Do Říma s láskou …a z Říma bez bolesti

Do Říma s láskou …a z Říma bez bolesti

Tisk

Filmová tvorba Woodyho Allena je tak jedinečná a rozmanitá, že než abychom ji nahlíželi jako celek, lépe je si ji nejprve rozdělit do několika (přesněji tří) tvůrčích období. První skupinu tvoří jeho rané filmové grotesky, v nichž prokázal svůj pozoruhodný smysl pro absurdní humor a nadsázku. Za klenot „raného Allena“ (možná lehce přeceněný) se mezi znalci jeho díla považuje komedie Všechno, co jste kdy chtěli vědět o sexu (ale báli jste se zeptat). Druhé, nejbohatší období Allenovy tvorby odstartoval úspěch komedie Annie Hallová a tvoří jej široké spektrum snímků, v nichž různými způsoby glosuje život newyorských umělců, bavičů, či intelektuálů a jejich slabosti, neurózy a pocity, často opět s ironií a nadsázkou. Pro mě osobně vedle těchto existuje ještě „pozdní Allen“, tedy období, v němž buď upomíná na své dřívější úspěšné snímky, nebo takzvaně experimentuje. I když v tomto století natočil zajímavé a výtečně napsané filmy jako Match Point, prozatímní vrchol Allenovy třetí tvůrčí etapy jsem objevil až loni v nostalgické komedii Půlnoc v Paříži.

Zatím posledním dokončeným filmem, nazvaným Do Říma s láskou, dokazuje tento letos sedmasedmdesátiletý a doopravdy pracovitý americký tvůrce, že v režisérském důchodu ani v nejmenším nepropadá stařecké zatrpklosti. Jak Paříž, tak Řím jsou filmy svěží, příjemné, divácky vstřícné. V tom druhém se Allen znovu objevuje před kamerou, ale rozhodně si neukrajuje většinu prostoru pro sebe a hraje pouze roli v jednom ze čtyř příběhů zasazených do „věčného města“ nad Tiberou. Současně řada diváků obeznámená s jeho filmy může v jeho postavě Jerryho, otce dívky zasnoubené s mladým Italem, spatřovat určitou zradu. Když totiž Jerry během návštěvy Říma uslyší překrásný tenor budoucího tchána své dcery, jako bývalý operní režisér se rozhodne jeho pěveckého talentu využít. Jenže dceřin nastávající Michelangelo má levicové názory, sympatizuje s chudými a angažování svého nadaného otce do kultury pro společenskou smetánku je mu tak trochu proti srsti. Michelangelo vlastně kopíruje řadu někdejších Allenem ztvárněných postav, které se odmítají podřídit americkému kultu úspěchu a prodávat svůj talent lačnému okolí.

A pak je tu příběh o prostém italském úředníčkovi (Roberto Benigni), který na vlastní kůži pocítí pomíjivost a vrtkavost slávy a úspěchu. Tady se do hry vrací Allenova absurdita: nejdříve bezvýznamný muž musí náhle před vlastním domem odolávat nájezdům senzacechtivých novinářů a čelit jejich stupidním dotazům, neokázalý způsob oblékání jeho ženy diktuje módní trendy, auto se šoférem jej vozí do práce, kde má luxusní kancelář s atraktivní asistentkou. Ani po odlivu zájmu o jeho osobu nemá úplně jasno v tom, zda pro něj byly okamžiky slávy příjemným snem nebo noční můrou.

alt

Třetí a čtvrtá povídka obsahují, vedle Říma, konečně i tu lásku, jak láká název filmu. Oba jsou to romantické příběhy, jeden dokonce ozdobený nádhernou scénou, kdy čtveřice přátel za tmy a v bouřce bloudí mezi ruinami Caracallových lázní. Tady přeskočí jiskra mezi studentem architektury Jackem (Jesse Eisenberg) a nejlepší kamarádkou jeho přítelkyně, sympatickou neurotičkou Monicou (Ellen Page). Jako praktický poradce pro fungující vztahy vstupuje do jejich životů postava uznávaného architekta Johna Foye (Alec Baldwin), který oba zaláskované neúnavně varuje, že se řítí do průšvihu. A průšvihem zavání i příjezd dalšího mladého páru do Říma: on sní v italské metropoli svůj kariérní sen, ale před příjezdem příbuzných je nečekaně navštíven prostitutkou (Penélope Cruz), ona se vydá do římských ulic a potkává své filmové idoly a s jedním z nich se dokonce sblíží rychleji, než obvykle.

