Bez vášně je život šedý a nudný

Bez vášně je život šedý a nudný

Tisk

Martina Adamcová - Tina Adams - foto Dorota BylicaPřiznává, že patří k těm šťastlivcům, kteří vždy věděli, co chtějí v životě dělat a nakonec se jí to podařilo a dokázala se prosadit i v daleké Kanadě, kde Martina Adamcová působí pod jménem Tina Adams a vyrábí filmy. Titul My Wacko Parents v roce 2021 vyhrál na Cannes International Cinema Festival cenu za nejlepší komedii.

Vaši rodiče byli oba stavební inženýři a vy jste nejmladší ze tří sester. Narodila jste se sice v Ostravě, ale od tří let jste vyrůstala v Praze. Jaké byl čas vašeho dětství a dětských her? Měla jste vysněné povolání?

Patřím k těm šťastným, kteří vždy věděli, co chtějí v životě dělat. Od svých 3 let jsem věděla, že chci být něco jako bavič, herec a režisér v jednom – moje strasti a starosti s povoláním spočívaly v tom, že jsem vůbec nevěděla jak na to, kam mám jít a jak se prosadit.

Vy jste na gymnáziu uvažovala o studiu ekonomie nebo zubařině. Nakonec zvítězilo herectví. Mělo na to vliv, že jste navštěvovala kroužek uměleckého přednesu u profesorky herectví Mileny Vildové?

Paní Milena Vildová byla guru všech pražských adeptů na herectví. Vděčíme jí za povzbuzení a také sebevědomí. U ní vyrůstala velká škála dnešních slavných herců. Například Mahulena Bočanová. Paní Vildová byl fenomén, který lze těžko vysvětlit, držela nad námi mladičkými ochrannou ruku a vychovávala nás k poctivému herectví.

Po studiu jste začínala v rozhlase, byla chvíli v dnešním Divadle Pod Palmovkou, a pak přišla sametová revoluce. Nastoupila jste do rozhlasu a dále se v televizi prosadila jako moderátorka populárních pořadů Hry bez hranic a Charlie talk show. Natáčela jste s režiséry jako Vít Olmer, Juraj Herc nebo Vladimír Drha. Jak na tu dobu s odstupem vzpomínáte?

Připadá mi to, že se to stalo před 250 lety, ušla jsem tolik jiných dalších milníků a dosáhla mnoha dalších cílů. Dnes je mi hej, mám své ustálené místo, jak pracovní, tak lidské, v nové domovině, ale nebylo tomu vždy tak, zmítala jsem se v mnohých krajních situacích, musela jsem se dokázat probojovat znovu a v úplně jiné zemi. Takhle řečeno je to trochu abstraktní, ale konkrétně jsem prošla katastrofickým vztahem s maniakem a patologickým hráčem, neměla jsem ani na jídlo a po rozvodu jsem se pak o výchovu syna starala zcela sama. A přeci, právě v té době jsem natočila své stěžejní role v Perfect Assistant a v Killer Kids.

Martina Adamcová - Tina Adams s herečkou Lenkou Šourkovou - foto Dorota Bylica

Foto: Dorota Bylica

V roce 1993 jste odjela díky svému prvnímu manželovi do Kanady a usadila se v Montrealu. První roli v Kanadě jste měla v seriálu Sirens, pak přišly další jak v angličtině, tak francouzštině. Jak se vám dařilo v covidové době?

Doba covidová přinesla kupodivu i něco dobrého. Z materiálů, které jsem měla natočené v šuplíku a díky určitým dotáčkám, jsem dokončila další film. Jmenuje se My Wacko Parents a v roce 2021 vyhrál na Cannes International Cinema Festival cenu za nejlepší komedii. Tento snímek by nikdy nevznikl, kdyby nebylo epidemie. Měla jsem najednou čas trávit dny a týdny ve střižně se svým střihačem Malcolm St-Pierre a hrát si. Film opět přizval ke spolupráci Lucii Vondráčkovou, tentokrát virtuálně přes Zoom a točili jsme na Green screen. Na něco takového bych nikdy neměla čas ani prostředky, kdyby se svět na chvíli nezastavil, tak jak se to stalo v době epidemie.

Se skvělou Luckou Vondráčkovou, kterou jak jsem se dočetla, jste kdysi objevila, natočila filmy Trick and Cheat, The Perfect Kiss, Hotel Limbo a My Wacko Parents. Jak se vám spolu pracovalo?

