Dvě roviny Mistra a Markétky v Moravském divadle
Banner
Chyba
  • Chyba při nahrávání RSS.

Dvě roviny Mistra a Markétky v Moravském divadle

Email Tisk

MaM 1Představení Moravského divadla Olomouc na motivy Bulgakovova slavného románu Mistr a Markétka se odehrálo v sobotu 20. 5. v 16:00 v rámci 21. ročníku festivalu Divadelní Flora.

 


Román, jenž se stal předlohou k tomuto představení, psal jeho autor dlouhých 12 let, během nichž se rozhodl své dílo spálit a pak vytvořit znovu. O dramatizaci se postaral polský režisér z Těšínského divadla Bogdan Kokotek společně s dramaturgyní Moravského divadla Olomouc Michaelovu Doleželovou.

MaM 2

Tvůrcům se podařilo rozsáhlý román nahustit do více než dvouhodinové stopáže protnuté přestávkou, bez toho, aby se důležité scény „ztratily v překladu“. Stejně jako v předloze i zde se děj odehrával ve dvou rovinách – jednou byl příběh Mistra, Markétky a ďábla, druhou pak reinterpretace biblického příběhu o Ježíši Kristovi (vystupující zde pod hebrejskou formou svého jména Ješua Ha-Nocri) a Pilátu Pontském, jenž byl sžírán pochybnostmi o svém jednání.

Ačkoli jsou v titulu jak knihy tak představení uvedena jména postav Mistra a Markétky, hlavní a nejdůležitější osobností je někdo zcela jiný – ďábel, jenž zde ve světě lidí vystupuje pod jménem Woland. Tuto roli strhujícím způsobem ztvárnil charizmatický Petr Kubes, jenž s načerno nabarvenými vlasy i vousy působil jako dokonalé ztělesnění satana. Jeho postava byla téměř neustále v centru dění, a to už od počátku, kdy se svou hůlkou seděl na gauči ještě předtím, než představení vůbec začalo.

MaM 3

Co se týká ostatních postav, i zde byl výběr vesměs šťastný, vyzdvihněme především Wolandovy pomocníky, a to Ivanu Plíhalovou v roli Korovjeva, Václava Bahníka coby Azazela a Danielu Krahulcovou jako kocoura Behemota. Momenty, kdy tato ďáblova suita dostává prostor, patří k vrcholům celého představení (například scéna psychického trýznění básníka Bezprizorného, jenž byl brilantně ztvárněn Tomášem Krejčím).

Pokud u tohoto hereckého ansámblu chceme hledat nějakou slabinu, pak bychom ji mohli nalézt snad jen u zdánlivě hlavní postavy Mistra. Ne že by Jan Ťoupalík v roli Mistra podával špatný výkon, tato postava však byla nevýrazná a dostala tak málo prostoru, že herec ani nemohl ukázat příliš mnoho ze svých schopností a výsledek byl v jeho podání poněkud mdlý. Druhá představitelka hlavní postavy, Vendula Fialová v roli Markétky, působila o poznání přesvědčivějším dojmem, především při Wolandově plesu.

MaM 4

Jednu z mála slabin této inscenace můžeme vidět v nevyrovnanosti a nepříliš zvládnuté návaznosti obou půlí. Zatímco před přestávkou se děj (příběh Ješuy a Piláta nepočítaje) točil především kolem šílenství básníka Bezprizorného, po přestávce se tato postava v podstatě vytratila. Naopak Mistr i Markétka, kteří se v první půli objevovali spíše epizodně, nyní měli tvořit nosnou linii (zde můžeme nalézt paralelu se slavnou kritickou analýzou Bible od divadla Sklep, kde se o hlavní postavě Nového zákona, tedy Kristu, říká, že v prvním díle se vůbec nevyskytoval a druhý díl je jen o něm).

MaM 5

Přes tyto drobné kritické připomínky a přes nepříliš přesvědčivý závěr se však tvůrčímu týmu Moravského divadla Olomouc podařilo vytvořit zdařilou parafrázi Bulgakovova románu, která stojí především na výborných hercích v čele s démonickým ďáblem Petrem Kubesem.

