Kočár plný neřesti i ctnosti

Kočár plný neřesti i ctnosti

Email Tisk

valmont 200Láska k jedné osobě na celý život a věrnost k tomu? Pro vyznavače volnomyšlenkářství je tato životní filozofie naprosto nepřípustná. Libertinové se právě naopak velmi rádi pouští nejen do neřízených sexuálních dobrodružstvích, ale také do milostných intrik, která přinášejí svým účastníkům vedle rozkoše i notnou dávku adrenalinu. A přestože se hra na svádění vyznačuje tím, že je v ní přípustné téměř vše, i zde platí jedno jediné pravidlo: intrikující hráč se nikdy nesmí zamilovat.

 

Tuto hráčskou vášeň, rozšířenou především ve vyšší společnosti, zachytil v druhé polovině 18. století ve svém románu v dopisech francouzský spisovatel Choderlos de Laclos. Jeho Nebezpečné známosti (do češtiny též překládány jako Nebezpečné vztahy) se staly svou pikantností i kritikou mravů v šlechtických kruzích doslova bestsellerem. Popularita obklopující de Laclosovo dílo nevyprchala ani po dvou stoletích, a tak se stalo, že se libertinská sázka mezi markýzou de Merteil a vikomtem de Valmont zhmotnila na filmovém plátně. Vedle dobových a kostýmově bohatých filmových adaptací od Miloše Formana (Valmont) či Stephena Fearse (Nebezpečné známosti) se román dočkal i zmodernizovaných verzí (např. Velmi nebezpečné známosti režiséra Roberta Kumbleho). Nadčasové téma si našlo cestu rovněž na divadelní prkna, a proto se divák může těšit nejen z činoherních inscenací, ale nově i z baletního provedení. Poslední zmiňovaný druh umění nabízí Národní divadlo Praha již druhou sezónu ve Stavovském divadle pod názvem Valmont.

Příběh plný vášně, intrik, pomsty, milostných pletek ale i opravdové lásky rozehrávají jako šachovou partii dva neřízení libertinové markýza de Merteil a vikomt de Valmont. Každého však pohání jiné pohnutky. Poté, co markýzu de Merteil opustí její milence hrabě de Gercourt kvůli mladičké dceři paní de Volanges Cecile, rozpoutá její zraněné ego proti hraběti důmyslnou pomstu, jejímž hlavním nástrojem se má stát dobyvatel ženských srdcí i klínů vikomt de Valmont. Za odměnu mu nabídne nejen neposkvrněnou Cecile ale jako prémii i samu sebe. Valmont nakonec z ješitnosti i hráčské vášně nabídku přijme. Intrikující markýza do svého plánu zapojí i bláznivě zamilovaného a nevinného rytíře Dancenyho. Ačkoli Valmont přistoupil na markýzinu hru a uvolil se svést Cecile, jeho primární zájem i pozornost se pojí s jinou ženou. Je jí paní de Tourvel, jejíž cudnost, láska a úcta k manželovi ho natolik dráždí, až se do ni bláznivě zamiluje. Tato událost a následný její vývoj zpečetí osudy nejen všech rukojmí milostných her, jež se připletli pod kočár intrik markýzi de Merteil, ale nakonec zasáhne i ji samotnou.

