Romantika na úzkokolejkách

Romantika na úzkokolejkách

Email Tisk

drahy200Na území České republiky bylo značné množství úzkokolejných drah jak veřejných tak zejména průmyslových neveřejných. Je škoda, že do dnešních dnů se jich zachovalo v původním stavu jen velmi málo.

 

 

Jde například o dráhy Třemešná - Osoblaha a Jindřichův Hradec - Obrataň a Jindřichův Hradec - Nová Bystřice.

Z průmyslových drah většího rozsahu se zachovala Mladějovská důlní železnice. Současně také vznikají působením mnoha železničních úzkolejných nadšenců úplně nové nostalgické dráhy, případně se některé zaniklé tratě obnovují například Muzeum železnic Kolín - Kolínská řepařská dráha.

Drahy2

Úzkorozchodná dráha neboli úzkokolejná dráha (zkráceně úzkokolejka) je kolejová dráha s rozchodem menším než je normálních 1435 mm. Menší rozchod kolejnic umožňuje vést trať ostřejšími oblouky.

Drahy1

Úzkorozchodné dráhy byly v minulosti stavěny všude tam, kde bylo třeba přepravovat větší množství těžkých nákladů, ale stavba železnice s normálním rozchodem by byla příliš nákladná. Mnohé úzkorozchodné dráhy dodnes slouží v areálech několika průmyslových závodů a dolů.

Drahy5

Neodborně je někdy za synonymum úzkorozchodné dráhy považován termín malodráha (německy Kleinbahn).

Rozvoj výstavby úzkorozchodných tratí v Česku souvisel zejména s rozvojem průmyslu v druhé polovině 19. století a s větší potřebou přepravovat materiál, či surovinu při zvýšené výrobě i poptávce.

Úzkorozchodné dráhy byly stavěny o rozchodech 500–1000 mm. Ty nejmenší vznikaly v důlních dílech, v průmyslových podnicích, nebo v zemědělství, kde sloužily sezónně k přepravě plodin. Mimoto existovaly drážky lesní, určené ke svozu dřeva.

Dalším využitím úzkorozchodných tratí byly velké stavby; například při stavbě přehrad na Vltavě se používaly úzkorozchodné železnice ještě v 50. letech minulého století.

Některé z těchto železnic slouží dodnes; většina z nich však zanikla díky rozvoji nákladní automobilové dopravy.

Postupně docházelo v této oblasti ke sjednocení rozchodu na 900 mm; některé tratě byly dokonce elektrifikovány.

První drážky využívaly pro pohon vozíků nebo vagonů lidské práce nebo práce zvířat; později, došlo k využití parních lokomotiv.

Drahy4

Většinou sloužily tyto dráhy k přepravě materiálu. Výhodou úzkorozchodných tratí byly jednak jejich podstatně menší stavební náklady a možnost stavby v členitém terénu, kde by stavba normálně rozchodné železnice byla velmi obtížná a nákladná. Tak vznikaly například lesní železnice, určené i pro přepravu osob i materiálu; mnohé z nich v běžném provozu dodnes

V Česku je v současnosti provozována pravidelná veřejná osobní doprava na úzkorozchodných tratích; v jižních Čechách je to trať Obrataň – Jindřichův Hradec a na ni navazující trať Jindřichův Hradec – Nová Bystřice. Tratě zakoupila společnost Jindřichohradecké místní dráhy, která zde v roce 1997 obnovila pravidelnou dopravu, kterou provozuje dodnes. Ve Slezsku provozují České dráhy dopravu na úzkorozchodné trati Třemešná ve Slezsku – Osoblaha, výletní vlaky provozují Slezské zemské dráhy.

Saská úzkorozchodná trať Fichtelbergbahn ve své horní části několik kilometrů prakticky kopíruje státní hranici s ČR.

Také na Slovensku byla postavena přibližně stovka úzkorozchodných železnic. Známá je například Tatranská elektrická železnice Poprad - Starý Smokovec - Tatranská Lomnica, Starý Smokovec - Štrbské Pleso a ozubnicová železnica Štrbské Pleso – Štrba.

Kde se na nich můžeme svézt

V Česku je hned několik úzkokolejek, které nabízejí dopravu cestujících. Je to například 4,5 kolometru dlouhá trať Kolín – Sendražice, dvoukilometrová úzkokolejka Solvayovy lomy v Českém krasu, více než 20 kilometrů dlouhá úzkokolejná trať Třemešná – Osoblaha, téměř 80 kilometrů dlouhá trať Nová Bystřice, Jindřichův HradecObrataň, nebo jedenáctikilometrová Mladějovská průmyslová dráha.

Zajímavé úzkokolejky provozují i naši sousedé na Slovensku, v Rakousku, v Německu, nebo v Polsku.

Ctibor Čejpa, ilustrační foto autor


 




Přihlášení



Anketa

  • Tapír č. 3- 2019
    Od 30. dubna vychází další číslo našeho humoristického časopisu TAPÍR. Můžete se těšit na: – Rozhovor s Miloslavem Martenkem (kreslíř, humorista, letec…)...
  • Výstava Most
    Ve sportovní hale Most proběhla 1. dubna 2019 vernisáž výstavy tří autorů kresleného humoru, členů našeho Klubu kreslířů a humoristů,...
  • Soutěž s Tapírem
    Předplaťte si Tapíra a můžete vyhrát víkendový pobyt v lázních. Předprodej je možný vyřešit ZDE: www.send.cz/tapir Klikni do obrázku pro zvětšení:...

Rozhovor

Režisérka Lucie Bělohradská a herci Viktor Preiss a David Matásek hovoří o natáčení dalšího detektivního triptychu

Triptych perexČeská televize natočila již druhou minisérii detektivek podle povídek Hany Proškové s Viktorem Preissem a Davidem Matáskem v hlavních rolích. Režie se ujala Lucie Bělohradská. A právě tito tři protagonisté odpověděli na několik otázek a při...

Hledat

Chaty s osobností

Příběhy Elišky, Vítka a Čenišky (33)

Čtěte také...

Neuvěřitelná fyzika v Nákupním centru Eden

neuveritelna fyzika200Fyzika, vědní obor, který mnoho lidí na základní a střední škole proklínalo, v sobě skrývá i svou zábavnou část. Ta se ukáže návštěvníkům Nákupního centra Eden od 9. do 17. března na akci


Literatura

Nezapomínejte na úsměv

Jde to i s usmevem 200Nakladatelství Portál vydalo další knihu psychiatra, publicisty a pedagoga Karla Nešpora, tentokrát zaměřenou na úsměv a humor. Nemračte se a začtěte se radši do této útlé knížečky.

 

...

Divadlo

Nevíte, co s dětmi o prázdninách? Pořádáme divadelní tábor!

letni divadlo 200Milí velcí a malí příznivci Divadla na cucky, připravujeme první příměstský divadelní tábor! Přijďte s námi vytvořit představení v prostorách profesionálního divadla.

...

Film

La Película aneb průvodce španělských filmem
ImageLetošní festival španělských filmů už klepe na dveře. V Praze se stane útočištěm španělštiny kino Světozor od 14. do 19. února a poté se festival přestěhuje do brněnského kina Art od 20...