Kniha Stromy jsou nejen atlasem, ale i studnicí zajímavostí

stromy200Nakladatelství Kazda pokračuje s vydáváním atlasů a průvodců – po těch zaměřených na květiny nebo ptáků přichází titul Stromy: Rozpoznejte 100 druhů od Holgera Haaga.

Kniha začíná úvodní kapitolou s krátkými texty s informacemi o stromech, jejich určování, lesu a také o tom, co nám stromy přinášejí, nebo jak to má strom v průběhu roku. Následují stránky o stromech rozdělené do kapitol podle typů listů: stromy s jednoduchými, nedělenými listy, stromy se složenými listy (dlanitě složenými nebo zpeřenými) a stromy s jehlicovitými listy. V závěru se nachází Další informace a Rejstřík.

V knize je představeno 100 druhů stromů, které se nacházejí v lesích, parcích a zahradách ve většině zemí střední Evropy s tím, že jsou mezi nimi jak původní druhy dřevin, tak nejběžnější druhy z jiných zemí, které byly slovy autora introdukovány buď jako okrasné dřeviny, nebo jako odolné městské stromy, případně jako potenciální užitkové dřeviny v lesnictví. Velmi mě zaujalo, že lesy ve střední Evropě jsou druhově poměrně chudé – v Česku najdeme jen asi 84 druhů stromů a na světě rozlišujeme asi 60 000 druhů a stále jsou objevovány nové.

U každého stromu je jeho český i latinský název, informace o jeho výskytu, názorná ilustrace stromu i některých detailů jako jsou květy nebo plody a doprovodný text. Z něj se dozvíte především nehrůznější zajímavosti, a ne žádné fádní nebo obecné informace. Já jsem se díky nim dozvěděla spoustu nového i o stromech, o kterých jsem si myslela, že je dobře znám. Například mě překvapilo, že rakytník řešetlákový dělající parádu v naší zahradě má rozsáhlý kořenový systém dosahující do hloubky 3 metrů a šířky až 12 metrů. Dále mě zaujalo, že se traduje, že z dřínu byl vyroben Odysseův luk nebo že celá rostlina brslenu je prudce jedovatá, a i při opracovávání brslenového dřeva se u truhlářů a řezbářů dostavily příznaky otravy. A věděli jste, že z žaludů roste nejlepší šunka?

Knihu můžete vyhrát v naší soutěži: Naučte se poznávat stromy

Před čtením knihy jsem si říkala, že zřejmě žádný strom nebudu do zahrady chtít a shánět. Mé přesvědčení vzalo za své hned na stránce 27, kde jsem se zamilovala do středomořského druhu v podobě Zmarliky Jidášovy. Tento strom mě zaujal růžovými květy, které se navíc podle informací nají jíst a přidávají se do salátů. Už se na něj nemůžu dočkat. A brouka do hlavy mi vysadila také Zelkova pilovitá, protože se jedná rostlinu, jejíchž krásně zbarvené listy jsem na základní škole každý podzim záviděla spolužačce.

Pokud máte rádi přírodu a rádi se díváte kolem sebe a chcete k tomu mít i nějaký návod, určitě si tuto knihu nenechte ujít! Zajímavostí je v ní opravdu celá řada a má také krásné obrázky.

Holger Haag vystudoval biologii na univerzitě v německém Göttingenu, kde se také začal více zajímat o rostliny. Už dvacet let žije v Bádensku-Württembersku – tato spolková země na jihozápadě Německa patří k nejzalesněnějším a díky poloze a vyšší nadmořské výšce nízkých horských pásem je zdejší flóra mimořádně rozmanitá. Je autorem řady knih pro děti i dospělé.

stromy

Stromy
Rozpoznejte 100 druhů
Autor: Holger Haag
Překlad: Tereza Šafrantová
Žánr: příroda, rostliny
Nakladatelství: Kazda
Rok vydání: 2023
Počet stran: 128
Hodnocení: 94 %

Filip Homola (KUNG-FUCIU5): „Líbila se mi ta slovní hříčka, to spojení Kung-Fu a Konfucia“

Filip Homola200Filip Homola, člen elektronického projektu Kora et le Mechanix, přichází se svou zbrusu novou identitou aka KUNG-FUCIU5. Na novém albu 16 Little Stories přináší hudbu na pomezí DJingu, lo-fi hip hopu, jazzu a elektroniky.

...

Velmi lehká smrt je malé dílko s velkým etickým přesahem – ptá se po podmínkách přijatelného umírání

Velice lehká smrtVelice lehká smrt od filosofky a spisovatelky Simone de Beauvoir je napsána velice syrovou a upřímnou formou, která možná někoho až zaskočí. Kdo však zná psaní této filosofky, nebude překvapen, že i v této novele se j...

Chladnokrevná smrt, to je Vražda v ledu

vrazda v ledu200V září vyšel u nakladatelství Cosmopolis třetí díl série Julia Schwarzová a Florian Kessler od německé autorky Catherine Shepherdové s názvem Vražda v ledu. Osobitá zápletka, zvraty i nečekané finále zaručuji.

Touha po ženichovi jako nejlepší cesta do pekel

hratky s certemNedílnou součástí Mikulášovy družiny jsou čerti. Proto není divu, že pár dní před tím, než řinčení pekelných řetězů rozezvučí ulice, uvedlo Městské divadlo Zlín pohádku z pera Jana Drdy Hrátky s čertem

Dějiny filmové hudby pro každého

dejiny filmove hudbyV téměř každém filmu slyšíme znít hudbu, ať již pochází z nějakého zdroje, který lze v kontextu obrazu rozpoznat, nebo naopak tvoří toliko zvenčí dodávaný zvukový doprovod, který v obraze nemá žádnou reálnou oporu. Hudba je r...