valmont1

Baletního provedení de Laclosova románu Nebezpečné známosti se ujal uznávaný režisér, choreograf a dříve také tanečník Libor Vaculík. Jeho cesta od nápadu k realizaci trvala pět let. První nabídku na vytvoření baletu Valmont dostal od Petra Zusky již v roce 2009, a přestože ho téma velmi lákalo, neměl v té době ještě klíč k jeho provedení. V roce 2014 spojil své síly se Zdeňkem Prokešem a vytvořili libreto, jenž je dokonale kompaktní a nabízí neobyčejné pojetí. Libor Vaculík se rozhodl pro komorní provedení s činoherními prvky, které jsou zakomponovány především ve čtení úryvků z dopisů postav příběhu členy Činohry Národního divadla. Tento způsob umožňuje Vaculíkovi koncentrovat pozornost na detaily a především na emocionální pochody postav, jež spolu s tanečníky dokázal citlivě vykreslit. Jejich těla vypráví příběh nejen skrze pohyby v rámci klasického tance, ale rovněž jsou citově zmítána moderními scénickými prvky, které Vaculík do choreografie zakomponoval. Velmi zajímavá je také Vaculíkova práce se symbolikou. Markýzu de Merteil a Vikomta de Valmont zobrazil jako dva velké hráče, kteří se svými obětmi manipulují jako s figurkami na šachovnici. Pocit šachové partie umocňuje rovněž barvou paruk hlavních protagonistů, které se z pudrově bílých promění na uhlově černé. Libor Vaculík nabízí skrze svou režii a choreografii i další zajímavé momenty a paralely, které z Valmonta vytvářejí neskutečnou podívanou.

Vedle až hodinářsky přesné režijní a choreografické práce nemohu nevyzdvihnout také další brilantní vizuální i akustické složky představení. Citové pohnutky jednotlivých aktérů perfektně fungují v kombinaci s lyrickými a romantickými skladbami Franze Schuberta a přírodními motivy Musicy adventus současného lotyšského skladatele Pēterise Vaskse v hudební režii Petra Maláska. Absence živého orchestru zde není na překážku. Velkou pochvalu si rovněž zaslouží výprava. Rokokové kostýmy Romana Šolce jsou detailně popracované. Působí nejen velmi vznešeně a bohatě, ale zároveň jsou ušité tak, aby svou vzdušností neomezovaly sebemenší pohyb. Dalším působivým, a nebojím se říci skoro až geniálním prvkem je samotná scénografie Martina Černého. Veškeré zásadní události v ději se odehrávají v kočáře, který se díky své variabilnosti proměňuje na milostné a smrtelné lože a také se stává němým svědkem veškerých intrik, milostných hrátek i vroucích citů. Vedle ústředního motivu kočáru také zbytek scény dodává příběhu patřičnou atmosféru.

valmont2

Nástrojem pro vystižení všech myšlenkových i citových pochodů se stala Liboru Vaculíkovi přesná těla i mysl tanečníků. Režisér měl při jejich výběru velmi šťastnou ruku, a proto Valmont nabízí prvotřídní taneční výkony od všech účinkujících. Nejpůsobivějšími scénami byly bezpochyby ty s Valmontem a některou ze sváděných žen či markýzou de Merteil. Mistrovsky provedené byly především tři momenty. V prvním momentu Valmont svádí malou Cecile, ve druhém okamžiku Valmont předkládá markýze de Merteil svůj důkaz o splnění sázky a v posledním se Valmont rozchází s paní de Tourvel.  Valmont v podání Alexandra Katsapova ale není bezskrupulózním libertinem, jenž je poháněný chtíčem. V srdci je spíše takovým citlivým hračičkou. Oproti tomu jeho protivnice markýza de Merteil ztvárněná Terezou Podařilovou, která se navenek prezentuje jako ctnostná vdova, je ale ve skutečnosti zhýralá manipulátorka a libertinka. Precizního výkonu Terezy Podařilové si rovněž všimla odborná porota, jež jí udělila v roce 2015 Cenu Thálii.

Komorní inscenace Valmont oscilující na pomezí tanečního divadla a činohry je jedno z těch mála představení, u kterého nelze nešetřit superlativy. Jeho provedení je totiž po všech stránkách dokonalé. Myslím, že se Liboru Vaculíkovi vyplatilo počkat si s jeho realizací na vhodnou chvílí, protože díky této okolnosti čeká na diváky v Národním divadle Praha opravdu nevšední kulturní zážitek.

