Řádná dávka originality, abstrakce a destrukce v belgickém Springville

Řádná dávka originality, abstrakce a destrukce v belgickém Springville

Email Tisk

altUmíte přesně určit hranice své představivosti? Co je pro vás tak akorát a co je už příliš? Belgické uskupení CAMPO se vás neptá, co zvládnete vydržet, parta z Gentu jen předvádí a neručí za následky (a možné psychosomatické problémy).

 

Představení dle tvůrců žánrově zařazené do neurčité kategorie “vizuálně-poetické grotesky” uvedlo o víkendu Divadlo Archa, významný to azyl všech umělců vymykajících se mainstreamu. “Show plná chaosu, absurdní logiky, očekávání a překvapení” – to vše slibovala oficiální tisková zpráva. Zkrátka, nic konkrétního, jen cesta do neznáma s nejistým výsledkem. Představení doporučuje i  český umělec Petr Nikl, který Springville popsal především slovy “spontánní” a “okouzlující”.

Opravdu minimalistická scéna představující jen kartonový domeček se postupně rozrůstá o další detaily a postavy, doplněná tichem (absence hudby je také hudbou, že?). Bizarní sestava čítá podivínského obyvatele domu v zeleném obleku, třímetrového běžce, krabici od televize a dlouhonohý klavír – podivná sebranka připomínající scénku z Alenky v říši divů. Na to, že se v představení nemluví (až na pár nepochopitelných zvuků pronesených vrchní částí sportovně založeného dlouhatána), dokáže vás uchvátit celkem jednoduše. Kdo by si to pomyslel, že se dá tak snadno obejít bez muziky a slov?

alt

Na scéně se pořád něco děje – větší část akce představují exploze všemožných druhů a rozsahů. Kromě několika výbuchů se ale představení sestává z pohybu, gest a pohledů, které můžeme jen vycítit, neboť do očí většině postav nevidíme.  Komunikace probíhá, ale jaksi opatrně, nesměle, tudíž ne moc úspěšně. Tážeme se: “Jsme v prostředí budoucnosti – kde si přestaneme navzájem rozumět? Nebo je to jen utopická představa?”. Destruktivní charakter performance je umocněn postupným “odpadáváním” postav a nakonec i tragickým koncem baráčku samotného. Nehledě na to Springville nevyznívá vůbec pesimisticky, spíše naopak – svou směsicí stylů působí jako čerstvý a nebanální výplod výstřední Belgičanky Miet Warlop.

alt

Pokud v představení Springville budete hledat hlubší smysl, je skoro zaručené, že nějaký najdete: ať už nyní populární pohrdání konzumní společností anebo protest proti “malému” (či spíš “mělkému”) životu. Jako ve většině abstraktních představení nabízejících jen řečnické otázky: je to jen a jen na vás. Se stejným úspěchem můžete vnímat rozpad mini-universa odlehčeně, s trochou stesku po uplynulých časech.

alt

Další možnost setkat se s výstřední prací divadla CAMPO budou mít obyvatelé naší republiky v Arše 22. a 23. dubna. Jedná se o projekt Before your very Eyes a neočekávejte od něj nic jiného, než úplné okouzlení – možná i pobláznění – pohádkovým dějem, tentokráte doplněným i o nenucenou expresivitu dětských herců.

Pro více podrobností: www.divadloarcha.cz

Springville
Žánr: Vizuálně-poetická groteska
Uvádí: Divadlo Archa
Réžie: Miet Warloop
Hrají: divadelní uskupení CAMPO (http://www.campo.nu/drupal/): Michiel Soete, Louise Van den Eede, Sumalin Gijsbrechts, Sofie Durnez, Namik Mackic, Miet Warlop
Hodnocení: 80%


Zdroj foto: Divadlo Archa



Související články:
Nejnovější články:
Starší články:

 

Přidat komentář


Bezpečnostní kód
Obnovit





Přihlášení

Anketa

Národní divadlo


Partneři

Hledat

Aktuality

Městská divadla pražská
Národní divadlo Brno, Národní divadlo Brno

Z archivu...

Čtěte také...

Zkrocení zlé ženy rozzářil neplánovaný ohňostroj

zkroceni zle zenyNa brněnském nádvoří hradu Špilberk se letos uskutečnil již třináctý ročník Letních shakespearovských slavností. Čtvrtou červencovou sobotu se hrálo představení Zkrocení zlé ženy, nejúspěšně...

Nové komentáře


Literatura

Amélie a tma zaujme svým pojetím i tajemnou atmosférou

amelie-a-tma 200Amélii je 12 let. Řeklo by se, že má život před sebou, ale něco je jinak… Má černé vlasy, chodí celá v černém a i kolo, na kterém jezdí, je černé. S maminkou žijí ve starém, zapomenutém domě na břehu řeky, kde se před 122 lety zastavil č...

Divadlo

Kočka na rozpálené plechové střeše
ImageLáska, hádky, chtivost, závist, nemoc, alkohol – život? Nadčasovou divadelní hru si tentokrát rozebralo Divadlo Šumperk pod režijním vedením Petra Štindla.
...

Film

Více je méně, méně je více. Víceméně

tramvaj pavlatova nicmeneVečer víceméně animovaných filmů Michaely Pavlátové s víceméně živou účastí Anny Polívkové (Institut Více Krásy) a Marthy Issové (Institut Méně Pravdy).