alt
     
Z posledního kousku Woodyho Allena by si divák rozhodně neměl odnést, že všechno v životě nakonec dobře dopadne, protože o tom autorovo turné po evropských velkoměstech určitě není. Nejde ani o to dokázat, kolik tvůrčích nápadů se dá vytěžit z kulis Barcelony, Londýna, Paříže nebo Říma, na to je Allenův autorský rukopis až příliš dobře čitelný. Režisér nechává v Římě triumfovat optimismus a servíruje pozitivní myšlenky, čímž se prostě od zbytku svého filmového díla odchyluje. Spíše, než město Řím, nakonec všechny čtyři povídky spojuje finální pocit bezstarostnosti a touha nelámat si hlavu nad těžkými existenciálními úzkostmi, které jsou jedním z hlavních motivů mnoha Allenových děl. I snímek Vicky Cristina Barcelona z roku 2008, který překypuje turistickými atrakcemi dost možná více, než Do Říma s láskou, končí výstřelem hysterické milenky, která nepřenese přes srdce záletnickou povahu svého exmanžela. Scénou na téma podob lidského šílenství tam vrcholila celá dramatická linie příběhu, který se zdál být spíš komedií. Římské minipříběhy, jakkoli svižně působí, nemají dramatický vrchol a pro postavy a diváky končí docela bezbolestně. Jejich ozdobami jsou autorův osvědčený humor, hodně situační komiky a samozřejmě precizně napsané dialogy. Do Říma s láskou je další z variací na zavedená schémata střetu iluzí s realitou, mladické naivity s dospělou zkušeností a bouřlivé slávy s poklidnou obyčejností. Z dovolené v Římě se vracíme o něco moudřejší a vyzrálejší, leč nikoli zkroušeně nebo zraněně.  

alt

A pro mě ještě zůstane těžko zapomenutelným zážitkem z filmu půvab a výkon Alessandry Mastronardi a už teď se vyloženě těším, až někdy znovu uvidím její „řešení dilematu“ v koupelně hotelového pokoje.

alt

Do Říma s láskou / To Rome With Love
Komedie / Romantický
USA / Itálie / Španělsko / 2012
Scénář a režie: Woody Allen
Hrají: Penélope Cruz, Alec Baldwin, Ellen Page, Jesse Eisenberg, Roberto Benigni, Woody Allen
Stopáž: 102 minut
Premiéra v ČR: 19. 7. 2012
Distributor: Hollywood Classic Entertainment
Hodnocení: 70 %         
               
Zdroj foto: hce.cz


 

Přihlášení



Martin Němec o svém otci, kterému věnoval knihu Josef Němec – Obrazy a kresby

Košatost a význam umělecké tvorby zobrazuje kniha s názvem Josef Němec – Obrazy a kresby, která současně přiblíží pracovní i soukromou tvář pražského výtvarníka. Jeho synem je Martin Němec, dnes renomovaný malíř a hudebník, duše rockových kapel Precedens a Lili Marlene, jenž potvrzuje, že jablko nepadlo daleko od stromu. Právě on je spolutvůrcem zmiňované výpravné knihy. A protože ji čeká 18. dubna pražský křest v Galerii Malostranské besedy, tak nevím, kdo by o knižní novince, o Josefu Němcovi a o jeho tvorbě povyprávěl víc než jeho syn Martin.

Sebepéče pro pečující

Spousta z nás se může ve svém životě dostat do situace, kdy bude potřebovat pomoc nebo se ocitne v roli pečujícího, ať už na osobní úrovni, nebo té profesionální. Ve společnosti je často zmiňována a probírána role potřebného, ale již se opomíjí myslet na roli pečovatele. I pečující osoba je pouze člověk, se svými silnými i slabými stránkami, který na sebe převzal neuvěřitelný závazek a zejména velkou zodpovědnost. Je potřeba si uvědomit, že i on má svůj soukromý život, své limity a omezené zásoby energie, zvláště v případě, kdy nemá z čeho čerpat.

Banner

Hledat

Videorecenze knih

Rozhovor

Pavlína Senić: „Posluchačům vážné hudby přeji, aby v ní vážně objevili její nesmrtelnost!!!“

senic perexTentokrát vám přinášíme rozhovor s velmi příjemnou dámou, vokalistkou Pavlínou Senić. Jak pečuje o své zlato v hrdle, jak si rozumí s manželem Tomášem Úlehlou a jaká je matka? V tomto rozhovoru se dozvíte plno dalších zajímavých věcí… 

Daliborovy dubnové tipy. Co pěkného si přečíst?

Možná jsme podlehli neoprávněnému dojmu, že léto tento rok dorazilo dříve. Jenže příroda změnila názor. Takže co s pošmournými, chladnými a deštivými večery? Máme pro vás opět Daliborovy knižní tipy, které se určitě budou hodit!

Z archivu...

Čtěte také...

5 top filmových zážitků z letošních Karlových Varů

alt47. ročník MFF Karlovy Vary se chýlí ke svému závěru a filmoví publicisté i diváci mohou začít bilancovat. Tohoto úkolu se nyní zhostí i K21, a sice očima redaktora, který navzdory tomu, že se festivalového dění účastnil pouze...


Literatura

„Dort musí být zážitkem“

sexy dorty 200Kuchařky Josefa Maršálka se těší velké oblibě a není proto divu, že v nakladatelství XYZ vyšla loni jeho další kniha zaměřená na Sexy dorty.

...

Divadlo

Slovácké divadlo uvede v premiéře Deník Anne Frankové

denik perexSlovácké divadlo je od předminulého týdne, kdy byly vyhlášeny Ceny divadelní kritiky, v první desítce nejlepších českých divadel. Do elitní sestavy se ale neprobojovalo jen uváděním ztřeštěných komedií a výpravný...

Film

Francouzské filmy ovládnou plátna kin

FFF perexLetos již po pětadvacáté se koná FESTIVAL FRANCOUZSKÉHO FILMU – bude uspořádán ve dnech 24. až 30. listopadu a kromě Prahy zavítá i do dalších měst: do Brna, Českých Budějovic, Hradce Králové či Ostravy. Návštěvníci si mohou vybírat z více než půls...