Ďáblice – po čertech povedená inscenace

Ďáblice – po čertech povedená inscenace

dablice perexPoslední premiéra letošní divadelní sezóny přivedla na prkna Městského divadla ve Zlíně Ďáblici. One woman a two men show, kterou na jevišti rozehráli Hana Tomáš Briešťanská, Zdeněk Julina a Zdeněk Lambor.

Mladá krásná žena, její nenaplněná touha po mateřství. Dále její postarší, neduživý muž. Samota kdesi v horách, pašeráctví, kterým si manželé vydělávají na vysněný dům na náměstí. A do toho mladý, ambiciózní, po úspěchu toužící hraničář, který je na manželský pár nasazen. Tři osoby, tři pomyslné vrcholy trojúhelníku. Trojúhelníku napjatých vztahů, vzbouřených emocí, intrik a přetvářek, bitvy, ze které může jen horko těžko vyjít vítěz. Spíše se bude jednat jen a pouze o poražené, kteří budou na konci revidovat počet a hloubku utržených ran. Nemožné, aby se konal happy end.

dablice1

Největší dramata vznikají z vyhrocených mezilidských vztahů, na tomto materiálu byla vystavěna inscenace Ďáblice. Inscenace drsná jako neohoblovaná prkna, která nechávají na rukou třísky. Stejně jako mají prkna na scéně daleko do sofistikovanosti, noblesy a uhlazenosti, tak nějak je na tom i celá inscenace. Žádný divák nezůstane na pochybách, že se před ním odehrává syrové, neotesané drama. Pochyby a tápání však často vzbuzuje otázka, kdo má v tu chvíli z „válčícího“ tria navrch, kdo pomocí přetvářky a intrik uvrhá zbylé dva do pozice momentálně prohrávajících. Vztahy všech tří postav se proplétají jako klubko hadů, kde občas jeden z nich zasáhne druhého jedovatou slinou, aby vzápětí inkasovat zásah sám. V okamžiku, kdy se zdá být jasné, kdo vychází z celé války vítězně, dochází ke zvratu a vše je jinak. Divák tak nemá šanci na oddychový čas, je děním na jevišti neustále udržován v napětí a ve střehu.

Všichni tři herci, dáma i oba pánové, rozehrávají na jevišti koncert, jejich výkon lze přirovnat k hudebnímu tělesu o třech virtuosech. Nelze říct, který z herců hraje první housle a kteří mu jen velmi zdařile sekundují. Všichni tři jsou si rovnocennými partnery, jejich herecké výkony jsou naprosto vyrovnané. Komorní prostředí koreluje s komorním rozměrem inscenace, strohé kulisy, strohé dialogy, to vše bohatě stačí. Zbytečně neodpoutávají divákovu pozornost od excelentních hereckých výkonů Hany Tomáš Briešťanské, Zdeňka Juliny a Zdeňka Lambora.

dablice4

Ač je Ďáblice vynikajícím dílem, pravděpodobně se divák nebude po opuštění sálu cítit lehce a povzneseně. To je prakticky nemožné. Představení bude dlouho doznívat a nejspíš zanechá hluboké stopy. Současně tak činí více než dobrou tečku za letošní divadelní sezónou a dala divákovi poznat, že ve zlínském divadle umí nejen komedie, muzikály, ale i komorní dramata.

Ďáblice

dablice2

Žánr: drama
Uvádí: Městské divadlo Zlín
Režie: Martin Františák
Dramaturgie: Jana Kafková
Hrají:
Žena – Hana Tomáš Briešťanská
Muž – Zdeněk Julina
Strážník – Zdeněk Lambor Premiéra: 17. 5. 2014

Zdroj foto: Městské divadlo Zlín

( 3 hlasů )

Národní divadlo

Jen dobrá týmová spolupráce je základem úspěchu, říká režisér Petr Soukup

souk 200Režisérem televizního pořadu Zpívá celá rodina je Petr Soukup, který už natočil celou řadů pořadů i videoklipů a léta spolupracuje i se zahraniční scénou. Jako producent získal prestižní ceny jako Anděl nebo Český lev, což jen dokládá jeho um, záběr a ...

Národní divadlo Brno, Národní divadlo Brno

Celodenní akcí s pouličním divadlem Leošovy stopy si brněnská JAMU opět připomene 70. výročí svého založení

TKDIFAJAMUCelodenní akcí s pouličním divadlem Leošovy stopy si brněnská JAMU opět připomene 70. výročí svého založení.

...

Varování - 7 neuvěřitelných příběhů

varovani perexS Filipem, Lukášem, Denisou, Danem, Vojtou, Radimem a Karolínou jsem prožila sedm příběhů. Každý byl úplně jiný, ale všechny měly jedno společné - tajemno. Možná to taky znáte, takový ten pocit, jakoby nad vámi stál někdo, kdo vám pomáhá, kdy...

Na podzim do divadla: Veřejné blaho aneb Deskový statek

200divV předvečer předčasných voleb uvede Národní divadlo moravskoslezské v premiéře komedii Veřejné blaho aneb Deskový statek, která pojednává o korupci a lobbingu.

...