Obecné dějiny ničení knih

Obecné dějiny ničení knih

Tisk

obecne dejiny niceni knih 200Nejsem zdaleka první, kdo se vyjadřuje ke knize Fernanda Báeze Obecné dějiny ničení knih. Přečetla jsem si ji s velkým zájmem. Knihy čtu velmi ráda a ztrátu kterékoliv ze svých oblíbených (většinou zapůjčením některé z kamarádek či kamarádů) nesu poměrně těžce, zejména ztratí-li se jeden díl z některé knižní trilogie. Mohu však doufat, že tyto knihy nejsou zničeny a dělají někomu radost. Jenže co si počít s nenávratným zničením něčích myšlenek, veršů, příběhů, vědeckých objevů, nápadů, zkrátka všeho, co mohou knihy obsahovat? Jaká je hodnota paměti? Je dobře, že se můžeme nahlas ptát, co se děje s kulturním dědictvím zanechaným potomkům. Z jakých důvodů jej kdo ničí, o co s každou zničenou knihou vlastně přicházíme. Je možné, že se ztracené myšlenky objeví znovu v jiné formě, ale kdo to zaručí? Tyto otázky zřejmě trápí mnoho lidí, protože Báez inspiroval svojí knihou řadu svých přátel mezi romanopisci a filmaři.

Ve své knize autor vysvětluje, proč jsou knihy ničeny. Domnívá se, že nejsou ničeny jako fyzické objekty, ale jako součásti paměti, jako jeden z pilířů identity člověka a společenství. Neexistuje identita bez paměti. Pokud si člověk nepamatuje, co je, neví čím je. Jakmile si nějaká skupina lidí nebo národ pokusily podmanit si jinou skupinu nebo národ, vždy se od počátku objevila snaha zahladit cizí stopy paměti, aby daly vzniknout vlastní identitě. Toto tvrzení autor dokládá řadou důkazů z dějin od starověku až po žhavou současnost. Veřejné nebo soukromé ničení knih probíhá téměř vždy v následných fázích: omezení – cenzura –drancování – likvidace. Omezení spočívá v zákazu, cenzura v diskriminujícím vynechání pasáže, drancování v přímé či nepřímé krádeži, živelné nebo obchodní. Likvidace se děje nejčastěji pálením knih. Cílem je zničení kulturních zdrojů a vnucení nové kultury (transkulturace), kdy jedna kultura vnutí druhé novou paměť. Knihy se pálí a knihovny se ničí, neboť jsou to symboly. Kniha není ničena proto, že je nenáviděna jako předmět. Ničitelé knih (biblioklasti) porušují četná základní lidská práva: právo na důstojnost, právo na nedotknutelnost písemných památek jedinců a národů, právo na identitu, právo na informace a právo historického a vědeckého výzkumu, který knihy umožňují. Autor tvrdí, že knihy, o nichž hovoří tato kronika hanebností, jsou z šedesáti procent ničeny naprosto promyšleně. Zbylých čtyřicet procent bylo zničeno vlivem přírodních katastrof (požáry, hurikány, povodně, zemětřesení atd.), nehod (požáry, ztroskotání atd.), zvířat (moli, myši hmyz), kulturních proměn (zánik určitého jazyka, změna literární módy) a samotného materiálu, z něhož byla kniha vyrobena (přítomnost kyselin v papíru atd.). V knize je uvedena řada příkladů, citací z knih, odkazů atd. Báez se dokonce odkazuje i na české autory, např. Bohumila Hrabala a jeho novelu Příliš hlučná samota.