Nemohu říci, že jsem Lucii objevila. Lucie se objevila sama, a to díky své spolupráci se svým tatínkem Jiřím a režisérem Vlado Kavčiakem. Viděla jsem ji díky jejímu pořadu na ČT, který uváděla. Já jsem ji tehdy jen obsadila v jednom televizním varieté a Lucie, jako vždy, tehdy pouze osmiletá, odvedla parádní výkon. V Montrealu jsme se sešly také díky její Iniciativě. Od Víta Olmera dostala moje telefonní číslo, a pak už jsme chodily s kočárkem po parku, tam kde dříve bydlela, v její vilové čtvrti. V kočárku spával malý Matyáš Plekanec a my si vyprávěly o tom, co bychom chtěly jako další postup našich kariér. Lucie je romantik a tak jsme se shodly, že natočíme romantické komedie. Když jsme pak začaly točit v roce 2017 náš první film, Lucie zrovna kojila malého Adama. Všichni jsme obdivovali na place její výdrž, a to že byla čerstvou maminkou, a jak to zvládala. Neohrožený profesionál Lucie prošla celým natáčení i s těmi kanadskými až - 35° v exteriérech bez jediné výmluvy nebo povzdechnutí. Občas místo oběda běžela domů nakojit. Byla vždy připravená, soustředěná a šarmantní. Já se těším na další a další společné projekty, všechny filmy teď píšu tak, aby v nich měla hlavní roli. Lucie Vondráčková je prostě superstar.

Martina Adamcová - Tina Adams s Lucií vondráčkovou - autorka fotky Olga Rusakova

Foto: Olga Rusakova

Nezůstala jste jen u herectví, působíte také jako scénáristka, režisérka a máte produkční společnost Marcova Production. A v jednom rozhovoru jste řekla: „Narodila jsem se s touhou bavit a film mi ten sen dovoluje realizovat.“ Platí to stále? Která z vašich profesí je vám bližší?

Já teď vyplňuji do tabulky profese slovo filmař. To v sobě zahrnuje pěkně jedním slovem všechno, co dělám, od scénáře po účetnictví. Produkce filmů je hodně o číslech. Přirovnat se to dá třeba ke stavbě domu. Plán to je scénář, období filmování to je hrubá stavba, a pak jsou dokončovací práce, post produkce. A nad vším tím se musí bdít a dodržovat rozpočet. Nemohu říci, že tato strana filmařiny mi byla přirozeně dána, nejsem typický businessman, ale pokud je to cesta v uskutečnění filmu, udělala jsem a vždy udělám vše pro to, aby to vyšlo. Takže i účetnictví a podnikovou administrativu jsem se s tímto záměrem naučila. Dělat filmy je asi posedlost. Nedá se to k ničemu jinému přirovnat, je to vášeň. Bez vášně je život šedý a nudný. Přeji každému, aby měl takovou positivní drogu, aby se nemusel uchylovat k náhražkám.

Hodně se věnujete také psaní a něco jste vydala i ve francouzštině. O čem ráda píšete a v jakém jazyce se vám lépe píše? Anglicky, francouzsky, nebo česky?

Já píšu o lidských bolestech. Je to asi podivné, když už můj třetí autorský film je komedie, ale je tolik námětů lidských strastí – jak najít lásku, jak žít svobodně, jak zachovat smír ve společnosti. Můj přítel Dr. Rudolf Roden, spisovatel, vždy odpovídal na otázku: „Jak se máte?” „Bylo hůř a lid si chválil.“ Může být špatně, ale na vše se lze podívat s humorem. Situaci otočit a pak už se jen smát.

V Kanadě působíte pod jménem Tina Adams. Jak se z Martiny stala Tina?

Tento americký pseudonym vznikl na place. Točila jsem sekretářku Nixona v X-MAN a asistent režiséra si mne oblíbil a často na mne od kamery volával jménem. Amíci neumí říci Martina, tu první slabiku nějak tak spolknou. Nechtě mne přejmenoval na: „(mar)Týna!”

Jste maminkou čtyř dětí. Jak to mají s uměním? Dočetla jsem se, že váš syn Fréderik kráčí ve vašich šlépějích a velice dobře si vede jako herec v Koreji…

Frédéric je rozený herec. Přistupoval k tomu daru od dětství s ostychem. Nikdy mne nechtěl doprovázet a spolupráci se mnou se vyhýbal. Vyhrál jako nejúplnější herec za své role několik cen, ale vždy to bylo v produkcích někoho jiného, než jsem já.

Řadu let žijete v zahraničí. Co pro vás znamená domov? Kde je ten váš? V Čechách, nebo v Kanadě?

Zapomenout na své kořeny nelze a kulturně se změnit také nelze, jenom žít se dá všude. Když člověk ví co je, a odkud pochází, pak je doma všude. Já jsem Češka a to se nikdy nezmění. Ale domovem je pro mne svět.

Patříte k lidem, pro které je práce také jejich koníčkem?

To si pište.

