Co je odžito, to se zpívá

Co je odžito, to se zpívá

Tisk

Trebicka 200Každá píseň, která se urodila v srdci, má svou cenu. A když je povedená, může mít i patřičnou sílu. Pár takových kousků najdete na novém albu Amálky K. Třebické. Jmenuje se Za okny rychlíku a potěší zvláště příznivce šansonů.

 



Nezoufejte, pokud vám jméno písničkářky nic neříká. Příležitost pro seznámení se právě nabízí! Pravidelní čtenáři K21 si možná vzpomenou na předchozí autorský počin s názvem „Nešišlej!“, což bylo album plné rozpustilých písní a navíc mělo logopedický podtext. Mimochodem – recenze byla ZDE  zveřejněná v srpnu 2013.  

Nyní však „v rychlíkovém voze“ přijíždí poněkud dospělejší Amálka K. Třebická. Skladatelka a textařka, která je doma především v šansonu a jazzu, tentokrát přetavila své životní zkušenosti a pocity do čtrnácti pozoruhodných písní. Jednoduše řečeno – co je odžito, to se zpívá. Většina textů pojednává o vážných věcech a častokrát jim nechybí sebeironie. V některých okamžicích mají schopnost přivodit mrazení.

Trebicka

Protagonistka se například vrací do sedmdesátých let („Zlatá 70….“), do časů normalizační bezmoci a strachu – „a tak plavu/ a stud je věrným brachem/ plavu urvat chvost kometě/ nechci své děti zbité strachem/ zalijte uši voskem/ do úst rudý hadr/ paže mi utněte!“  Ve skladbě Velký muž se pro změnu objevuje aktuální téma – role muže ve společnosti, krize „silnějšího“ pohlaví. Poklona mužskému živlu? Zde by měli napnout uši nejen pánové, ale i feministky.  Za nejlepší píseň alba považuji Domov důchodců, pojednává o bezmoci stáří a navozuje atmosféru, která by mnohé z nás měla přivést k zamyšlení o důstojnosti na konci cesty.

Amálka K. Třebická se ve studiu obklopila zdatnými muzikanty, kteří svými výkony pozvedli hudební stránku alba. Důležitým partnerem je Vladimír Třebický (bicí, perkuse, zpěv, aranže, baskytara, vibrafon), ale nelze pochybovat o podílu hostů, mezi nimiž se objevil také Pavel Zlámal, avantgardní saxofonista a klarinetista.  

 

Mezi hudebně nejzajímavější lze zařadit skladbu Koloběh, která se svým pojetím trefuje do vkusu alternativních minimalistů a všech, kteří přemýšlí o marnosti životního snažení. Ve dvou případech (Hospodská, A dost!) se Amálka K. Třebická vzdaluje klavíru, bere do ruky akordeon a koleduje si o srovnání s písničkářkou Radůzou. Tyto drobné odskoky dodávají albu na pestrosti a přinášejí moment překvapení. Akordeon se dostává ke slovu i v další tematicky závažné písni Šoa. Za píseň ryze osobní můžeme označit skladbu Pavel (30.6. 1987-15.9.2013) inspirovanou skutečnou událostí.  

Kdo by si název alba spojoval s povrchností (vidět věci takzvaně z rychlíku), je na omylu. Autorka hudby i textů zpívá o tom, co viděla a vidí hodně zblízka. O to větší důvěru publika může získat. Věřme, že i její další tvorba si zachová punc důvěryhodnosti.     

 trebicka-amalka-za-okny-rychliku-001


Název:  Za okny rychlíku 
Interpret: Amálka K. Třebická
Žánr: šanson/jazz/alternativa
Skladby:  1/ Za okny rychlíku, 2/ Hospodská, 3/ Zlatá 70…, 4/ Velký muž, 5/ Proč, 6/ Šoa, 7/ Listopad, 8/ Půlnoční, 9/ A dost!, 10/ Domov důchodců, 11/ Koloběh, 12/ Rozvod, 13/ Normálka, 14/ Pavel (30.6.1987-15.9.2013)   
Stopáž: 54:52
Vydavatelství: Indies Scope, 2014   
Hodnocení:  85 %

Zdroj foto: www.indies.eu , Simona Amiridu
www.amalkatrebicka.cz


 

Přihlášení



Martin Němec o svém otci, kterému věnoval knihu Josef Němec – Obrazy a kresby

Košatost a význam umělecké tvorby zobrazuje kniha s názvem Josef Němec – Obrazy a kresby, která současně přiblíží pracovní i soukromou tvář pražského výtvarníka. Jeho synem je Martin Němec, dnes renomovaný malíř a hudebník, duše rockových kapel Precedens a Lili Marlene, jenž potvrzuje, že jablko nepadlo daleko od stromu. Právě on je spolutvůrcem zmiňované výpravné knihy. A protože ji čeká 18. dubna pražský křest v Galerii Malostranské besedy, tak nevím, kdo by o knižní novince, o Josefu Němcovi a o jeho tvorbě povyprávěl víc než jeho syn Martin.

Sebepéče pro pečující

Spousta z nás se může ve svém životě dostat do situace, kdy bude potřebovat pomoc nebo se ocitne v roli pečujícího, ať už na osobní úrovni, nebo té profesionální. Ve společnosti je často zmiňována a probírána role potřebného, ale již se opomíjí myslet na roli pečovatele. I pečující osoba je pouze člověk, se svými silnými i slabými stránkami, který na sebe převzal neuvěřitelný závazek a zejména velkou zodpovědnost. Je potřeba si uvědomit, že i on má svůj soukromý život, své limity a omezené zásoby energie, zvláště v případě, kdy nemá z čeho čerpat.

Banner

Hledat

Videorecenze knih

Rozhovor

Ondřej Neff: „Zůstávám věrný sci-fi."

neff perexONDŘEJ NEFF alias Aston je jeden z nejvýznamnějších českých spisovatelů science-fiction u nás. V nakladatelství Albatros vydává populární „verneffky" a trilogii Tajemství pěti světadílů. Velké oblibě...

Daliborovy dubnové tipy. Co pěkného si přečíst?

Možná jsme podlehli neoprávněnému dojmu, že léto tento rok dorazilo dříve. Jenže příroda změnila názor. Takže co s pošmournými, chladnými a deštivými večery? Máme pro vás opět Daliborovy knižní tipy, které se určitě budou hodit!


Literatura

Čáry máry fuk, ať jsem zase kluk! aneb básničky pro dětičky s tradičními Ladovými obrázky

cary mary zacek ladaV nové knížce Čáry máry fuk, ať jsem zase kluk! s příhodnou titulní kresbou Josefa Lady, kde si děti užívají zimní radovánky, představujeme soubor básniček Jiřího Žáčka in...

Divadlo

Letní Grébovka s Divadlem MA v srpnu láká na 20 divadelních večerů pod širým nebem

letni grebovka 200Dvacet romantických večerů pod širou letní oblohou v půvabném prostředí evokujícím italský Řím… tyto a spoustu dalších výjimečných zážitků slibuje v druhé půli prázdnin Letní Grébovka s Divadlem MA. Oblíbený projekt komorní divadeln...

Film

TERRY GILLIAM VZPOMÍNÁ A BAVÍ

Gilliameska perexRežiséra (a předtím také herce) Terryho Gilliama snad není třeba představovat. Začínal jako člen legendární komediální skupiny Monty Python, podílel se – nejdříve animovanými vsuvkami - na všech jejích televizních i filmových počinech...