Talentovaní ochotníci si dali dostaveníčko na kroměřížském divadelním festivalu

Talentovaní ochotníci si dali dostaveníčko na kroměřížském divadelním festivalu

Tisk

divadlo200Celkem sedm inscenací se představilo ve dnech 18. - 21. května v rámci 16. ročníku Divadelního festivalu Ludmily Cápkové v Kroměříži. Vedle toho proběhlo pár doprovodných akcí – křest knižní publikace 70 let divadelního spolku v Kroměříži, koncert skupiny Petr Kalandra Memory Band, projekce dokumentárního filmu Kde se pivovaří a nesoutěžní představení O perníkové chaloupce.

 

Už během zahájení festivalu, uvedl Jiří Kašík, předseda Divadelního spolku Kroměříž, několik důležitých věcí: „Setkáváme se na moravském předkole FAMADu Poděbrady u nás v Kroměříži už pošestnácté. Setkáme se tady zároveň v roce, kdy město Kroměříž slaví 760 lest svého trvání, a zároveň v tomto roce slavíme neuvěřitelných 70 let trvání Divadelního spolku, který tento festival pořádá. Za těch sedmdesát let se na prknech, která znamenají svět, vystřídalo 409 herců a hereček, bylo nastudováno 144 inscenací a proběhlo tedy 144 premiér. Bylo odehráno bezpočet představení po celé republice i v zahraničí a při realizaci všech těchto představení pomáhalo také velké množství obětavých lidí, techniků, kulisáků, švadlen nebo vlásenkářek, bez kterých by toto velké dílo nikdy nevzniklo.“

Divadelní zasvěcenci vědí, že Divadelní festival Ludmily Cápkové v Kroměříži má podtitul Moravský FEMAD. A co vlastně FEMAD, neboli Festival Mladého Amatérského Divadla, znamená? Je to celostátní přehlídka ochotnických souborů, které zůstaly před branami postupu do hlavního programu celostátních, případně národních přehlídek.

V České republice existuje síť přehlídek amatérského divadla, kterou řídí dvě instituce. Jedna organizace NIPOS (pod Ministerstvem kultury) a druhou Svaz českých divadelních ochotníků. Obě mají svá postupová kola a svůj systém hodnocení odbornými porotami. Všichni víme, že hodnotit divadlo, stejně jako každé umění, je věc více než subjektivní. Někdo má rád impresionisty, jiný kubisty… A tak je tomu i v divadle. Někdo rád komedii, někdo tragédii. A stejně jako výtvarné umění, má i divadlo různé formy sdělení. Proto se stává, že často, už z oblastní přehlídky, nepostoupí inscenace, která by za pozornost stála. Jen neměla v kontextu přehlídky štěstí.

Pro všechny takové je tu FEMAD. Jsme rádi, že letos se konečně podařilo znovuobjevit i českou část. Pod názvem Bez zbytečných řečí ji na svět přivedl Robert Kunesch s týmem skvělých lidí. Skončil o minulém víkendu v Plzni a zdá se, že má sílu žít dál.

Náš moravský FEMAD je tu již 16 let. Ti, kteří jezdí či chodí pravidelně, již ví že na přehlídkách FEMAD není odborná porota. O výsledcích hlasují zástupci jednotlivých souborů, kteří musí shlédnout všechna představení. O viděném se debatuje v kruhu, které usměrňuje moderátor. Velmi vítané jsou názory diváků. Proto své ocenění uděluje i divácká porota. Vítězné inscenace z obou zemských kol pak putují do Poděbrad na Velký FEMAD, kde dostanou šanci porovnat se se soubory, které se účastnily národní přehlídky na Jiráskův Hronov,“ uvádí Dr. Vladimír „Altán“ Mádl.

divadlo foto1

Tradiční akce se konala za velkého zájmu publika v sále Starý pivovar v Kroměříži a podle mého názor byl program skutečně bohatá a výživný. Musím ocenit nejen dobrou dramaturgii, ale i účast zajímavých hostů a lektorů (Ladislav Langr, Petr Kracik, Ladislav Vrchovský), kteří bedlivě sledovali každé představení a po něm byli s protagonisty a tvůrci v diskusním kruhu.

