Od pondělí do pátku – Rychlé večeře do 30 minut

Od po do pa perexPochopit, o co tady vlastně jde, mi netrvalo moc dlouho. Od pondělí do pátku – Rychlé večeře do 30 minut – celkem jasný název. Nejdřív mě zaujaly plnokrevné stránky s lákavými jídly. Nad nimi je vpravo v rohu napsaný den – pondělí, úterý, středa… Na levé stránce jsou zase barevné obdélníčky a v nich čísla – 1, 2, 3… A jdou až do 13. To znamená třináct týdnů po sedmi dnech, pane, to je receptů! A jestli jsou to tak rychlé večeře, které se dají zvládnout do třiceti minut, pak má hospodyňka na dlouho postaráno o motivaci.

U každého obrázku jsem pak zaznamenala dobu přípravy. Někde 15 minut, někde 20 a těch 30 je opravdu nejvíc. Úplně vzadu je Rejstřík, kde jsou jídla přehledně rozdělená podle toho, za jakým účelem mají být připravena: Polévky, Ryby, Masité, Bez masa, Saláty, Sladké, Pomazánky & sendviče. A uvnitř se skrývá ještě jedno rozdělení, podle finanční náročnosti, případně co s sebou které roční období přináší. To je vysvětlení letem světem, co všechno v této knize můžete najít. 176 stran, na kterých je kromě přehledných receptů také mnoho barevných fotografií. První dojem velmi dobrý, nalákal mě, abych se začetla.

Hned v Úvodu prozradí autorka Jana Vašáková, co je cílem této knihy. Jak je dobré plánovat si, co a kdy uvařit, aby vám vymýšlení co dnes udělat k večeři nezabralo víc času než příprava pokrmu samotná. Na další stránce je Poděkování. To patří především jejím dcerkám – Mie a Thee, které jsou velkými a zapálenými pomocnicemi při přípravě večeří. Pak tady autorka děkuje i dalším lidem, ale to si jistě přečtete sami. A potom už začíná 1. týden, který, pokud bychom to vzali od ledna, by měl být úsporný více než ostatní, protože, jak autorka píše: „Leden obvykle patří k měsícům, kdy se vzpamatováváme z vánočních útrat…“ A potom už jsou řazené recepty na každý den v týdnu. Levá strana patří receptu, délce přípravy, ingrediencím, popřípadě nějakému chytrému tipu, jak to vylepšit, a pravá strana je barevná fotka toho, jak to má vypadat a za jak dlouho to vznikne. Takže třeba kapustové karbanátky s bramborami nejsou nic složitého a jedna večeře je na světě.

1. týden je hodně ve znamení zeleniny, rýže, je tu i sladký rýžový nákyp se švestkami, jedná se vesměs o lehká jídla. Nebudu vám říkat týden po týdnu, to by bylo na dlouho. Ale v průběhu následujících týdnů tu objevíte například pohankové rizoto s houbami, vepřový kolík s fazolemi, škvarkové placky, drožďovou pomazánku, jemný mrkvový koláč, rychlou asijskou polévku, salát s kozím sýrem, ale třeba také tresku s lososem, kuskus s kuřetem a zeleninou, hovězí steak se salátem nebo třeba boršč s uzeným masem a smetanou. Každý si tu najde inspiraci. Neříkám, že zrovna všechny recepty jsou za „pár kaček“, ale to posoudíte sami podle vašich možností.

Shrnuto a podtrženo – mně se to líbí. Občas taky tápu a vymýšlím, co rychle podat návštěvě, která se nečekaně objeví, zamýšlím se nad tím, jak je vhodné zařadit do jídelníčku třeba pohanku nebo chřest. A tady je 65 receptů, které mi v mém váhání jistě pomohou. A kdyby se tato publikace z dílny Mladé fronty nehodila vám, jistě to bude pěkný dárek třeba pro vaši kamarádku – hostitelku.

Tak tedy příjemné čtení a dobrou chuť!

Od po do pa

Autor: Jana Vašáková