Znovu ožívá Prokofjevova pohádka Péťa a vlk

Znovu ožívá Prokofjevova pohádka Péťa a vlk

petr-a-vlk 200Česká televize zase prokázala ignoranci v používání názvů. Pod drnčivým, neosobně znějícím, protože z angličtiny přeloženým titulem Petr a vlk se totiž skrývá Prokofjevova skladba odjakživa známá jako Péťa a vlk. Není to zanedbatelný detail: ve zdrobnělině jména ocitnuvšího se v blízkosti šelmy jako by se skrýval i dětský strach.

 

Ruského skladatele Sergeje Prokofjeva tu inspirovala pohádka o chlapci a několika zvířátkách vzdorujících útokům krvelačnému vlka a svou práci předložil jak v orchestrálním zpracování s vypravěčem, tak psanou pro balet. Pohádkový příběh oslovil již dříve řadu tvůrců (u nás například Eduarda Hofmana); nejnovější animovaná verze vznikla v polsko-britské koprodukci a ČT ji vysílá v neděli 6. ledna 2013. Dosáhla význačných mezinárodních ocenění, mimo jiné získala Oscara. Nenechte si ji ujít.

Zaujme svým výtvarným pojetím. Zatímco chlapec, obdařený hubeným, klátivým tělíčkem, podlouhlým obličejem a velkýma očima, vychází z převažujících zvyklostí počítačové animace, postavy zvířátek lépe naplňují iluzi hadrových loutek - ať je to havran se zraněným křídlem, ochočená kachna nebo zlomyslný kocour. Každému ze zvířátek je přisouzen svébytný hudební motiv: flétna provází ptáka, hoboj kachnu, klarinet zosobňuje kocoura, lesní rohy se druží k vlku. Scénografické pojetí prostoru, zvláště dřevěných chaloupek, je ovšem nanejvýš realistické.

petr-a-vlk1

Hoch Péťa, žijící společně s přísným, nepřístupným dědečkem v polorozpadlé dřevěné chaloupce (rozviklanému plotu kolem ní přitom vévodí mohutné dveře zamykané na petlici), si citové potřeby vynahrazuje laskáním s husou, připojuje se i pták, vtírající se do Péťovy přízně - nejprve si přisvojí modrý balónek, který je však nadnáší nedostatečně, později jej chlapec vytáhne na strom, aby pták měl lepší odraz k letu. Příběh se odehrává za třeskuté zimy, ponuré a siré, kdy i malé jezírko za domkem zamrzlo. Chlapec tehdy potají uzmul dědečkovi klíč, odemkl si branku a vyšel spolu se zvířátky před dům.

petr-a-vlk2

Režisérka Suzie Stapletonová vtiskla vyprávění groteskní okamžiky, jakkoli proplétané motivem ohrožení. Zamrzlá hladina jezírka se stává dějištěm pohybových gagů, kdy postavy, oddávající se hraní, jen obtížně udržují rovnováhu na kluzkém povrchu. Postupně je rozvinut několikanásobný motiv loveckého pudu: nejprve se kocour plíží ke zraněnému ptáku, ale pak sám musí hledat záchranu před útočícím vlkem, aniž by přitom ztrácel ze zřetele původně vyhlédnutou kořist. Péťa chce svým přátelům pomoci, pokouší se lapit vlka do sítě, ale sám se bezmála stane jeho obětí, když se zamotá do smyčky.

petr-a-vlk3

Půlhodinový snímek, podbarvený toliko Prokofjevovou hudbou, se vyznačuje realizační uhlazeností. Od běžných grotesek se liší jedině zvážnělejšími podtexty, dané jak motivickým zakotvením, jak výtvarným pojetím - v obou případech je navozována mrazivá neútulnost krajiny i reálií, primitivita, necitlivost a obhroublost povah (najmě u dvojice surových vojáků, několikrát zkříživších chlapci cestu), samozřejmě s výjimkou Péťovy laskavé přejícnosti, vystupují jako ponurá všednost.

petr-a-vlk4

Péťa je proto nakonec smířlivější k vlku nežli k lidem kolem něho, vesměs bezcitným a vychytralým, jak se ukáže na náměstíčku, kde se dědeček pokouší posléze lapeného vlka prodat majiteli vypelichaných atrakcí. Ostatně vycpané šelmy se zuřivě vyceněnými zuby se mu zdají být děsivější nežli živý vlk s ohnivě planoucíma očima.

petr-a-vlk

Petr a vlk (Piotruś i wilk / Peter & the Wolf)
Režie: Suzie Stapletonová
Hudba: Sergej Prokofjev
Výroba: Polsko/Velká Britanie 2006, 33 minut
Uvádí ČT 2 v neděli 6. ledna 2013 od 17.45

Hodnocení: 90%

Foto: ČT, www.dkpw.co.uk, www.animated-divots.net, www.nationalmediamuseum.blogspot.com,



Související články:
Nejnovější články:
Starší články:

 

Přihlášení



Imago, imagines I.-II.

Autoři zvolili jako východisko koncepce nové syntetické publikace věnované středověkému umění v českých zemích latinské slovo imago (označující nejen dvourozměrný obraz, kresbu apod., ale i výtvory trojrozměrné a případně i díla architektonická). academia.cz

Život byl pes

Tak to jsem já – pes Život. Rozhodně jsem se nenarodil jako domácí mazlíček. Díky různým okolnostem, které vám budu vyprávět, a také díky mému vzhledu a povaze, nikoho nenapadlo ho ze mě udělat. grada.cz

Rozhovor

Sylva Lauerová a okamžiky mezi dokonalostí

Klan Sylva L perexBásnířka Sylva Lauerová se před časem spojila s fotografem Tomášem Pickou, aby spolu s ním a jeho fotografiemi zachycujícími nevšední okamžiky baletních vystoupení žáků Taneční konzervatoře Brno – p.o. , realizovala projekt s názvem...

Hledat

Chaty s osobností

Čtěte také...

Helena Třeštíková dokončila po třinácti letech film Mallory, který dává naději, že každý má šanci něco změnit

Mallory 200Dokumentaristka Helena Třeštíková dokončila po třinácti letech další ze svých dokumentů natočených časosběrnou metodou. V minulosti už zachytila dramatické životní osudy postav ve filmech Marcela, René nebo Katka, v nichž sledovala většinou život...


Literatura

Děti ulice to nikdy nemají lehké

nezlomny 200Spisovatelka Hana Hindráková píše vždy silné příběhy, nejčastěji z afrického prostřed. Nejinak je tomu u knihy s názvem „Nezlomný, která vyšla v nakladatelství Alpress.

 

...

Divadlo

Josef Holcman – Lámaní chleba

lámání chleba perexLámaní chleba je nová inscenace Švandova divadla o odvaze a přátelství v době nesvobody, která zobrazuje šedesát let české historie – od roku 1944, kdy vesnici obsadili Rumuni a Němci až po začátek nového – ...

Film

ČT Art slaví. Diváci se mají na co těšit.

PRAHA – 21.8. 2014. Při příležitosti oslav ročního vysílání, představila alternativní ČT Art veřejnosti „fajnšmekrovsky“ přichystanou nabídku podzimního vysílacího schématu včetně dvanácti premiér a tří přímých přenosů v prvním záříjovém týdnu.

 

...