Michail Bulgakov: MISTR A MARKÉTKA
Režie: Bogdan Kokotek
Překlad: Alena Morávková
Dramatizace: Bogdan Kokotek, Michaela Doleželová
Dramaturgie: Michaela Doleželová
Choreografie: Katarzyna Anna Małachowska
Scéna a kostýmy: Krzysztof Małachowski
Hudba: Zbygniew Siwek
Projekce: Filip Jančo, Lubomír Peřina

MaM

Osoby a obsazení:
Mistr: Jan Ťoupalík
Markétka: Vendula Fialová
Woland: Petr Kubes
Korovjev: Ivana Plíhalová
Azazelo: Václav Bahník
Behemot: Daniela Krahulcová
Ivan Nikolajevič Bezprizorný: Tomáš Krejčí
Pilát Pontský: Michal Przebinda
Ješua Ha-Nocri: Vojtěch Lipina
Hela: Kristýna Krajíčková
Anuška: Naděžda Chroboková-Tomicová
a další...

Michail Bulgakov: MISTR A MARKÉTKA
Moravské divadlo Olomouc
Sobota 20. 5. — 16.00
Premiéra: 25. 11. 2016

140 min s přestávkou



Související články:
Nejnovější články:
Starší články:

 

Přidat komentář


Bezpečnostní kód
Obnovit





Přihlášení

K21 se představuje

LUKÁŠ LOUŽECKÝ


šéfredaktor

    32 let, ve znamení Štír. Je z Prahy a zaměstnán prozatím v Datartu na Službách zákazníkům. V rámci své amatérské žurnalistické kariéry má za sebou psaní a fotografování pro několik webů – zejména hudebních a literárních. Namátkou zmíníme ireport.cz, vaseliteratura.cz nebo cbdb.cz. Na šéfredaktorskou pozici nastoupil počátkem roku 2018 a doufá, že tento web povede k ještě větším úspěchům, než má prozatím za sebou.

    Pro Kulturu 21 píše již několik let. “Na práci pro Kulturu 21 mě baví především to, že je tento web tak všestranný. Můžu psát o knížkách, výstavách i třeba hudbě. Navíc je v něm přátelské prostředí."

    Ve volném čase se vedle psaní a fotografování věnuje zejména své rodině – manželce a téměř tříletému synovi. Je téměř abstinent, ale občas si dá skleničku vína. Odnaučený kuřák se závislostí na brambůrkách.

    Životní motto:

    Užívej života než ti uteče.

Toulavka

Anketa

Národní divadlo


Chat s osobností

Partneři

Hledat

Aktuality

Městská divadla pražská
  • Teror
    V sobotu 17. 2. v Divadle ABC ...

Mimísek 35

Čtěte také...

Kočár plný neřesti i ctnosti

valmont 200Láska k jedné osobě na celý život a věrnost k tomu? Pro vyznavače volnomyšlenkářství je tato životní filozofie naprosto nepřípustná. Libertinové se právě naopak velmi rádi pouští nejen do neřízených sexuálních dobrodružstvích, ale také do milostný...

Nové komentáře

Facebook

Twitter


Literatura

Na pomoc hormonálním potížím

Prirodni hormonalni lecba 200Kniha Přírodní hormonální léčba je určena všem čtenářům, kteří se zajímají o své zdraví a o ověřené postupy, jak je udržet nebo zlepšit. Zabývá se léčbou bioidentickými přírodními hormony, kt...

Divadlo

Etiketa je životní styl

dobre mravy 200Už v předminulé sezóně, v červnu roku 2016 mělo premiéru představení Dobré mravy, které se inspirovalo a vycházelo z nikoho jiného z etikety Ladislava Špačka, guru českého společenského chování. Co toto ztřeštěné představení přineslo?

Film

Pohádka o Popelce se nekonala

altSekce Noční horizonty zlínského filmového festivalu přináší filmy “nedětské a nemládežnické”. Pokud se považujete za náročnějšího diváka, tak vězte, že stojí za to zůstat vzhůru, odolat ostatním filmovým svodům a zamířit do kina. Zaváhat se nevypla...