„Herec by měl mít intuici a potřebu něco sdělit“ říká Klára Cibulková

„Herec by měl mít intuici a potřebu něco sdělit“ říká Klára Cibulková

Email Tisk

švandovo divadlo cibulkova (3)Krysy jsou všude! Tak by se dalo ve zkratce shrnout ústřední téma hry Krysař, v jehož ukázce, v rámci dne otevřených dveří ve Švandově divadle, ztvárnila roli krysího vymítače Klára Cibulková.

 

 

Tradičně i letos nechalo divadlo na pražském Smíchově nahlédnout veřejnosti do svého zákulisí. V rámci prohlídky byly součástí interaktivní soutěže a samozřejmostí byla i ukázka ze hry Krysař podle předlohy novely Viktora Dyka. Divadelní sál s kapacitou 300 míst nabídl veřejnosti ukázku své ústřední hry „Krysař“ v čele s Klárou Cibulkovou, která se později zastavila na krátký rozhovor pro naše čtenáře.

 

 švandovo divadlo cibulkova (1) 

Co Vás přivedlo ke studiu na DAMU?

Já ani nevím (smích). Nějak jsem k tomu spěla už odmalička. Pořád jsem se předváděla. Začalo to klasicky „dramaťákem“, později skončilo na DAMU a teď pokračuje v divadle.

 

  švandovo divadlo cibulkova (2) 

V jaké z doposud zinscenovaných rolí jste se cítila nejlépe? V divadle máte stálé angažmá již od roku 2002. Existuje role, která Vám za tu dobu tzv. přirostla k srdci?

Jsem tady už patnáctým rokem, takže těch rolí bylo více. Každou z nich jsem měla svým způsobem ráda. S oblibou vzpomínám třeba na Slepici, kterou jsme dělali s režisérem Fedotovem. Potom to byla například Ženitba s Januszem Klimszou nebo Vojcek s Dodem Gombárem. Ale nedá se říct, že by některá z těch rolí byla úplně nejsrdcovější.

 

  švandovo divadlo cibulkova (4) 

Máte raději divadlo nebo televizní projekty? V divadle má herec možnost poznat diváckou odezvu.....

Je to úplně jiný způsob práce – na kameru a naopak, v divadle na jevišti. Pro mne je srdeční záležitostí divadlo, je tam ten kontakt s divákem. Nemůžete ty věci vrátit, je to o jakési výměně energií. Na druhou stranu televizní a filmovou práci nezatracuji, protože ta vám dá zase něco jiného.  Ale jak říkám, je to kompletně odlišný způsob práce.

 

  švandovo divadlo cibulkova (5) 

Co by podle Vás měl umět profesionální herec? Máte Vy sama nějaký herecký vzor?

(Smích.) Tak vzorů nebo herců, na které se ráda divám v divadle nebo ve filmu, mám hodně. Myslím si, že herec musí mít srdce, intuici, energii a hlavně potřebu něco sdělit. To je asi to, proč to každý z nás dělá. Je to o určitém sdělení a dejme tomu seberealizaci.

 

  švandovo divadlo cibulkova (6) 

Co byste vzkázala našim kulturně naladěným čtenářům?

Aby chodili do divadla. Myslím si, že toho je v dnešní době tolik, že každý má možnost si vybrat.  Já teď třeba ráda chodím na taneční formace nebo alternativní kusy, případně i cirkus. Je to hodně inspirativní. Je to tady a teď a je v tom určité sdělení. Jsem ráda, když to ty lidi nejen pobaví, ale přiměje je to i k nějakému zamyšlení.

 

Kubisticky laděné Švandovo divadlo je třetím nejstarším divadlem v Praze. Jeho vzniku vděčíme zakladateli divadla – Pavlu Švandovi a jeho ženě, herečce Elišce Peškové. Prvním realizovaným představením divadla byla premiéra Smetanovy „Hubičky“ v roce 1881. Po znovuotevření Národního divadla v roce 1883, se divadlo ocitlo v divácké krizi a svá představení  v letech 1883/1884 hrálo pouze v neděli a o svátcích. Během své existence stačilo divadlo několikrát změnit svůj název – od Švandova divadla, po Intimní divadlo, Divadlo Vlasty Buriana, Divadlo komiků, Divadlo realistické, Realistické divadlo Zdeňka Nejedlého nebo Labyrint.

