Biozahradničení není žádná věda a pomáhá přírodě

biozahradniceni 200Nakladatelství Kazda vydalo na podzim knihu Biozahradničení Základní kurz od odborníka Petera Berga, který je biologicko-dynamickým zahradníkem a hospodaří se svou rodinou na biodynamické farmě v oblasti trojmezí Německa, Francie a Švýcarska.

Kniha je rozdělena do mnoha přehledných kapitol: První kroky, Živá půda, Zahradničení podle Měsíce, Výsev, Kompost, Oživení půdy, Láskyplná péče, Posilování rostlin, Včely a sezóny jednotlivých ročních období. V závěru se nachází Služby a Rejstřík obsahující zajímavé kontakty například na Výzkumný ústav meliorací a ochrany půdy nebo statek Fořt u Vrchlabí, kde se scházejí právě příznivci buidynamiky.

Velmi mě zaujala především první část knihy zaměřená na základy spojená například s poznáním půdy nebo s indikátory stavu půdy v podobě rostlin. Člověk si ani neuvědomuje, že vše roustoucí na zahradě má svůj důvod. Například, že v zásadité půdě se daří hořčici polní, violce rolní nebo ptačinci. Spoustu faktických věcí jsem už znala z jiné publikace o biozahradničení, konkrétně z Biodynamického zahradničení podle přírodních cyklů a lunárního kalendáře od Montyho Waldina (Knižní klub, 2016), ale opakování nikdy neuškodí. Moc se mi líbily stránky věnované rostlinám samotným, například jejich čeledím, ovocným dřevinám, zelenině a podobně. Každý druh byl doplněn fotografií a krátkým, ale naučným popisem o vzhledu, výsevu nebo sklizni.

Kniha Biozahradničení je opravdu moc pěkně udělaná, protože z ní přímo čiší láska k přírodě a také odbornost. A co je nejdůležitější je, že je také velmi praktická a názorná. Texty jsou totiž doplněny fotografiemi, které krok za krokem znázorňují důležité postupy. Ty jsou navíc jak popsány v „hlavním“ textu, tak ještě ve zkratce přímo u obrázků s podtitulem Co je skutečně důležité, takže by čtenářům nemělo nic uniknout.

Tuto publikaci rozhodně všem doporučuji a to i těm, kterým třeba to přízvisko BIO nic neříká, nebo k němu mají nějaké negativní předsudky. Nenechte se tím odradit, nemusíte se do toho všeho hned pouštět, nikdo vás nenutí, ale dozvíte se spoustu věcí navíc. A to za to podle mě stojí!

Peter Berg představuje už třetí generaci rodiny Bergů, která podle požadavků biodynamického zemědělství obhospodařuje 35 hektarů půdy. Od počátku se zaměřují na pěstování široké palety druhů zeleniny a bylin a dodávají je koncovým zákazníkům. V roce 1984 dokonce spustili jako první v Německu dnes tak oblíbené „bedýnky“. Pro veřejnost provozují jedinečnou biodynamickou výukovou zahradu s více než 200 druhy jedlých rostlin. Kromě Biozahradničení napsal Peter Berg další podobně laděné knihy: Měsíční zahradník: Biodynamické zahradnictví s Petrem Bergem, Zahradničení podle Měsíce komplexní doby výsevu a tipy na zahradničení a Ekologické zahradničení pro začátečníky.

biozahradniceni

Biozahradničení Základní kurz
Autor: Peter Berg