Martina Adamcová - Tina Adams - foto Dorota Bylica

Foto: Dorota Bylica

Martina Adamcová:

  • Narodila se 22. dubna 1966 v Ostravě jako Martina Adamcová, ale vyrůstala v Praze. Od roku 1993 žije v kanadském Montrealu. Působí jako herečka, filmová režisérka, scénáristka, producentka a spisovatelka. V Kanadě působí pod jménem Tina Adams.
  • V Čechách je známá z filmů – Tankový prapor, Nahota na prodej, Playgirls, Playgirsl 2, Pasáž, Černí baroni, Muzikanti a dalších. 
  • V Kanadě začínala v americkém seriálu Sirens, hrála ve filmech – The Perfect Assistant, Who Is Simon Miller?, French Kiss, Polytechnique, The Perfect Kiss, Hotel Limbo. Zahrála si v americkém filmu The World of Trouble a seriálech Killer Kids a Northern Mysteries.
  • Má produkční společnost Marcova Productions.
  • Je podruhé vdaná a vychovala čtyři děti – Frédéric, Vivian, Brighton a Elizabeth.
  • Syn Frederic Gariepy se stal úspěšným hercem a nedávno se přistěhoval do Prahy, kde vyučuje angličtinu a dále usiluje o prosazení se v herecké branži.

 

Přihlášení



Martin Němec o svém otci, kterému věnoval knihu Josef Němec – Obrazy a kresby

Košatost a význam umělecké tvorby zobrazuje kniha s názvem Josef Němec – Obrazy a kresby, která současně přiblíží pracovní i soukromou tvář pražského výtvarníka. Jeho synem je Martin Němec, dnes renomovaný malíř a hudebník, duše rockových kapel Precedens a Lili Marlene, jenž potvrzuje, že jablko nepadlo daleko od stromu. Právě on je spolutvůrcem zmiňované výpravné knihy. A protože ji čeká 18. dubna pražský křest v Galerii Malostranské besedy, tak nevím, kdo by o knižní novince, o Josefu Němcovi a o jeho tvorbě povyprávěl víc než jeho syn Martin.

Sebepéče pro pečující

Spousta z nás se může ve svém životě dostat do situace, kdy bude potřebovat pomoc nebo se ocitne v roli pečujícího, ať už na osobní úrovni, nebo té profesionální. Ve společnosti je často zmiňována a probírána role potřebného, ale již se opomíjí myslet na roli pečovatele. I pečující osoba je pouze člověk, se svými silnými i slabými stránkami, který na sebe převzal neuvěřitelný závazek a zejména velkou zodpovědnost. Je potřeba si uvědomit, že i on má svůj soukromý život, své limity a omezené zásoby energie, zvláště v případě, kdy nemá z čeho čerpat.

Banner

Hledat

Videorecenze knih

Rozhovor

Nejen českou premiéru komedie M.A.S.H chystá Vršovické divadlo MANA, říká Věra Mašková

mana 200Rozvolňování po éře covidové pandemie je znát na koncertech, klubech a divadlech. Konečně! Také Vršovické divadlo MANA připravilo program, které nabídne třeba už v červnu na Letní scéně v Heroldových sadech. "Doufám, že našim divákům nabídneme to, co ...

Daliborovy dubnové tipy. Co pěkného si přečíst?

Možná jsme podlehli neoprávněnému dojmu, že léto tento rok dorazilo dříve. Jenže příroda změnila názor. Takže co s pošmournými, chladnými a deštivými večery? Máme pro vás opět Daliborovy knižní tipy, které se určitě budou hodit!

Čtěte také...

Rozhovor s Honzou Vedralem o crowdfundingové kampani Headlineru

1 titulka-marpo-300x400Hudební magazín Headliner je na české scéně určitým unikátem. Navazuje totiž na kvalitní tištěné časopisy, ale v jeho stránkách si můžete listovat digitálně. Navíc velice často nabízí exklusivní obsah, který nik...


Literatura

Experimentální román Tři! si pohrává s jazykem i identitou

Tři!Anna Luňáková a její experimentální román Tři! vychází v nakladatelství Dauphin. Rozhodně není pro každého, tento román spíše ocení náročnější čtenář, jež preferuje metaforickou hru se slovy a také hru psychoanalytickou.

...

Divadlo

Divadlo Ungelt se chystá na léto. Jeho Letní scénu ovládne Touha jménem Einodis

ungelt200Ačkoliv to za okny dlouho vypadalo, jako kdyby jaro, a natožpak léto, nemělo vůbec přijít, v divadle Ungelt jsou lidé optimističtí a již s předstihem plánovali program letošní Letní scény. Co se chystá? Pojďme se podívat.

...

Film

Rostou jako z vody a čekají na Ostrov

ostrov prebal perex

Ostrov (2005) je akční sci-fi velmi akčního režiséra Michaela Baye. Jeho filmy jsou pověstné tím, že při nich je nejen na co koukat, ale taky nad čím přemýšlet. Hlavní hrd...