Mám tě ráda, mami, z edice s názvem Vyplňte a darujte. Díky tomu dílu můžete originálně vyjádřit lásku a náklonost dané osobě. Jedná se o počiny, které si oblíbili lidé po celém světě a nyní jsou i u nás v České republice. Kromě té pro maminku už vyšla kniha Co na tobě miluji a podle vyjádření nakladatelství v roce 2018 plánují vydat ještě další knihy z tohoto cyklu zaměřené například na kamarády nebo prarodiče.

Kniha má decentní a moc roztomilý přebal, který trochu připomíná památník a skvěje se na něm název knihy doplněný jemným srdíčkem. V pravém spodním rohu se nachází samolepka Vyplňte a darujte, která lze snadno sundat. Jak napovídá samolepka a název edice, knihy jsou určeny k vyplňování a darování, takže zapomeňte na dávnou poučku, že do knih se nepíše. V tomto případě je to právě naopak a čtenář může knihu dotvořit společnými fotografiemi, vzkazy a vzpomínkami a připravit tak opravdu osobní dárek.

Na první prolistování působí kniha opravdu skvěle – věci na doplnění jsou protkány milými citáty a příslovími, jako například:

• „Maminky rozumí tomu, co děti neřeknou.“ Židovské přísloví
  • „Všechno, co je v lidstvu dobré, velké a krásné, bez pochyb pochází z mateřského vlivu.“ Georg Wilhelm Friedrich Hegel
  • „Maminky jdou někdy cestami, kterými by se andělé jít báli.“ Neznámý autor

Když jsem se však chtěla pustit do vyplňování, uvědomila jsem si, že už jsem na to asi stará a že by se na to i máma tvářila divně. Něco mi připadalo opravdu infantilní, nechtělo se mi kreslit mé oblíbené jídlo od mámy ani jak by vypadala jako zvíře, jaká je její duše nebo jakou dopravní značku bych postavila před její dům. Hodně zvláštní mi přišly i některé úkoly, nebo možnosti u nich: vyplnit, že je pro mě máma třetí nejlepší maminka na světě? Nebo že ji mám ráda už asi tři týdny? Jasně, je to nadsázka, ale na mě to dojem neudělalo. Abych jen nekritizovala, milé a pěkné stránky mi přišly ty zaměřené například na Vánoce nebo různé rodinné zvyky a případně dovolené. K nim jde kromě fotografií přidat i třeba nějaké účtenky a podobně. Kdyby v tomto duchu byla celá kniha, zřejmě bych se do ní pustila a máma by měla dárek k narozeninám.

Po důkladném prolistování knihy a přemýšlení jsem došla k závěru, že opravdu nevím, pro koho přesně je kniha určena. Mně jako dospělou mladou ženu kniha nepřiměla k vyplňování, jakkoli na svou mámu nedám dopustit a snesla bych jí modré z nebe. Některé úkoly však vyznívají tak, že jsem přesně ta cílová skupina (jako třeba Děkuji, že jsi mě v pubertě…), ale asi je to i věcí povahy a přístupu.

Celkově to na mě však působilo tak, že by Mám tě ráda, mami měly vyplňovat malé holčičky nadšené ze svých maminek se zájmem kreslit a graficky i písemně se vyjadřovat. Pro ně však musí být zase něco hodně těžké – přece nemohou zhodnotit například to, co se ve výchově povedlo, nebo zda máma umí nebo neumí to, co o sobě říká, že neumí. Kdyby se kniha dostala holkám v pubertě, tak tam si zase myslím, že zrovna v tom období nebudou mít slečny potřebu mámě takové věci sdělit. Co se týče kluků, tak pro ně takové věci podle mě nejsou vůbec.

Mám tě ráda, mami je moc pěkný počin, ale u mě se s nadšením nesetkal. Zkuste si knihu prolistovat a třeba se právě vám trefí do vkusu a uděláte tak radost osobě, které na vás tak moc záleží.

mam te rada mami

Mám tě ráda, mami