„Panenky“ Dolls – hračky nebo iluze?
Chyba
  • Chyba při nahrávání RSS.

„Panenky“ Dolls – hračky nebo iluze?

Dolls 200Dolls jako návrat do dětství, na samý počátek všeho. Dolls jako výpověď o nás samých. Ve zbrusu novém prostoru pro umění a divadlo Jatka78 bylo před několika dny představeno nové vystoupení Cirku La Putyka s názvem Dolls. Premiéru mělo ovšem již na jaře tohoto roku.

Rostislav Novák, režisér představení Dolls a principál souboru nového cirkusu Cirku La Putyka, se chtěl tímto vrátit k rodinné tradici, k tradici loutkářského rodu Matěje Kopeckého. Zaměřují se zde na práci s předmětem, s loutkou, s panenkou, s hračkou, s člověkem. Navazují na neustálou potřebu člověka napodobovat sebe sama, a to již od nepaměti. Od toho nejjednoduššího ztvárnění v podobě hliněné postavy až po to „nejpreciznější“, a to člověka jakožto loutku. „Panenka jako cesta k rituálu, k přírodě? Panenka jako cesta do fantazie, náhražka reality. Panenka jako iluze. Panenka a člověk, snad další vývojový stupeň člověka?“ V dětství to byla hračka, naše spřízněná duše, v dospělosti pak spíše jakási náhražka reality, jakýsi ideál, iluze… Čím dál tím větší příklon k předmětům (zřejmě poukazující na dnešní konzumní společnost) a současně odklon od toho, co je důležité, co život utváří především - od mezilidských vztahů.

Dolls 1

Příběh (či spíše precizní ztvárnění dané myšlenky) se stupňuje prostřednictvím tance, závěsné akrobacie, z níž se vám tají dech, nejrůznějších ztvárnění panenky nesoucích nejrůznější významy a myšlenky a v neposlední řadě prostřednictvím celkové scény – kachličkovaných pokojů, změti drátů visících od stropu, problikávajících zářivek, její celkovou zašlostí a ponurostí. Kulisy podobné domečku pro panenky. To vše dotvořené skvělou hudbou v podání Jana Balcara a Jindřicha Čížka a osvětlením, které celkovou atmosféru dokonale dotváří a zceluje. Zejména akrobatické kousky ve dvojicích, kdy si muž „hraje“ se ženou jako by byla hadrová panenka, s naprostou lehkostí. Nebo dvojice dívek předvádějících formace na hrazdě, z kterých jde mráz po zádech, ovšem jež provádějí s naprostou ladností a klidem. To zajisté nadchlo nejen ty nejmenší diváky.

Dolls 2

Myšlenka, jež se nám zde představuje v celé své kráse i ošklivosti, rozhodně stojí za zamyšlení, ale není jednoduché vše hned na první pohled rozkódovat. Člověk se nechává unášet skvělými výkony herců, akrobacií a plno dalšími prvky až do samého konce, přemýšlí a tak trochu má dojem jako by stál na pomezí onoho domečku pro panenky a skutečného světa. Tedy já tak trochu z toho měla takový dojem. Donutí vás to zamyslet se nad sebou samými.

Nové představení Dolls s celkově zahraničním obsazením mělo premiéru již v květnu tohoto roku na Mezinárodním festivalu nového cirkusu Cirk-UFF v Trutnově a následně v dalších městech České republiky, ale i v zahraničí. Cirk La Putyka úspěšně funguje již pět let a nyní můžete jejich představení zhlédnout například v prostoru Jatka78, který vznikl na začátku listopadu v Pražské tržnici v Praze.

Dolls 3

Koncepce a režie: Rostislav Novák ml.
Obsazení: Bellina Sörensson, Josa Kölbel, Coline Mazurek, Valentin Verdure, lesu Escalante