Tajemství umění

Tajemství umění

Tajemstvi umeni 200Tahle zvoleným rozměrem překvapivě malá knížka vzhledem k tomu, co slibuje na své zadní straně, tj. výběr 80 výjimečných obrazů a soch z celého světa napříč staletími, se snaží určit, proč a čím tato díla tolik uchvacují.

Stručný hodnotící komentář autorů Andyho Pankhursta a Lucindy Hawksleyové prý čtenářům otevře oči a nabídne jedinečné hodnocení těchto klíčových děl. No, nevím. Vzhledem k malému formátu knihy je naplnění tohoto cíle dosti problematické. K obdivování detailů byste potřebovali většinou lupu. Je to neobvyklé řešení oproti předchozím knihám, věnujícím se obdobnému tématu (namátkou alespoň Slavné obrazy Roberta Cumminga nebo Jak vnímat obrazy Jude Weltonové, vydaných ve formátech minimálně A4 či větších). Pokud má miniformát této knížky nějaký důvod, unikl mi, omlouvám se. Škoda je to zejména kvůli chvályhodnému záměru autorů podat detailní vysvětlení k jednotlivým dílům. Toto vysvětlení pak připomíná spíše stručnou tiskovou zprávu, doplněnou vždy nějakým vhodným citátem různých slavných osobností. Záměr se tak trošku rozmělňuje.

V úvodu autoři vysvětlují, proč knihu napsali. Odpovídají na otázku, proč některá díla na rozdíl od jiných přitahují stálou pozornost diváků, co vlastně dělá umělecké dílo nezapomenutelným a doopravdy velkolepým. Tvrdí, že skutečné umění přináší zážitek a zasáhne diváka mnohem výrazněji než ostatní díla, a ukazují to na výběru takových děl od jeskynních maleb, přes starověké a středověké umění až po moderní umění. Zvou čtenáře a diváky, aby si pod drobnohledem prohlédli detaily zde uvedených prací, hledali konkrétní myšlenky v každém z nich. Počítají se subjektivitou vnímání, citují často slyšenou větu v galeriích „Víte, o umění toho moc nevím, ale vím, co se mi líbí“ a říkají, že má stejnou platnost jako vysoce odborná prohlášení uměleckých kritiků. A to je nám, laikům, velmi sympatické.

Tajemstvi umeni

Kniha je přehledně rozdělena do deseti kapitol podle klíčových témat, která jsou barevně odlišena: výraz, krása, příběh, drama, erotika, realismus, forma, pohyb, zkreslení a symbolismus. V rámci těchto vytyčených témat vedle sebe staví zcela odlišné umělce. Pod klíčovým heslem je přehledně poukázáno na důvod, proč je právě zde vybrané dílo zařazeno (např. v kapitole Výraz jsou zařazeny: gesto (Oplakávání Krista od Giotta di Bondone), agónie (Ukřižování od Matthiase Grünewalda), kouzlo okamžiku (Turnerův Západ slunce nad jezerem), tahy štětcem (Pšeničné pole s vránami od Vincenta van Gogha), vzájemný kontrast (Lodě v přístavu Collioure od Andrého Deraina), lyrika (Kandijského Kompozice č. 6), hrůzy války (Picassova Guernica) a nadsázka (Baconova Studie podle Velázquezova Portrétu papeže Inocence X.). Podobně jsou uspořádány i ostatní kapitoly.

Knížka je určena milovníkům umění, kteří se chtějí něco navíc dozvědět o slavných uměleckých dílech. Podle mě je nápad dobrý, ale chybí formální i obsahové dotažení. Přesto nepochybuji, že může tahle knížka zájemce potěšit.

Hodnocení: 70 %

Název: Tajemství umění. 80 mistrovských děl s detailním vysvětlením (z anglického originálu What Makes Great Art)
Autor: Andy Pankhurst, Lucinda Hawksley