Dvě slova jako klíč: recenze

Dvě slova jako klíč: recenze

Tisk

Dvě slova jako klíč - PLAKÁT (2)Na tento film se těšilo hodně lidí. I já. Pořád jsem si říkala, jaká dvě slova to asi budou? Miluji tě? Nebo třeba Být šťastný? Žít naplno? Vedle jak ta jedle. Jsou to jiná slova a ve filmu to zazní, dozvíte se to. A co se vlastně ještě dozvíte? Co vám film dá? Jednoznačně je to kontroverzní snímek, který někoho zasáhne, u jiného vzbudí nechuť a rozpaky. Už vidím spoustu těch, kteří film komentují slovy: To byla ale jakási ezo slátanina! Duškovina!

Já bych film chtěla zhodnotit ze dvou pohledů. Jeden pohled bude můj, jako druhý si dovolím pohled obyčejného konzumního diváka, který se jednoduše těšil do kina na zajímavý a dost propagovaný film. Oba pohledy se budou proplétat, stejně se všechno navzájem motalo a proplétalo ve filmu. Tak pojďme na to. Film nebyl dlouhý, což je v tomto případě jeho předností. Ono totiž taková nálož životní tíhy stačí člověku jen na chvilku a bude spousta těch, kteří by na film nešli znovu. Co se týká obsahu a děje: film slibuje zajímavé lidské osudy, které se navzájem proplétají a setkávají, skrývá hluboké myšlenky a primárně i předvídatelně útočí na city a má vyvolat jakési hlubší zamyšlení. Forma toho všeho ale místy není nejšťastnější. Obzvláště tedy pro normálního člověka a konzumního diváka, který se může zcela ztrácet v tom, kdo je vlastně kdo, a co tím chtěl autor říci. Někomu nemusí vyhovovat prolínání reality s myšlenkami, vzpomínkami, dějem ze Švehlíkova románu, který ve filmu sepisuje, minulostí se současností, zkrátka se potkávají různé příběhy dohromady. Mně tohle nevadí, já jsem na to zvyklá a dá se fakt říct, že to mám hodně ráda. Ale chápu, že ne každému tohle vyhovuje.

Abych neprozradila příliš děje, pokud jste film neviděli, setkáte se s postavami z filmu Úsměvy smutných mužů, ale prakticky tento film s tímto minulým nemá nic společného a jestli jste Úsměvy neviděli, nemá to vliv na pochopení tohoto snímku. V případě, že si dobře pamatujete minulé postavy a osudy, pak budete více filmem obohaceni. Herec David Švehlík jakožto spisovatel ve filmu sepisuje děj, který mu zasahuje do života. Na venkově žije se svou rodinou a už nechlastá, což je samozřejmě fajn. Přijíždí za ním jeho kamarád z léčebny (Ivan Franěk), který nemá vyřešený život a vztah se svým otcem, což vygraduje tím, co se mu stane na jejich společné cestě na Ostrov duchů mezi domorodce. Do toho se zde prolíná příběh umírajícího muže, který i když kašlal na svou rodinu, požádá svou již dospělou dceru, aby ho doprovodila na cestu, kterou jí kdysi slíbil. Nyní to bude jeho cesta poslední. Nechybí ani příběh mladé ženy, která přijde o to nejcennější, co měla a srovnává se s touto ránou osudu. Více nechci prozradit kvůli těm, kteří film ještě neviděli.

Když se nad tím vším člověk zamyslí… Dlouhé a pomalé záběry, strnulé pohledy lidí, troufám si říct, že mnohdy i cíleně technicky vytvářené depresivní a melancholické záběry, všechno zdůrazňuje určitou tíhu života, je to intenzivní a naléhavé, chce to moc na něco upozorňovat, ve filmu se stále dokola opakují klišoidní věty, které mají utkvět člověku v paměti, aby si něco uvědomil. Stále se opakuje téma života a smrti, jsou zde i záběry na umírání zvířat, které tedy pro mě vůbec nebyly příjemné… Někdo zemře, jiný se narodí… Řeší se téma rodičovství a vztahů otců, matek a jejich dětí. Obětavost versus sobectví. Tohle všechno jsou zcela zásadní životní otázky a silná témata k hlubšímu zamyšlení. Přemýšlela jsem nad tím, jestli se ve filmu najde jediný vtipný moment. Pár jich bylo. Opravdu velmi málo a myslím si, že zcela deprimovaný divák si jich možná ani nevšiml, anebo to byly momenty, které mě nutily k úsměvu, ale třeba by se tomu někdo jiný nesmál. Líbilo se mi i téma smrti a možnosti vybrat si, jak chceš umřít. Podstatou však je to, že smrt přichází nečekaně a tehdy, když to nechceš nebo nečekáš. A musíš to přijmout.

Do tohoto filmu tvůrci obsadili známého francouzského herce Pierra Richarda (88 let) v roli kněze, který rozdává chudým sušenky a mění životy lidí tím, že jim posílá dopisy, ale nevím, zda tou pověstnou perlou na závěr nebyl nakonec náš guru Dušek v roli alkoholika z Úsměvů smutných mužů. A ocenit je třeba i tu cílenou multikulturalitu a nádherné záběry přírody, ze života v Indii i na ostrově, ponechanou původní cizojazyčnou komunikaci. Oceňuji i skvělou hudbu, závěrečnou písničku, když běžely titulky a já musela utíkat na vlak. Hned jsem poznala Dana Bártu.

