A co přesně s tím hodláte udělat?

Vim ze mas dusi perexTakto provokativně se často ptá Jeremy Clarkson, kterého znají všichni fanoušci televizního pořadu Top Gear. On je tím, kdo přitahuje diváky, aby usedli k obrazovce a sledovali neskutečné vylomeniny spojené především s automobily. On je tím, kdo brilantně komentuje současnost a nebojí se sarkasmu a kritiky.

O strojích toho mnoho nevím. Pokud se mne zeptáte, jaké mám auto, odpovím, že červené – značky mi totiž nic moc neříkají. Na obsah už se raději neptejte vůbec. Hlavně, že to jede. Proto jsem o zhodnocení knihy Vím, že máš duši, kterou Jeremy napsal, požádala svého manžela. Miluje auta i chytré glosátory, tedy je jasné, že ohodnotí tuto knihu daleko lépe, než moje maličkost. Tedy dovolte, abych předala svému manželovi slovo:

Jeremy Clarkson známý jako drsný a nespoutaný milovník rychlých vozů působí ve veleúspěšném pořadu BBC Top Gear sympaticky a lehkovážně. Břitkým anglickým, na hranu zacházejícím humorem se drze a bezostyšně trefuje doslova do všech, včetně sama sebe. Lidé ho proto buď milují, nebo z celé duše nenávidí. Zmíněná nenávist vyvrcholila absurdním soudním sporem, kde jistá dotčená skupina usilovala o zrušení televizního pořadu, nebo alespoň o Jeremyho stažení z kůže, ukřižování a následné upálení, pokud možno v uvedeném pořadí.

Kniha Vím, že máš duši jeho příznivce beze sporu nadchne. Jeho odpůrce – pokud toho jsou schopni – přinutí zvážit svůj postoj k jeho osobě. Jeremy Clarkson v ní vyznává svůj vztah k pro něj významným strojům v pestrém záběru od automobilů, přes samopaly, přehrady až ke kosmickým lodím. Vše popisuje s technickou a historickou přesností a okořeňuje jeho brilantním „světáckým“ pohledem, humorem, důslednou logikou a filozofií.

Všem uvedeným strojům v nadsázce připisuje „defektní až lidské“ vlastnosti, pro které je právě miluje. Zároveň čtenáře kromě poučení nechává nahlédnout do vlastního hlubokého nitra moudrého, vzdělaného a citlivého člověka. Tato kniha stojí za přečtení, i když nemáte vztah k technice – je v ní totiž mnohem víc.

Protože mne můj muž svými slovy navnadil, vzbudil mou zvědavost, přečetla jsem nakonec tuto knihu taky a nelitovala – má daleko širší záběr, než by kdo z nás čekal. Opravdu člověk nemarní časem, když se začte do stránek Jeremyho knihy. Jeho nadhled a přísný pohled na současnost daleko předčí řadu uznávaných politických komentátorů. Takže to není jen o autech a podobných technických vymoženostech. Je to o lidské touze po dokonalosti i lidské malosti. Je to prostě o nás!

Vim ze mas dusi

Vím, že máš duši. Stroje, které milujeme
Autor: Jeremy Clarkson
Nakladatelství: Dokořán
Rok vydání: 2013
Počet stran: 200

Zdroj foto: nakladatelství Dokořán

( 4 hlasů )

ROBERT ROHÁL

redaktor K21

Pokud máte rádi český popík a potrpíte si třeba zrovna na osmdesátá a devadesátá léta minulého století, pak by vám mohlo konvenovat debutové album zpívajícího textaře, jehož jméno zní Vlady Gryc. CD dostalo název podle jedné z dvanácti písní - Já svý sny mám - a představuje nejen příjemné melodické písničky, ale i nový svěží hlas protagonisty, který je zároveň autorem všech textů. Témat má Vlady Gryc patrně na rozdávání, protože co píseň, to jiný příběh. Vůbec, texty jsou v případě Grycova debutu silnou stránkou, mají hloubku, jiskru i vtip. Patrně za to může i inspirativní hudební složka, což spadá na vrub hitmakera Hellmuta Sickela. Ti dříve narození si ho zcela jistě pamatují jako někdejšího manžela zpěvačky Heleny Vondráčkové, pro kterou napsal a zaranžoval hlavně v osmdesátých letech celou řadu hitů. Však se také všechny písničky opírají o vybroušený melodický styl již zmíněných osmdesátek a ozvěn let devadesátých, to vše s aranžérskými fígly současných hudebních trendů. Výsledkem jsou chytlavé písničky zabíhající hned do několika hudebních žánrů, až už jde o blues, rokenrol, šanson či latinu, s čímž ovšem zpěvák nemá problém. Pokud bych měl jmenovat alespoň pár titulů, které mě chytly na první poslech, pak je to určitě vyloženě letní hit Te Quero nebo titulní hitovka Já svý sny mám. Stejně tak se mi ale líbí autobiograficky laděný šanson Můj život, crazy písnička Tchýně (která se dočkala ve formě filmové minigrotesky originálního videoklipu) nebo óda na slavnou filmovou hvězdu - Marilyn... Další pozoruhodností debutového alba ostravského rodáka je účast slavných hostů, třeba rockové zpěvačky Tanji... Ale ocenil jsem i vyloženě vymazlený booklet plný zajímavých fotek a navíc se všemi texty, což není v této době zcela běžné. I to je další důvod, proč albu, které si nehraje na velké umění, ale přesto se po všech stránkách povedlo, přeji dobrý start a ještě lepší prodej.

Mimísek 20

Klejinčino tajemství

Klejinka 200Klejinka. Krásná, tajuplná vila z počátku 20. století, projektována slavným Aloisem Fousem jako jeho prvotina, pro zámožnou rodinu továrníka Kleina. Po něm je i vila pojmenována.