Vyhynutí včelstev – naše smrt
Banner

Vyhynutí včelstev – naše smrt

Email Tisk

altFalešní proroci hlásali konec světa už sice bezpočtukrát, zatím to chválabohu nikdy nevyšlo, na druhé straně nemusí být takováto představa totálního zániku planety Země pouhopouhou utopií. Naplnit ji mohou, ač se to na první pohled může zdát nereálné, i včely. Albert Einstein se svého času vizionářsky nechal slyšet, že vyhynou-li, budou lidstvu zbývat jen čtyři roky života. Včely totiž opylují většinu rostlin na celé zeměkouli, bez nich by neuzrály plody, nerostly by nové stromy, květiny, nevzkvétaly by pastviny, strádala by tak zvířata, zkrátka by se zpřetrhal potravinový řetězec.

 

Záhadným vyhynutím nebo masovým zmizením včelstev, k čemuž v poslední době dochází stále častěji, se věnuje autorská inscenace brněnského HaDivadla Svět v ohrožení, pod níž je i jako režisér podepsán Jiří Havelka, který na definitivní verzi textu spolupracoval s tamním souborem.

Zhruba jedenapůlhodinové představení bez pauzy, které je druhým titulem dramaturgického cyklu Konec civilizace?, nenásilnou formou nutí k zamyšlení nad děsivou představou, jak málo vlastně stačí, aby vezdejší život zkolaboval. Jiří Havelka však diváky nestraší, ani nementoruje, dokonce v druhé části hry dochází i na humorný tón. Leckdo jistě také uvítá, že po dlouhé době je ušetřen jakýchkoli vulgarit a oplzlostí.

alt

Havelkova inscenace má žánrově dvě rozdílné části. V té vstupní je zasvěceným komentátorem belgický dramatik Maurice Maeterlinck, který diváka zavádí do tajemných rituálů ve včelích úlech. Maeterlinckovo líčení hierarchizovaného života včel a jejich královny čte na boku Jiří Drozda, přičemž jistou akademičnost jeho projevu podtrhuje i to, že čtený text sledují nejen jeho oči, ale i prsty. Ostatní účinkující se pantomimicky vlní kolem trůnu královny (Simona Peková) a vláčnými pohyby asociují zákonitá dění v úle v poetickém symbolicko-magickém tónu.

Druhá část inscenace je jakýmsi euroamerickým summitem, kdy se zástupci ekologických organizací přou o příčinách vymírání včelstev a možných následcích. Vše se odvíjí v rovině aktuální politické satiry, takže lze občas nabýt dojmu, že diskutující naslouchají pouze vlastním hlasům. Národní mentality se nezapřou, dojde i na Václava Klause, a to když zástupkyně Evropské unie halasně poznamená, že i kdyby se shromáždění snad na něčem domluvili, český prezident to stejně nepodepíše.

alt

Takže, i když Havelkův Svět v ohrožení působivou formou koketuje s celosvětovým katastrofickým scénářem, z HaDivadla nakonec odcházíte v pohodě a dobré náladě.

Svět v ohrožení
Uvádí: HaDivadlo Brno
Režie: Jiří Havelka
Scénář: Jiří Havelka a HaDi
Hrají: Cyril Drozda Marián Chalány Marie Ludvíková Simona Peková Martin Siničák Jiří M. Valůšek Erika Stárková Sára Venclovská Miroslav Kumhala
Premiéra: 14. února 2012
Autor článku: Vladimír Čech   


Zdroj foto: HaDivadlo



Související články:
Nejnovější články:
Starší články:

 




Přihlášení



Anketa

Národní divadlo


Partneři

Hledat

Příběhy Elišky, Vítka a Čenišky (3)

Aktuality

Čtěte také...

Ken Mai zatančí příběh o smrti, erotice a lásce

Ken Mai 200Tanec jako vyjádření stavu tísně, výbušný a expresivní. Plný silových gest. Tak se dá přiblížit japonský tanec butó. V Experimentálním prostoru NoD vystoupí 20. října v rámci narozeninových oslav BE22 jeden z jeho ...


Literatura

David Frej, Jiří Kuchař: Zdravé střevo

zdrave strevo200Někdy je až s podivem, že na nás náš vlastní žaludek má ještě žaludek. Někdy je až s podivem, že to s námi střeva ještě vydržela… Chtělo se mi čas od času povzdychnout si nad knihou MUDr. Davida Freje a Jiřího Kuchaře:

Divadlo

Světové hvězdy pantomimy zavítají do Poličky

MIME festUž 11. září začne ve východočeské Poličce prestižní festival MIME FEST, na nějž letos zavítají někteří z nejlepších klaunů a mimů na světě. Slavní Umbilical Brothers, mistři ztřeštěného humoru, Bodecker a Neander, ne...

Film

Kdo si přečte vysoce odborné filmové časopisy?

casop200Mnohé odborné časopisy, které si potrpí na přízvisko "vědecké", se honosí tím, že jsou recenzované. Nemyslí se tím, že by se na ně psaly recenze (jako je třeba tato), nýbrž že sama redakce si nechává recenzovat nabídnuté texty, aby se si tak nechala ...