Já si celkově myslím, že ten film byl opravdu dobrý. Je to něco, co tu ještě nebylo. Některé záběry však příliš tlačily na pilu, přijde mi celkově jako by ten film cíleně znásilňoval diváka a snažil se působit bolest, abychom si všichni uvědomili to…. CO DÁVNO VÍME…

Jestli mně se film líbil? Ano i ne. Na jednu stranu byl geniální, dechberoucí a intenzivní, silný. Je fakt, že nic takového tady z naší české produkce nebylo. Na druhou stranu mi něčím vadil. Ne tím, co chtěl ukázat, ale spíše tou násilnou, chaotickou a prvoplánovou formou sdělení. 

 

Dvě slova jako klíč - PLAKÁT

Dvě slova jako klíč
Two Words as the Key
Drama
Česko, 2023, 100 min
Režie: Dan Svátek
Předloha: Josef Formánek (kniha)
Scénář: Dan Svátek
Kamera: Jakub Šimůnek
Hudba: Norbi Kovács
Hrají: David Švehlík, Ivan Franěk, Diana Dulínková, Daniel Olbrychski, Pierre Richard, Gen Seto, Jana Nagyová Pulm, Jaroslav Dušek, Marika Šoposká, Jiří Šimek, Juki Iwasaki, Terezie Vraspírová, Adam Šrámek
Produkce: Dan Svátek, Patrik Křivánek, Martin Gazda, Peter Neveďal
Střih: Alois Fišárek
Zvuk: Ondřej Muška
Scénografie: Ivo Návrat
Kostýmy: Ilona Koutková

Hodnocení: 75 %


 

Přihlášení



Martin Němec o svém otci, kterému věnoval knihu Josef Němec – Obrazy a kresby

Košatost a význam umělecké tvorby zobrazuje kniha s názvem Josef Němec – Obrazy a kresby, která současně přiblíží pracovní i soukromou tvář pražského výtvarníka. Jeho synem je Martin Němec, dnes renomovaný malíř a hudebník, duše rockových kapel Precedens a Lili Marlene, jenž potvrzuje, že jablko nepadlo daleko od stromu. Právě on je spolutvůrcem zmiňované výpravné knihy. A protože ji čeká 18. dubna pražský křest v Galerii Malostranské besedy, tak nevím, kdo by o knižní novince, o Josefu Němcovi a o jeho tvorbě povyprávěl víc než jeho syn Martin.

Sebepéče pro pečující

Spousta z nás se může ve svém životě dostat do situace, kdy bude potřebovat pomoc nebo se ocitne v roli pečujícího, ať už na osobní úrovni, nebo té profesionální. Ve společnosti je často zmiňována a probírána role potřebného, ale již se opomíjí myslet na roli pečovatele. I pečující osoba je pouze člověk, se svými silnými i slabými stránkami, který na sebe převzal neuvěřitelný závazek a zejména velkou zodpovědnost. Je potřeba si uvědomit, že i on má svůj soukromý život, své limity a omezené zásoby energie, zvláště v případě, kdy nemá z čeho čerpat.

Banner

Hledat

Videorecenze knih

Rozhovor

Veronika Pobořilová: „Zaskáčete si v těsné blízkosti interpretů v jedoucím trolejbuse! To přece chcete někdy vyprávět svým dětem!“

Poborilova 200Ve středu 15. dubna proběhne 6. ročník netradičního hudebního festivalu Busfest, který se odehrává na palubě jedoucích zlínských trolejbusů. Centrum veškerého dění bude klasicky situováno na točně u Sportovní haly, kde odpoledne vypukne boha...

Daliborovy dubnové tipy. Co pěkného si přečíst?

Možná jsme podlehli neoprávněnému dojmu, že léto tento rok dorazilo dříve. Jenže příroda změnila názor. Takže co s pošmournými, chladnými a deštivými večery? Máme pro vás opět Daliborovy knižní tipy, které se určitě budou hodit!

Z archivu...

Čtěte také...

V pražské Lucerně začne ve čtvrtek 26. října 12. ročník Festivalu argentinského filmu

cine argentino 200Velvyslanectví Argentinské republiky ve spolupráci s pražským kinem Lucerna pořádá letos již 12. ročník Festivalu argentinského filmu Cine Argentino. Uskuteční se ve dnech 26. - 30. října 2023 v Paláci Lucerna.

...

Literatura

Detektivka říznutá black metalem

demon-ze-sidliste 200V nakladatelství HOST vyšla další kniha, jejíž autorkou je Iva Hadj Moussa. Po Šalině do stanice touha přichází Démon ze sídliště.

 

...

Divadlo

Casting na popravu – události léta 1945 ve Švandově divadle

pankrac 200Válečné a poválečné období i po sedmdesáti letech stále láká ke zpracování mnoho umělců různých žánrů. Přece jenom tato doba s sebou přinesla naprosto neuvěřitelné situace a osudy. Jak by to vypadalo, kdyby se v jedné pankrácké cele potkaly Adi...

Film

Bláznivé nebo geniální? Oldřich Kaiser a Jiří Lábus stříhají jednu rolu za druhou...

pension lola kaiser labusPension Lola (1993) je padesátiminutový televizní film dvou komiků, který působí trochu jako rarita. Oldřich Kaiser a Jiří Lábus v něm obsadili úplně všechny postavy ...