Těžká planeta probouzí zájem o vědu. A vášeň poznávat.

Email Tisk

altDnes již kultovní antologii sci-fi povídek Těžká planeta sestavil Isaac Asimov, jeden z největších mistrů žánru vědeckofantastické literatury a držitel prestižní SF ceny Nebula. Začlenil do ní dvanáct příběhů, které svou originalitou probouzí zvědavost a vyvolávají řadu otázek. Mohly se události, o nichž autor píše, vůbec přihodit? Jestli ne, tak proč? Ačkoli výběr spatřil světlo světa poprvé před čtyřiceti lety a od té doby vývoj vědy notně pokročil, hloubavému čtenáři má kniha co nabídnout i dnes.

Velká kniha otázek
Atmosféru vzniku povídek, které dnes SF zasvěcencům mohou místy vyloudit shovívavý úsměv na rtech, přibližují medailonky jednotlivých autorů. V závěru každého příběhu se nacházejí Asimovovy otázky a podněty k zamyšlení pro ty ze čtenářů, kteří se budou chtít v dané problematice pustit více do hloubky. „Nejsou to jednoduché otázky a někdy se dokonce ptám, i když vím, že odpověď zatím neexistuje,“ píše Asimov v úvodu. Seznam literatury na konci knihy pak uvádí ke každé povídce další doporučené prameny, z nichž lze čerpat poznatky na konkrétní témata a odpovědi. „Chci probouzet zájem, z něhož se může stát vášeň poznávat,“ říká Asimov.

Vesmírná podmořská kovbojka i vtipná hříčka o huse se zlatými vejci
V původní české verzi Těžké planety z roku 1979 bylo vypuštěno pět povídek, které byly v tomto vydání doplněny. Názvy některých příběhů vám možná mohou připadat jako titulky z časopisu pro snaživé hospodyňky (Domeček jako klícka, Mít tak s sebou prachovku, Paštika z husích jater), ale nenechte se ošálit… Jaké povídky tedy v knize najdete?

Odysea z Marsu – Stanley G. Weinbaum
Půvabný příběh z první poloviny 30. let minulého století o setkání s podivným přátelským Marťanem Ťuílem. Bývá řazen mezi nejlepší SF povídky napsané do roku 1965.

Noc – Don A. Stuart
Noc vykresluje velmi vzdálenou budoucnost poté, co Slunce „zemřelo“ a vychladlo. Nadhazuje otázku antigravitace a cestování v čase.

Poslední den – Lester del Rey
Povídka z pera držitele ceny Nebula nepřenese čtenáře do budoucnosti, ale do dávné minulosti. Zabývá se pralidmi - kromaňonci a neandrtálci.
„Zamlada byl svět krásný, plný chlupatých lidí, kteří vrčeli a člověk jim rozuměl.“

Těžká planeta – Milton A. Rothman
Povídka z roku 1939 je zřejmě jedinou beletristickou prací uznávaného amerického fyzika M. A. Rothmana a dala název celému výboru. Autor se v ní zabývá otázkou zemské přitažlivosti a tlaku vzduchu na Těžké planetě a byl jedním z mála, kdo v té době přemýšlel o tom, že bude možné probudit jadernou energii a využít ji k práci.

Domeček jako klícka – Robert A. Heinlein
Tato „geometrická“ povídka vysvětluje velmi názorně na příkladu „domu pro budoucnost“ princip tzv. teseraktu – čtyřrozměrné varianty krychle.

Důkaz – Hal Clement
Důkaz o životě na Slunci je ukázkou klasicky pojaté hard SF. Clement ji publikoval jako mladík, ještě mu nebylo ani dvacet let.

Podzemní dráha Mӧbius – A. J. Deutsch
Dnes polozapomenutý autor matematické SF povídky Podzemní dráha Mӧbius Deutsch využil k sestavení zápletky tzv. Mӧbiovu pásku a její podivné vlastnosti. Povídka vám nedá spát a pravděpodobně vás přiměje realizovat malý matematický pokus s proužkem papíru (Asimov k němu přikládá návod).

Povrchové napětí – James Blish
Milovníkům seriálu Star Trek autora netřeba představovat. V této povídce otevírá problematiku zmenšování lidí do velikosti mikroorganismů či dokonce atomů, aniž by osoba přišla o své lidství. Příběh je to fascinující. Stejně tak, jako je nereálný.

Venkovský doktor – William Morrison
Pozoruhodná povídka o obrovité nemyslící mimozemské bytosti, vesmírné krávě, jejímiž útrobami se pohodlně může procházet člověk.

Díry na Marsu – Jerome Bixby
Příběh o záhadné třetí oběžnici Marsu, která obíhá planetu jen kousek nad povrchem a s železnou pravidelností hloubí v této výšce kolejnici s dokonalým kruhovým profilem ve všem, co se jí připlete do cesty...

Hluboké pastviny – Arthur C. Clarke
Zábavná povídka s ekologickým podtextem z pera ikony žánru SF a nositele ceny Nebula se dá s trochou nadsázky označit jako podmořský vědeckofantastický western. Jenže místo dobytka v ní čtenář najde velryby, místo šelem žraloky, místo psů delfíny a místo kovboje chlapíka v ponorce.

Jeskyně noci – James E. Gunn
V povídce z roku 1955 autor předvídá vypuštění první oběžnice Země. Jako téměř všichni v té době předpokládal, že na její palubě bude člověk. V závěru vyprávění se čtenář dočká velmi překvapivého zvratu!

Mít tak s sebou prachovku – Hal Clement
Je Měsíc pokryt prachem? Jak je jeho vrstva mohutná? A jak se bude prach chovat v případě, že bude mít Měsíc silné magnetické pole? Další zajímavá ukázka klasicky pojaté hard SF.

Paštika z husích jater – Isaac Asimov
Z povídky tvůrce antologie a dalšího z Velmistrů žánru čiší hravost a chuť odreagovat se na chvíli na naprosto nevědeckém tématu, kolem něhož se nastraží vědecké chytáky tak, že ve finále působí jako čistokrevná SF. Na seznámení s Asimovovou husou, která snáší zlatá vejce, čtenář dlouho nezapomene...

Rébus – H. Beam Piper
Povídka o „archeologickém průzkumu“ na Marsu, buldozerech a snaze pozemšťanů rozluštit záhadu mimozemského jazyka čtenáři jistě připomene pozemské bádání nad hieroglyfy a Rosettskou deskou.

Hop – a skok! – Walter S. Tevis
Tevis se proslavil románem Muž, který spadl na Zemi, který se v roce 1976 dočkal i filmové podoby (v režii Nicolase Roega s Davidem Bowiem v hlavní roli).  Jeho Hop – a skok! je příběhem o přeměně energie a o ledově chladné gumové skákací kuličce, která se s každým odrazem od země dostává výš a výš.

Neutronová hvězda – Larry Niven
Závěrečná povídka představuje podivnou bytost dvouhlavého pavoučníka a záludnou gravitaci vycházející z neutronové hvězdy, která dokáže roztrhnout vesmírný koráb na dvě poloviny a rozdrtit člověka.

Těžká planeta