Banner

Co je odžito, to se zpívá

Email Tisk

Trebicka 200Každá píseň, která se urodila v srdci, má svou cenu. A když je povedená, může mít i patřičnou sílu. Pár takových kousků najdete na novém albu Amálky K. Třebické. Jmenuje se Za okny rychlíku a potěší zvláště příznivce šansonů.

 



Nezoufejte, pokud vám jméno písničkářky nic neříká. Příležitost pro seznámení se právě nabízí! Pravidelní čtenáři K21 si možná vzpomenou na předchozí autorský počin s názvem „Nešišlej!“, což bylo album plné rozpustilých písní a navíc mělo logopedický podtext. Mimochodem – recenze byla ZDE  zveřejněná v srpnu 2013.  

Nyní však „v rychlíkovém voze“ přijíždí poněkud dospělejší Amálka K. Třebická. Skladatelka a textařka, která je doma především v šansonu a jazzu, tentokrát přetavila své životní zkušenosti a pocity do čtrnácti pozoruhodných písní. Jednoduše řečeno – co je odžito, to se zpívá. Většina textů pojednává o vážných věcech a častokrát jim nechybí sebeironie. V některých okamžicích mají schopnost přivodit mrazení.

Trebicka

Protagonistka se například vrací do sedmdesátých let („Zlatá 70….“), do časů normalizační bezmoci a strachu – „a tak plavu/ a stud je věrným brachem/ plavu urvat chvost kometě/ nechci své děti zbité strachem/ zalijte uši voskem/ do úst rudý hadr/ paže mi utněte!“  Ve skladbě Velký muž se pro změnu objevuje aktuální téma – role muže ve společnosti, krize „silnějšího“ pohlaví. Poklona mužskému živlu? Zde by měli napnout uši nejen pánové, ale i feministky.  Za nejlepší píseň alba považuji Domov důchodců, pojednává o bezmoci stáří a navozuje atmosféru, která by mnohé z nás měla přivést k zamyšlení o důstojnosti na konci cesty.

Amálka K. Třebická se ve studiu obklopila zdatnými muzikanty, kteří svými výkony pozvedli hudební stránku alba. Důležitým partnerem je Vladimír Třebický (bicí, perkuse, zpěv, aranže, baskytara, vibrafon), ale nelze pochybovat o podílu hostů, mezi nimiž se objevil také Pavel Zlámal, avantgardní saxofonista a klarinetista.  

 

Mezi hudebně nejzajímavější lze zařadit skladbu Koloběh, která se svým pojetím trefuje do vkusu alternativních minimalistů a všech, kteří přemýšlí o marnosti životního snažení. Ve dvou případech (Hospodská, A dost!) se Amálka K. Třebická vzdaluje klavíru, bere do ruky akordeon a koleduje si o srovnání s písničkářkou Radůzou. Tyto drobné odskoky dodávají albu na pestrosti a přinášejí moment překvapení. Akordeon se dostává ke slovu i v další tematicky závažné písni Šoa. Za píseň ryze osobní můžeme označit skladbu Pavel (30.6. 1987-15.9.2013) inspirovanou skutečnou událostí.  

Kdo by si název alba spojoval s povrchností (vidět věci takzvaně z rychlíku), je na omylu. Autorka hudby i textů zpívá o tom, co viděla a vidí hodně zblízka. O to větší důvěru publika může získat. Věřme, že i její další tvorba si zachová punc důvěryhodnosti.     

 trebicka-amalka-za-okny-rychliku-001


Název:  Za okny rychlíku 
Interpret: Amálka K. Třebická
Žánr: šanson/jazz/alternativa
Skladby:  1/ Za okny rychlíku, 2/ Hospodská, 3/ Zlatá 70…, 4/ Velký muž, 5/ Proč, 6/ Šoa, 7/ Listopad, 8/ Půlnoční, 9/ A dost!, 10/ Domov důchodců, 11/ Koloběh, 12/ Rozvod, 13/ Normálka, 14/ Pavel (30.6.1987-15.9.2013)   
Stopáž: 54:52
Vydavatelství: Indies Scope, 2014   
Hodnocení:  85 %

Zdroj foto: www.indies.eu , Simona Amiridu
www.amalkatrebicka.cz


 

Přidat komentář


Bezpečnostní kód
Obnovit

Přihlášení

Nechte si poradit...

