Kuchařka pro milovníky rýže i zahraniční kuchyně

ryze200Nakladatelství Esence přineslo na český trh skvělou knihu Rýže – Recepty z celého světa. Pojďte do ní nahlédnout!

Kniha začíná předmluvou, následuje kapitola Vše o rýži a recepty jsou rozděleny do těchto částí: svačinky a finger food, sushi a mnoho dalšího, saláty a misky, polévky a eintopfy, rizoto a nic jiného, one pot – rýže z jednoho hrnce, smažená rýže z pánve, rýže +- přílohová rýže a sladká rýže a dezerty. V samotném závěru je rejstřík. Jako naučné i názorné jsou pak stránky například o principech některých pokrmů (například mléčné nebo smažené rýže).

I mimo receptů se tak čtenáři dozví spoustu zajímavostí, které mohou být až překvapivé. Mě zaujalo, že ročně se sklidí ve zhruba 115 zemích přibližně 600 milionů rýže, a z toho 90 % v Asii nebo že japonské slovo „gohan“ pro rýži je synonymem pro jídlo. Zajímavé také je, že se v Japonsku sní kolem 60 kilogramů rýže na hlavu a rok. Mnozí ocení i stránky o druzích rýže nebo její přípravě a třeba se jako já dozví něco nového také o sushi.

U každého receptu se nachází informace s názvem a mapkou státu odkud pochází, krátký úvod, tip používané rýže, rozpis surovin a několika krokový postup. Samozřejmě nechybí (až na několik málo výjimek) ani celostránkové fotografie. Recepty v knize vůbec nejsou jednotvárné, nebo nudné a také se netočí jen kolem nějakých tradičních jídel, které by člověk v podobné kuchařce čekal. Právě naopak pocházejí z nejrůznějších států a jsou plné zeleniny i spousty různého koření.

Vyzkoušet bych chtěla opravdu spoustu receptů a souhlasil se mnou i manžel, který se mi při čtení díval přes rameno. Líbil se mi hned první recept z Korey na hovězí maso bulgogi v salátových listech, rýžový salát s uzeným masem a arašídy z Laosu, nebo americký salát z divoké rýže s batáty. Dobré by mohly být i italské pikantní arancini plnené klobásou salsiccia, květákové biryani s jogurtem, íránský tahchin s jehněčím a špenátem, co se peče v zapékací míse nebo japonský pokrm omu raisu, což je smažená rýže v omeletě. Na podzim přijdou vhod i husté polévky, jako například turecká polévka z horských pastvin, brazilská kuřecí polévka pomáhající při nachlazení a žaludečních potížích nebo třeba chowder z divoké rýže s kukuřicí a batáty. Netradičně působil tuňákový sushi burger s arašídovou omáčkou a vděčná jsem byla i za inspiraci na mnou oblíbené rýžové misky.

Jak je patrné, tak tato kuchařka nebude u nás v domácnosti jednou z mnoha, ale stane se naším společníkem a inspirací. Jsem za to opravdu ráda, doporučuji ji i vám a doufám, že nepůjde o poslední vydanou kuchařku těchto autorů.

Martin Kintrup žije na statku na okraji Münsteru. Už 18 let úspěšně působí jako autor a nyní jako foodstylista. Za tuto dobu vydal více než 50 kuchařských knih, z nichž některé získaly ocenění. Jeho ochranná známka: kreativní recepty plné koření a čerstvých bylinek, inspirované jeho vlastní zahradou.

Tanja Dusyová se může ohlédnout už za 20 lety zkušeností editorky a autorky kuchařek. Od mládí zkouší, ochutnává a nahlíží kuchařům přes rameno, inspiraci čerpá při cestování.

ryze

Rýže - Recepty z celého světa
Autor: Martin Kintrup, Tanja Dusyová
Překlad: Marta El Bournová
Žánr: kuchařka
Nakladatelství: Esence (Euromedia Group)
Rok vydání: 2023
Počet stran: 216

Zavzpomínejte na ikonu spirituálů Evu Olmerovou

200 olmerovaOrganizátoři akce Festival Evy Olmerové zvou všechny, kteří Evu Olmerovou měli a mají rádi, protože si tu vzpomínku zaslouží a splácíme jí tím dluh, protože společnost se k ní ve své době zachovala macešsky. Více přiblížil Martin Arden v to...

Hypnóza a metoda přímé komunikace s nevědomím

hypnoza perex„Co se musí stát, aby mě toto přestalo bolet?“ ptáte se možná při pohledu na svůj vlastní život. Tato kniha je jen zdánlivě nenápadná, ale je velmi pečlivým průvodcem naším životem. Naše duše má jasné zákonitosti. Často už první otázka, ...

„Existují lidé, kteří čtou rádi, a pak lidé, kteří knihu nikdy neotevřou.“

astrid-lindgrenova 200Ponořte se do životního příběhu Astrid Lindgrenové, které pod značkou dětských knih Ella a Max vydalo nakladatelství Presco Group.

...

Divadlo MA v srpnu uvede premiéru a další inscenace na Letním divadle v Grébovce

Grotta200Premiéru komedie přímo stvořené pro letní scénu, ale i další inscenace uvede o srpnových večerech pražské Divadlo MA na Letním divadle v Grébovce. Od 1. do 26. srpna již potřetí nalezne své sezónní působiště ve venkovním prostoru Grotty a díky tomuto...

Trochu jiný pohled na filmy

oscarNač se neustále hnát do kin za novinkami, když existuje spousta filmů, které nejsou známé a ani příliš neoplývají hvězdným obsazením, a přitom dokážou člověka zasáhnout daleko více, než všude propagované „trháky“! Říkáte si občas po zhlédnutí filmu, co na n...