V roce 1997 byla činnost divadla ukončena. Ve vypsaném konkurzu na obsazení divadla zvítězili režiséři Daniel Hrbek a Michal Lang. Divadlo bylo po rozsáhlé rekonstrukci přístupno veřejnosti opět v roce 2002. Jednou měsíčně nabízí divadlo kulturní zážitek i pro neslyšící diváky díky expresivně upraveným titulkům nad jevištěm.

Součástí foyer divadla je výtvarná zeď, kde umělci každého půl roku překrývají původní malbu, inspirovanou divadelním prostředím, svou vlastní autorskou tvorbou. Tuto čest obdrželo doposud jedenáct výtvarníků. Ústřední téma výtvarné zdi je „zrod a zánik“.

Veřejnost má možnost se zapojit i do tématicky laděných workshopů divadla pod vedením zkušených lektorů – ať už se jedná o oblast fotografování, herectví, práce s hlasem nebo improvizace.

 švandovo divadlo cibulkova (8) 

 

www.svandovodivadlo.cz

Zdroje fotografií: FB Švandova divadla



Související články:
Nejnovější články:
Starší články:

 

Přidat komentář


Bezpečnostní kód
Obnovit





Přihlášení

K21 se představuje

RENÁTA LUCKOVÁ


redaktorka

    je fotografka, novinářka, moderátorka a koučka. V autorské dvojici s Pavlem Veselým organizovali a moderovali mnoho akcí. Vedla rozhovory s různými významnými osobnostmi – podnikateli, manažery, politiky, diplomaty, s lidmi z kultury a dalšími. Její fotografie a texty byly publikovány např. v Katolickém týdeníku, na webových stránkách Arcibiskupství pražského, Historická šlechta, Svět úspěšných, v kulturní a hospodářské revue Fragmenty, v časopise Naše rodina, v tiskové agentuře MediapressServis, v časopise Policista, Český bratr, Překvapení aj. Absolventka VŠE a UK. Má zkušenosti v oblasti PR, reklamy a marketingu, ale i v oblasti  firemních financí, personálního řízení a andragogiky.

    Spolu s Pavlem Veselým jsou autoři knihy "Setkání s Dominikem kardinálem Dukou OP", která vyšla k jeho 70-tým narozeninám, kde publikovala i své fotografie.

Toulavka

Anketa

Národní divadlo


Partneři

Hledat

Aktuality

Městská divadla pražská
Národní divadlo Brno, Národní divadlo Brno

Mimísek 40

Z archivu...

Čtěte také...

Divadla na Colours of Ostrava: oceněné inscenace Komorní scény Aréna, Losers Cirque Company i Spitfire Company

divadlo ostrava 200Komorní scéna Aréna Ostrava s Inscenací roku 2013 Ruská zavařenina ruské spisovatelky Ludmily Ulické, novocirkusové představení Walls & Handbags souboru Losers Cirque Company, režijní dvojice SKUTR a choreografky Jany Burkiewiczov...

Nové komentáře

Facebook

Twitter


Literatura

Soutěž o nejlepší dětskou knihovnu má vítěze

kamaradka knihovna200Vítězkou soutěže o nejlepší knihovnu pro děti a nositelkou titulu Kamarádka knihovna za rok 2012 se stala Knihovna Bedřicha Beneše Buchlovana v Uherském Hradišti. 31. 5. to na...

Divadlo

Ľadové zrkadlo

ladove zrkadlo zpV rámci Bratislavského majálesu sa 1. mája predstavili deti z ochotníckeho divadla z Devínskej Novej Vsi pod vedením Marty Potančkovej v detskom muzikálovom predstavení Ľadové zrkadlo. ...

Film

Živý lidský terč a lá Van Damme

altFilm Živý terč si v roce 1993 vysloužil velké ovace na poli akčních filmů. Tento napůl lyrický a umělecky sestříhaný příběh nám ukazuje, že jeden člověk dokáže změnit co se děje. Jen na to musí být dost velký frajer. Hned na začátku filmu honí...