Název představení: Valmont
Uvádí: Národní divadlo
Choreografie a režie: Libor Vaculík
Autor hudby: Franz Schubert, Pēteris Vasks
Tančí: Tereza Podařilová / Zuzana Šimáková, Alexander Katsapov / Jiří Kodym, Marta Drastíková / Magdaléna Matějková / Alice Petit, Andrea Kramešová / Morgane Lanoue, Ondřej Vinklát / Matěj Šust, Nelly Danko, Luboš Hajn a další
Premiéra: 26. června 2014
Hodnocení: 100 %

Foto: http://www.narodni-divadlo.cz/cs, Hana Smejkalová, Martin Divíšek, Pavel Hejný



Související články:
Nejnovější články:
Starší články:

 

Přidat komentář


Bezpečnostní kód
Obnovit

Přihlášení

K21 se představuje

KATEŘINA HAJŇUKOVÁ


redaktorka a editorka

    Narodila se koncem března 2000, je tedy znamení berana a jak říká, zcela odpovídá její tvrdohlavosti. Pochází z Karlových Varů, které moc ráda a v současnosti je studentkou čtyřletého gymnázia.

    S K21 spolupracuje od začátku července a říká, že je za to neskutečně ráda. "Editace mi otevřela nový svět, který pro mně mnoho znamená a dává mi mnoho možností."

    Mezi koníčky Kačka řadí poslouchání hudby, čtení, psaní různých příběhů, hraní na keyboard, jízdu na skateboardu a trávení času se svými přáteli. "Dalo by se říct, že mým velkým koníčkem je barvení vlasů. D§vod? Už čtyři roky si barvím své hnědé vlasy částečně na modro a nikdy bych svoje modro-hnědé vlasy nevyměnila."

    Mimo studia a editace se věnuje svému blogu. Blogerkou je už asi sedm let, při čemž svůj dosavadní blog má čtyři roky. Ve škole ji nejvíc baví psychologie, český jazyk a angličtina.

    "Ze všeho nejdůležitější je pro mě moje rodina, která mě vždy drží nad vodou. Motta a citáty jsou moje doména. Už jako malá jsem si sepisovala a opisovala motta z internetu nebo ráda prohledávala mamčiny sešity s citáty. Můj nejoblíbenější pochází od zpěváka Andyho Biersacka, který má skupinu Black Veil Brides, kterou miluji: "Každý na světě má sny. Drž je blízko svého srdce a nikdy nepouštěj..."

Toulavka

Anketa

Národní divadlo

  • Národní divadlo seniorům
    Sleva pro seniory Národní divadlo nabízí seniorům ve věku 65 + vstupenky s 50% slevou na vyhrazená místa všech představení ND.*  Kromě této...

Chat s osobností

Banner

Partneři

Hledat

Mimísek 28

Čtěte také...

Vzájemná inspirace ve vršovickém divadle Mana

divadlo mana200V úterý 11. října se v divadle Mana (v pražských Vršovicích) uskuteční večer poezie, hudby a výtvarného umění. V rámci grantového projektu Jako Fénix, který podpořila Městská část Praha 10 Zásobník projektů. Akce probíhá v Husově sboru v h...

Nové komentáře

Facebook

Twitter


Literatura

Bulat Okudžava v tvorbě našich umělců

Okudzava perexBrněnský muzikant a filmový dokumentarista Jiří Vondrák sestavil poutavou knihu o jednom z nejznámějších ruských písničkářů a básníků: Bulat Okudžava: od Nohavici k Provázku. Poprvé tohoto lidm...

Divadlo

Mnoho nápadů láme Pitínskému dudákovi vaz

dudak perexNic nesluší historické budově Národního divadla tolik, jako inscenování českých klasických dramat a oper. Z tohoto důvodu připravila činohra Národního divadla ve své 131. divadelní sezoně pro svou první scénu návrat Tylova Strakonického dudáka a ...

Film

Fotografická Slovenská nová vlna přináší do českých kin výjimečnou imaginaci. A rovněž příběh vzácného přátelství

Vlna 200Fenomén, který znamenal převrat ve fotografické tvorbě 80. let minulého století tzv. Slovenská nová vlna, představuje komplexně poprvé nový dokumentární film Vlna vs. břeh. Jména Jano Pavlík, Rudo Prekop, Vasil Stanko, Tono Stano, Martin Štrba, Miro Švol...