Kniha rozhodně stojí za přečtení. Zejména proto, že právě v okamžiku, kdy čtete tuto recenzi, nenávratně mizí minimálně jedna kniha.

obecne dejiny niceni knih

Název knihy: Obecné dějiny ničení knih/Nueva historia universal de la destrucción de libros
Autor: Fernando Báez
Přeložili: Daniel Nemrava, Pavlína Švandová, Radim Zámec
Žánr: populárně naučná literatura
Nakladatelství: Host
Rok vydání: 2012
Počet stran: 604

Hodnocení: 100 %


 

Přihlášení



Martin Němec o svém otci, kterému věnoval knihu Josef Němec – Obrazy a kresby

Košatost a význam umělecké tvorby zobrazuje kniha s názvem Josef Němec – Obrazy a kresby, která současně přiblíží pracovní i soukromou tvář pražského výtvarníka. Jeho synem je Martin Němec, dnes renomovaný malíř a hudebník, duše rockových kapel Precedens a Lili Marlene, jenž potvrzuje, že jablko nepadlo daleko od stromu. Právě on je spolutvůrcem zmiňované výpravné knihy. A protože ji čeká 18. dubna pražský křest v Galerii Malostranské besedy, tak nevím, kdo by o knižní novince, o Josefu Němcovi a o jeho tvorbě povyprávěl víc než jeho syn Martin.

Sebepéče pro pečující

Spousta z nás se může ve svém životě dostat do situace, kdy bude potřebovat pomoc nebo se ocitne v roli pečujícího, ať už na osobní úrovni, nebo té profesionální. Ve společnosti je často zmiňována a probírána role potřebného, ale již se opomíjí myslet na roli pečovatele. I pečující osoba je pouze člověk, se svými silnými i slabými stránkami, který na sebe převzal neuvěřitelný závazek a zejména velkou zodpovědnost. Je potřeba si uvědomit, že i on má svůj soukromý život, své limity a omezené zásoby energie, zvláště v případě, kdy nemá z čeho čerpat.

Banner
CBDB.cz - Databáze knih a spisovatelů, knihy online, ebooky zdarma, eknihy ke stažení

Hledat

Videorecenze knih

Rozhovor

Ladislav von Kokesch připravuje poctu Jiřímu Šlitrovi

lada kokes perexMuzikant Láďa Kokeš dělá radost posluchačům všech věkových skupin. Srdcem i duší miluje hudbu 20. a 30.let a svou vizáží jako by vypadl z nějakého parádního prvorepublikového večírku....

Daliborovy dubnové tipy. Co pěkného si přečíst?

Možná jsme podlehli neoprávněnému dojmu, že léto tento rok dorazilo dříve. Jenže příroda změnila názor. Takže co s pošmournými, chladnými a deštivými večery? Máme pro vás opět Daliborovy knižní tipy, které se určitě budou hodit!

Z archivu...

Čtěte také...

Maková válka: Čína, bohové a čínský zvěrokruh

big makova-valka-csT-487671 (2)

Hlavní hrdince Rin je na počátku románu 14 let. Žije u pěstounů, v provincii Kohouta, na dálném jihu, stará se o jejich krám a roznáší pro ně nelegální opium. Jakmile se ...


Literatura

Jde o to i bez lepku!

kucha200V roce 2006 byla potomku Radky Vrzalové diagnostikována celiakie. Toto vážné zdravotní omezení postihuje stále více lidí a začíná být opravdovou hrozbou pro společnost. Ale Vrzalová se nevzdala a jako správná matka se snažila svému dítěti všemožně pomoc...

Divadlo

Komedie Davida Gieselmanna poukazuje vtipným ironickým tónem i na problematiku chování dnešních mladých

kuchta 200Na jevišti Divadla U22 v Praze 10 – Uhříněves proběhne v pátek 11. října v 19.30 hodin premiéra inscenace O klucích aneb Jsem kuchta! Hru německého autora Davida Giesselmanna přeložila Anežka Rusevová a v dramaturgii Fillipa Bařiny režíruje Roman U...

Film

Francouzské filmy ovládnou plátna kin

FFF perexLetos již po pětadvacáté se koná FESTIVAL FRANCOUZSKÉHO FILMU – bude uspořádán ve dnech 24. až 30. listopadu a kromě Prahy zavítá i do dalších měst: do Brna, Českých Budějovic, Hradce Králové či Ostravy. Návštěvníci si mohou vybírat z více než půls...