Originální bylo i to, že před každým představení proběhly krátké a vtipné „předscény“, které připravili kroměřížští ochotníci a představovali tím vystupující divadlo i sponzory. Navíc po čtyři festivalové dny vycházel i tištěný oficiální zpravodaj - „černo-bílý“ PLK, který po čtyři festivalové dny přinášel žhavé informace a zajímavosti z řad účinkujících či lektorů.

Ve zpravodaji, kterému nechyběl humor a nadhled, ale i téma, což ostatně vysvětlil redaktor PLKu: „Je již jistou tradicí, že kroměřížský FEMAD má vždy nějaké téma. Pro letošek bylo zvoleno téma BLACK and WHITE. Původně jsem předpokládal, že to bude mít nějakou souvislost s whisky, ale ukázalo se, že jde o prosté téma černého a bílého člověka. Ne prosím, nehledejme v tom žádnou rasovou nesnášenlivost. Jde jen o princip hodnocení představení – černým a bílým. Černý musí (to či ono představení) jen hanět, bílý jen chválit. Ne! Opravdu v tom není nic rasistického…“

Kromě nesoutěžního představení (pohádka O perníkové chaloupce v závěru kroměřížské přehlídky) jsem viděl všech sedm inscenací, a musím přiznat, že každá z nich má něco do sebe, má co říct. Hlavně je každá jiná, vypracovaná, kdy jsem znovu ocenil jak skvělý výběr, tak řadu talentovaných kumštýřů, kteří si dali dostaveníčko právě v Kroměříži.

Situační komedie Dokonalá svatba, nepříliš známá, a přece zajímavá hra Cesta do Benátek, nekonvenční drama a herecky vybroušená (Ne)korektní pravidla, vtipná mikro komedie Já jsem Herbert, „klasika“ Zelňačka, „drsná“ komedie Není co skrývat (která se mi líbila po všech stránkách) nebo detektivka z pera Agathy Christie Past na myši. Hru jsem viděl asi před půl rokem v Divadle na Vinohradech, což bylo vynikající, ale věřte, že i inscenace Divadlo Stodola si mě získala. Byla v intencích žánru a dobře zahraná, a to mám rád.

I když Past na myši získala Cenu divácké poroty, nikdo na začátku inscenace nečekal, že v záběru první poloviny inscenace zkolabuje herec. Ale zázraky se dějí, protože už ve druhé polovině ho hbitě nahradil jeho kolega, který sice hrál jinou roli, nicméně tu jeho „jinou“ roli si „střihl“ festivalový lektor – Petr Kracik, jinak renomovaný divadelní režisér!

Díky tomu všechno dobře dopadlo, a to jak s představením, tak i s hercem, kterého odvezla v polovině představení sanitka. Zkolaboval z horka a nedodržováním pitného režimu, ale už se zase těší dobrému zdraví. A to bych popřál všem divadelníkům. A také se už těším na příští sedmnáctý ročník kroměřížského divadelního festivalu!

divadlo foto2

Výsledky 16. ročníku Divadelního festivalu Ludmily Cápkové v Kroměříži

Nejlepší ženský herecký výkon - Romana Malinská v inscenaci (NE)KOREKTNÍ PRAVIDLA (Divadelní spolek Kroměříž)

Nejlepší mužský herecký výkon - Alexandr Gregar v inscenaci CESTA DO BENÁTEK (Divadlo Exil Pardubice)

Hlavní cena a postup na zářijový FEMAD Poděbrady (Festival mladého amatérského divadla) - DOKONALÁ SVATBA (Divadelní soubor Jiřího Voskovce Sázava)

Cena za “kouzlo stáří” a inspirativní herectví v inscenaci JÁ JSEM HERBERT (Divadelní soubor Svatopluk při DK Hodonín)

Cena novinářské poroty za ztvárnění inscenace ZELŇAČKA (Divadelní spolek Slavkov u Brna) s úctou ke knižní předloze.