Jaká kniha, divadlo, koncert či jiná akce by našim čtenářům neměly uniknout?

GABRIELA KUBENOVÁ

výtvarnice

Kniha:


Daniel Glattauer - Dobrý proti severáku

Kniha Dobrý proti severáku je moderní a vtipnou variací na epistolární román. Emmi Rothnerová chtěla přes internet zrušit předplatné časopisu Like. Kvůli překlepu ale její e-mail dostane Leo Leike. Protože Emmi mu dál posílá e-maily, upozorní ji Leo na její omyl. Začne tak nezvyklá korespondence, jakou lze vést jen s osobou naprosto neznámou. Na tenkém ostří mezi absolutním neznámem a nezávaznou intimitou se oba víc a víc sbližují, až si nakonec musí nevyhnutelně položit otázku: snesly by milostné city, které rozkvetly v e-mailech, osobní setkání? A co by se stalo, kdyby ano? Anotace ke knížce, která psala o jednom e-mailovém omylu a nastartovala neobvyklou korespondenci, mne zaujala a e-knihu jsem hned zakoupila. Opravdu mě nepustila a přehltla jsem ji přes noc, dá se to, je to pro mě velice čtivé a děj má spád. Mám ráda podobná nedorozumění i v opravdovém životě a ne jedno se mi už i přihodilo, takže jsem se do toho začetla a stala se téměř součástí knížky.Po poslední větě nastalo… no tohle? To snad nemůže být konec, to nejde, aby to takhle skončilo, to mi snad ten autor udělal schválně…. Ale bylo to tak, byl to konec, žádné další stránky, žádné další věty a dokonce ani slova nenásledovala…. Tohle se mi u málokteré knihy stane……. Ale za pár měsíců jsem objevila volné pokračování…. „Každá sedmá vlna“, neváhala jsem ani minutu, knihu zakoupila, opět v digitální podobě, ačkoli jsem totální milovník knih, které můžu otevřít a ke které můžu i přivonět, a pro mě bylo to pokračování snad ještě lepší. Takže pokud jste milovníky zamotaných životních příběhu a šťastných konců, dejte se do čtení. Daniel Glattauer (nar. 1960) pochází z Vídně, je spisovatel a novinář. Píše sloupky, soudní reportáže a fejetony. Jeho kniha Dobrý proti severáku se stala bestsellerem, v roce 2006 byla nominována na Německou knižní cenu a byla přeložena do mnoha jazyků a adaptována do podoby divadelní i rozhlasové hry. V Německu se dosud prodalo více než osm set padesát tisíc výtisků. Na přání čtenářů vyšlo pokračování Každá sedmá vlna (2009).

Anketa


Hledat

Mimísek 9

Partneři

Nové komentáře

Facebook

Twitter


Literatura

Asfaltoví andělé – když víra zachází až příliš daleko

andele perexSvět se vlivem globalizace (jakoby) zmenšuje, to pociťuje asi každý z nás. Jeden by si mohl myslet, že když lidé žijí v multikulturních prostředích, že začnou být více tolerantní a otevření. Praxe ale tuto domněnku úplně nepotvrzuje. Například n...

Divadlo

Měli bychom se na svět dívat růžovými brýlemi

ruzove bryle 200V Divadle Ungelt se v březnu představily v české premiéře dvě výjimečné herečky – Hana Maciuchová a Zuzana Byndžovská. Milan Hein pro ně vybral hru Růžové brýle...

Film

Mezipatra 2012: Dolan a Laurence svádějí boj za emancipaci jako jeden muž

laurence anyways dolanZ řady nesporně zajímavých tvůrců, jejichž snímky se objevily na programu letošního ročníku festivalu queer filmů Mezipatra a stojí za pozornost, má třiadvacetiletá režisérská hvězda z Québecu Xavier ...