Dvě roviny Mistra a Markétky v Moravském divadle

Dvě roviny Mistra a Markétky v Moravském divadle

Email Tisk

MaM 1Představení Moravského divadla Olomouc na motivy Bulgakovova slavného románu Mistr a Markétka se odehrálo v sobotu 20. 5. v 16:00 v rámci 21. ročníku festivalu Divadelní Flora.

 


Román, jenž se stal předlohou k tomuto představení, psal jeho autor dlouhých 12 let, během nichž se rozhodl své dílo spálit a pak vytvořit znovu. O dramatizaci se postaral polský režisér z Těšínského divadla Bogdan Kokotek společně s dramaturgyní Moravského divadla Olomouc Michaelovu Doleželovou.

MaM 2

Tvůrcům se podařilo rozsáhlý román nahustit do více než dvouhodinové stopáže protnuté přestávkou, bez toho, aby se důležité scény „ztratily v překladu“. Stejně jako v předloze i zde se děj odehrával ve dvou rovinách – jednou byl příběh Mistra, Markétky a ďábla, druhou pak reinterpretace biblického příběhu o Ježíši Kristovi (vystupující zde pod hebrejskou formou svého jména Ješua Ha-Nocri) a Pilátu Pontském, jenž byl sžírán pochybnostmi o svém jednání.

Ačkoli jsou v titulu jak knihy tak představení uvedena jména postav Mistra a Markétky, hlavní a nejdůležitější osobností je někdo zcela jiný – ďábel, jenž zde ve světě lidí vystupuje pod jménem Woland. Tuto roli strhujícím způsobem ztvárnil charizmatický Petr Kubes, jenž s načerno nabarvenými vlasy i vousy působil jako dokonalé ztělesnění satana. Jeho postava byla téměř neustále v centru dění, a to už od počátku, kdy se svou hůlkou seděl na gauči ještě předtím, než představení vůbec začalo.

MaM 3

Co se týká ostatních postav, i zde byl výběr vesměs šťastný, vyzdvihněme především Wolandovy pomocníky, a to Ivanu Plíhalovou v roli Korovjeva, Václava Bahníka coby Azazela a Danielu Krahulcovou jako kocoura Behemota. Momenty, kdy tato ďáblova suita dostává prostor, patří k vrcholům celého představení (například scéna psychického trýznění básníka Bezprizorného, jenž byl brilantně ztvárněn Tomášem Krejčím).

Pokud u tohoto hereckého ansámblu chceme hledat nějakou slabinu, pak bychom ji mohli nalézt snad jen u zdánlivě hlavní postavy Mistra. Ne že by Jan Ťoupalík v roli Mistra podával špatný výkon, tato postava však byla nevýrazná a dostala tak málo prostoru, že herec ani nemohl ukázat příliš mnoho ze svých schopností a výsledek byl v jeho podání poněkud mdlý. Druhá představitelka hlavní postavy, Vendula Fialová v roli Markétky, působila o poznání přesvědčivějším dojmem, především při Wolandově plesu.

MaM 4

Jednu z mála slabin této inscenace můžeme vidět v nevyrovnanosti a nepříliš zvládnuté návaznosti obou půlí. Zatímco před přestávkou se děj (příběh Ješuy a Piláta nepočítaje) točil především kolem šílenství básníka Bezprizorného, po přestávce se tato postava v podstatě vytratila. Naopak Mistr i Markétka, kteří se v první půli objevovali spíše epizodně, nyní měli tvořit nosnou linii (zde můžeme nalézt paralelu se slavnou kritickou analýzou Bible od divadla Sklep, kde se o hlavní postavě Nového zákona, tedy Kristu, říká, že v prvním díle se vůbec nevyskytoval a druhý díl je jen o něm).

MaM 5

Přes tyto drobné kritické připomínky a přes nepříliš přesvědčivý závěr se však tvůrčímu týmu Moravského divadla Olomouc podařilo vytvořit zdařilou parafrázi Bulgakovova románu, která stojí především na výborných hercích v čele s démonickým ďáblem Petrem Kubesem.

Michail Bulgakov: MISTR A MARKÉTKA
Režie: Bogdan Kokotek
Překlad: Alena Morávková
Dramatizace: Bogdan Kokotek, Michaela Doleželová
Dramaturgie: Michaela Doleželová
Choreografie: Katarzyna Anna Małachowska
Scéna a kostýmy: Krzysztof Małachowski
Hudba: Zbygniew Siwek
Projekce: Filip Jančo, Lubomír Peřina

MaM

Osoby a obsazení:
Mistr: Jan Ťoupalík
Markétka: Vendula Fialová
Woland: Petr Kubes
Korovjev: Ivana Plíhalová
Azazelo: Václav Bahník
Behemot: Daniela Krahulcová
Ivan Nikolajevič Bezprizorný: Tomáš Krejčí
Pilát Pontský: Michal Przebinda
Ješua Ha-Nocri: Vojtěch Lipina
Hela: Kristýna Krajíčková
Anuška: Naděžda Chroboková-Tomicová
a další...

Michail Bulgakov: MISTR A MARKÉTKA
Moravské divadlo Olomouc
Sobota 20. 5. — 16.00
Premiéra: 25. 11. 2016

140 min s přestávkou



Související články:
Nejnovější články:
Starší články:

 

Rozhovor

„Pomoc druhým mě naplňuje radostí. To co dělám, má opravdu smysl!“ Nemoc je řeč naší duše

hana 200Statenice – O alternativních metodách léčení toho zaznělo již mnoho. Jedni je zavrhují a jiní na ně nedají dopustit, protože jim pomohly vyřešit problém, který je dlouhodobě trápil. V malebné obci nedaleko hlavního města žije Ing. Hana Mesiereurová, ...

Hledat

Chaty s osobností

Čtěte také...

Mezinárodní den tance s Českou televizí

Den tance 200V České republice se bude 29. duben slavit ve více než patnácti českých a moravských městech, kde se připravuje speciální program pro veřejnost. Tančit se bude na veřejných prostranstvích, v tanečních sálech, studiích, klubech a divadlech.

...

Literatura

Jak dnes probíhá bitva o samotnou „duši Ruska“?

znicim jim zivot 200V posledních letech se na českém trhu vyrojila řada titulů věnovaných osobnosti současného ruského prezidenta či vztahu Ruska k Západu. Nyní vychází publikace, která se z tohoto scénáře vymyká – ZNIČÍM JIM ŽIVOT. Putinova válka s ...

Divadlo

Premiéra pohádky Princ Bajaja v Divadle Tramtarie

bajaja 200V sobotu 24. září v 15 hodin uvede nově vzniklé divadelní těleso Divadlo Jan premiéru loutkové pohádky Princ Bajaja. Premiéra proběhne v Divadle Tramtarie, se kterým je Divadlo Jan úzce spjato.

...

Film

I obyčejné práškovací letadélko se může prosadit

200 letadlaPo velkém úspěchu animovaných Aut (i jejich volného pokračování) se antropomorfizovaná vozidla opět vracejí, tentokrát ve snímku Letadla. Autíčka, tentokrát v roli pomocníků či příznivců, se sice vyskytují i nyní, ale toliko v roli žertovnýc...