Zápletka: Umění příběhu a různé perličky z literatury

Zápletka: Umění příběhu a různé perličky z literatury

Tisk

zapletkaNakladatelství Dokořán vydalo další malou, ale poučnou knížečku v edici Pergamen. Tentokrát je zaměřena na zápletku příběhu, rady pro psaní scénáře a zajímavosti z oblasti dějin literatury. Autorkou je Amy Jonesová, která vyučuje literaturu a kreativní psaní.

Na počátku všech velkých příběhů je zárodek myšlenky, embryonální něco. Tato knížka může pomoci začínajícím autorům rozvinout prvotní originální nápad- ať už je jím letmá vzpomínka, která nám vytanula na mysli při procházce, hádka ve vlaku, k níž jsme se nachomýtli, nebo fantazie, která se nám zdála ve snu - do dobře strukturovaného díla. Nejprve si představíme teorie zápletky (ta je stejně důležitá pro psaní románů i pro dramatickou tvorbu a scenáristiku, ale popíšeme i několik modelů speciálně určených právě dramatikům a scenáristům). Poté se obrátíme k časem prověřeným vzorcům "základních zápletek". Následuje kapitola o chronologii a o tom, jak jí lze manipulovat v zájmu dramatického účinku. Pak vám poradíme, jak vyprávění začít a zakončit, a nakonec vám nabídneme k vyzkoušení několik praktických metod.

O autorce:

Amy Jonesová vyučuje anglický jazyk, literaturu a kreativní psaní a sama také publikuje. Žije v Somersetu.

Ukázky z knihy:

Ve sbírce Tisíc a jedna noc je použit jednoduchý prostředek, jak udržet jednotlivé příběhy pohromadě. Sultán Šahrijár, zahořklý paroháč, si bere každou noc za ženu jednu pannu a ráno ji nechá popravit. Nakonec zbude je Šahrazád. Aby přežila, začne o svatební noci Šahrijárovi vyprávět příběh, ale nedokončí jej. Přerušení vyprávění ve chvíli, kdy je něco nevyřešeno a hlavní postava je v nebezpečí, takže čtenář či divák je zvědav, co se stane dál, se nazývá cliffhanger. Pojem pochází z románu na pokračování Thomase Hardyho Pár modrých očí…

Myšlenku, že existuje jen malé množství zápletek, zkoumal spisovatel Kurt Vonnegut (1992–2007). Pomocí grafů si znázorňoval, jak se hrdinovi v průběhu děje daří či nedaří, a na první pohled pak dokázal rozpoznat podobu každého příběhu. Podle Vonneguta začíná většina příběhů tím, že se protagonista nalézá v pohodlném či neutrálním postavení, avšak schyluje se k tomu, že je ztratí, nebo ho čeká událost, která mu změní život. Tuto metodu ilustrují dva jednoduché příklady…

Některé zápletky mistrně využívají určitého předmětu. Ten je někdy významný sám o sobě a jindy vůbec. Ruský dramatik Anton Pavlovič Čechov (1860–1904) autorům doporučuje:

Odstraňte vše, co se nevztahuje k příběhu. Když řeknete v prvním dějství, že na stěně visí puška, v druhém nebo třetím dějství musí bezpodmínečně vystřelit. Jestli se z ní střílet nebude, nemá tam co viset.

zapletka

Název: Zápletka: Umění příběhu
Autor: Amy Jonesová
Nakladatelství: Dokořán
Rok vydání: 2022
Počet stran: 58
Hodnocení: 90 %

https://www.dokoran.cz/?p=book&;id=1303


 

Přihlášení



Martin Němec o svém otci, kterému věnoval knihu Josef Němec – Obrazy a kresby

Košatost a význam umělecké tvorby zobrazuje kniha s názvem Josef Němec – Obrazy a kresby, která současně přiblíží pracovní i soukromou tvář pražského výtvarníka. Jeho synem je Martin Němec, dnes renomovaný malíř a hudebník, duše rockových kapel Precedens a Lili Marlene, jenž potvrzuje, že jablko nepadlo daleko od stromu. Právě on je spolutvůrcem zmiňované výpravné knihy. A protože ji čeká 18. dubna pražský křest v Galerii Malostranské besedy, tak nevím, kdo by o knižní novince, o Josefu Němcovi a o jeho tvorbě povyprávěl víc než jeho syn Martin.