Cena realizačního týmu festivalu pro redakci zpravodaje

Cena za výtvarné zpracování scény za inscenaci NENÍ CO SKRÝVAT (Divadlo Dostavník Přerov)

Cena divácké poroty za inscenaci PAST NA MYŠI (Divadlo Stodola o. s. Jiříkovice u Brna)

divadlo foto3

Termín kroměřížské přehlídky v příštím roce: 23. - 26. 5. 2024 - Téma: Šakalí léta

Text a foto: Robert Rohál


 

Přihlášení



Martin Němec o svém otci, kterému věnoval knihu Josef Němec – Obrazy a kresby

Košatost a význam umělecké tvorby zobrazuje kniha s názvem Josef Němec – Obrazy a kresby, která současně přiblíží pracovní i soukromou tvář pražského výtvarníka. Jeho synem je Martin Němec, dnes renomovaný malíř a hudebník, duše rockových kapel Precedens a Lili Marlene, jenž potvrzuje, že jablko nepadlo daleko od stromu. Právě on je spolutvůrcem zmiňované výpravné knihy. A protože ji čeká 18. dubna pražský křest v Galerii Malostranské besedy, tak nevím, kdo by o knižní novince, o Josefu Němcovi a o jeho tvorbě povyprávěl víc než jeho syn Martin.

Sebepéče pro pečující

Spousta z nás se může ve svém životě dostat do situace, kdy bude potřebovat pomoc nebo se ocitne v roli pečujícího, ať už na osobní úrovni, nebo té profesionální. Ve společnosti je často zmiňována a probírána role potřebného, ale již se opomíjí myslet na roli pečovatele. I pečující osoba je pouze člověk, se svými silnými i slabými stránkami, který na sebe převzal neuvěřitelný závazek a zejména velkou zodpovědnost. Je potřeba si uvědomit, že i on má svůj soukromý život, své limity a omezené zásoby energie, zvláště v případě, kdy nemá z čeho čerpat.

Banner

Hledat

Videorecenze knih

Rozhovor

4. díl seriálu Březen, za kamna vlezem – nejlépe s knihou (tištenou, elektronickou, audio)

4 BMC perexBřezen býval měsícem knihy, starší ročníky si to dobře pamatují. Asi i v dřevních dobách býval touto dobou propad prodejů (i když se na ně asi tenkrát tolik nehrálo) a tak byl jarní měsíc vybrán jako vhodný ku čtení. Na nějaký čas nám, milovníkům...

Daliborovy dubnové tipy. Co pěkného si přečíst?

Možná jsme podlehli neoprávněnému dojmu, že léto tento rok dorazilo dříve. Jenže příroda změnila názor. Takže co s pošmournými, chladnými a deštivými večery? Máme pro vás opět Daliborovy knižní tipy, které se určitě budou hodit!

Čtěte také...

Příhody lišky Bystroušky. Slavnostní otevření Janáčkova divadla po rekonstrukci

LB perexDalší fáze rekonstrukce budovy Janáčkova divadla je ukončena. Kolik se ozývalo škarohlídů, že se to k výročí sta let republiky nepodaří. Avšak 17.11. byl zahájen Mezinárodní hudební festival, věnovaný dílu Leoše Janáčka, právě operou, která zazněla ...


Literatura

Thilliez čtenářům opět naservíroval zajímavá témata

strach 200Francouzský spisovatel Franck Thilliez už u nás není žádným neznámým jménem. Není divu, protože jeho knihy stojí za to a nedávno vyšel šestý díl z jeho série s komisařem Sharkem, tentokrát s názvem Strach.

 

Divadlo

Umělkyně světových parametrů mají kromě talentu vždy něco navíc

perex hvezdyMám rád umělce, ale nejvíc asi ty, kteří něco umějí, a přitom si na nic nehrají. Vypadá to jako protimluv, ale možná mi rozumíte. A pak mám rád umělkyně, které – ačkoliv jsou talentované, inteligentní a krásné – ma...

Film

Mezi vlky – zima je zpátky!
ImageParta vrtařů z aljašské ropné rafinérie se po několikatýdenní šichtě vrací letadlem zpátky domů. Cestou je ale zasáhne sněhová bouře a těch pár, co mělo to štěstí a havárii přežilo, se pokouší přežít ještě jednou, tentokrát mezi vlky...