Sebepéče pro pečující

Spousta z nás se může ve svém životě dostat do situace, kdy bude potřebovat pomoc nebo se ocitne v roli pečujícího, ať už na osobní úrovni, nebo té profesionální. Ve společnosti je často zmiňována a probírána role potřebného, ale již se opomíjí myslet na roli pečovatele. I pečující osoba je pouze člověk, se svými silnými i slabými stránkami, který na sebe převzal neuvěřitelný závazek a zejména velkou zodpovědnost. Je potřeba si uvědomit, že i on má svůj soukromý život, své limity a omezené zásoby energie, zvláště v případě, kdy nemá z čeho čerpat.

Tapír

  • TAPÍR 2/2024
    Vždycky to uteče jak voda…  Nedávno jsme ještě listovali prvním číslem Tapíra tohoto roku a už je tady číslo druhé....
  • TAPÍR 1/2024
    S novým rokem přichází i nové číslo vašeho oblíbeného humoristického časopisu Tapír. Letos jsme se zakousli už do sedmého ročníku!...
  • Tapír 6/2023
    Poslední číslo Tapíra pro rok 2023 je venku! V tomto vydání se můžete těšit na vtipy zaměřené na téma Na...
Banner

Hledat

Videorecenze knih

Rozhovor

Rozhovor s Robertem Vanem

200rozNarodil se na Slovensku, emigroval do Spojených států a po sametové revoluci se vrátil do Prahy. V komerční sféře patří k vyhledávaným módním a portrétním fotografům. Krom toho, jako jeden z mála, využívá ve své vlastní tvorbě techniku rozšířenou v 19. ...

Daliborovy dubnové tipy. Co pěkného si přečíst?

Možná jsme podlehli neoprávněnému dojmu, že léto tento rok dorazilo dříve. Jenže příroda změnila názor. Takže co s pošmournými, chladnými a deštivými večery? Máme pro vás opět Daliborovy knižní tipy, které se určitě budou hodit!

Čtěte také...

Libertango v podání Jaroslava Svěceného je plné lásky i pokory

libreTANGO1 perexLibertango v podání houslového virtuose Jaroslava Svěceného a akordeonisty Ladislava Horáka. Křest videoklipu, jehož autorem je kameraman Martin Hes, se ve čtvrtek 18. května uskutečnil v pražském koncertním klubu VIOLINO.

Z archivu...


Literatura

Hrdlořez František Kotleta představuje svou novinku Perunova krev I.

Perunova krev obalkaHoldujete-li pikantnímu, peprnému a šťavnatému masu, tak se zakousněte do Kotlety. Františka Kotlety. Tento řeznický autor nám servíruje své nové dílo – Perunova krev I

 ...

Divadlo

Tvořit! Ale za jakou cenu?

Leni200

Umělci jsou zvláštní sorta lidí. V jejich konání je pohání nespecifikovatelná síla, která je udržuje v činorodosti, a nutí je tak neustále něco tvořit. Protože pokud herec, zpěvák, malíř či jinak umělecky nadaný člověk...

Film

24. Festival francouzského filmu přilétá

FFF perexPořádání FESTIVALU FRANCOUZSKÉHO FILMU (letos ve dnech 18. až 24. listopadu) se u nás stalo letitou tradicí, letos je chystán už po čtyřiadvacáté. Svou základnu bude mít v Praze, ale jeho ozvěny proniknou i do dalších měst: do Brna, Českých Budě...