Na Prázdninách s Broučkem se občas i pobavíme

Prazdniny s Brouckem perexPohodová rodinná komedie PRÁZDNINY S BROUČKEM, kterou natočil začínající režisér JIŘÍ MATOUŠEK, těží z osvědčených zápletek i postav (v tomto případě se jedná o sbližování městských lidí s vesničany). Avšak vyznačuje se jak vcelku snesitelnou, byť nijak nápaditou realizační úrovní, která by se spíše uplatnila na televizní obrazovce, tak nenásilným ponaučením, že i nedobrovolné zakotvení v tuzemské přírodě může být přínosnější než vysněný pobyt u moře.

Oním titulovým Broučkem je totiž postarší obytné auto, které mladá paní Monika (Barbora Poláková), jenž se vyžívá v kuchyňském blogerství, zdědí po svém otci – a hned první výlet provází bezpočet nehod. Jenže její manžel Honza (Lukáš Příkazký) je krajně nepraktický ňouma, neboť žádnou závadu na vozidlu nedokáže sám opravit. Jejich děti jsou však nadšené – dokonce sledují podezřelého staříka, jenž podle nich ubližuje zvířátkům. A nijak nežehrají, že moře vůbec neuvidí. I brodění řekou má svůj půvab.

Prazdniny s Brouckem 3

Postavy jsou vycucané z prstu

Režisér spoléhá na osvědčená klišé nejen motivická, ale hlavně v povahopisech, vesměs zjednodušených do několika základních rysů. U Moniky převažuje údiv naivky i okouzlení, když pozná voňavou mnohotvárnost venkovských pochoutek, u Honzy až groteskně dominuje rukodělná nešikovnost a smolařství, jak dokládají zejména lakonicky zpodobněné destrukční orgie, zaviněné kolem jedoucím traktorem.

Prazdniny s Brouckem 1

Herecké (a najmě hlasové) ztvárnění ústředních figur shledávám jako zbytečně přemrštěné a k politování výsměšné, jen umocňuje naznačené vlastnosti. Vedlejší postavy jsou ještě prázdnější, jak dokládá hlavně dvojice hospodských štamgastů, věčně se dohadujících s hostinským. Lépe vycházejí rázovití staříci, ochotní svým bližním pomoci, ať již je to Zedníčkův opravář v autodílně nebo z domácnosti vypuzený děda (Pavel Nový), přebývající v chatce poblíž řeky. Pro všechny figury je však společné, že existují jakoby ve společenském vzduchoprázdnu.

Film je to idylický, takže se bude líbit

Prázdniny s Broučkem jsou dílkem notně konvenčním, které nabízí očekávatelné zvraty a zveličené portréty jednotlivých postav. Matoušek postrádá jakékoli ambice dotknout se reálných poměrů, nechce nic jiného než pobavit a doufá, že mnohokrát uplatněné postupy budou opět přijaty. Bezpříznakovým vizuálním ztvárněním tuto polohu podpořil i kameraman Šimon Dvořáček (lépe však zvládl potemnělou vztahovou tragikomedii Přišla v noci), když zdůraznil libou, nijak nevtíravou barevnost jednotlivých prostředí.

Svým pojetím i vyzněním nezastřeně idylizujícím jako by snímek navazoval na tradici někdejších bakalářských příběhů, ostatně obdobné poselství přináší i dávná televizní komedie Dovolená na úrovni (1985). Matoušek sice nic důležitého nesděluje – ale přece jen poselství, že bychom se měli mít navzájem rádi a vycházet si vstříc, není úplně zanedbatelné.

Prazdniny s Brouckem 2

Prázdniny s Broučkem
ČR 2024, 87 minut
Režie: Jiří Matoušek
Scénář: Filip Oberfalcer, Jiří Matoušek
Kamera: Šimon Dvořáček
Hudba: Petr Wajsar
Hrají: Barbora Poláková, Lukáš Příkazký, Martin Sobotka, Tomáš Jeřábek, Michal Isteník, Pavel Zedníček, Pavel Nový, Marie Ludvíková, Patrik Děrgel, František Sládek
Distributor: Bontonfilm
Premiéra 18.4.2024

Hodnocení: 50 %

Léto se snažím spravedlivě rozdělit mezi odpočinek a prací na knize, říká Jiří Bartoň

Bartoň Povídání o létě, prázdninách či okurkové sezóně poskytl v těchto dnech Kultuře21 herec, šansoniér a filmový historik Jiří Bartoň. I když přiznává, že léto trávil na Moravě a navštívil řadu míst, která má rád, pře...

Filmový sirotek 2015 se zlatem v hrdle

boychoir perexJaké dialogy se scénáristovi jménem Francois Girard honí hlavou? Jak bude vypadat režie Bena Ripleyeho? Přinese oscarový Dustin Hoffman filmu připravujícímu premiéru v roce 2015 štěstí? Kdo...

Působivý thriller Strážci

200liKnížka Strážci autora Jona Steeleho (z anglického originálu The Watchers, vydaného nakladatelstvím Bantam Press v roce 2011 a přeloženého Kristýnou Ševčíkovou pro nakladatelství Host Brno v roce 2013) je napínavá od začátku do konce. Je určena čtenářům, k...

Představení Smrt v hotelu Alexandria provonělo celé divadlo

alexandria 200Teprve před několika dny měla ve zlínském Městském divadle premiéru lázeňská divadelní komedie Smrt v hotelu Alexandria. Autor hry trochu zavání Cimrmanem, ale hra je to opravdu skvělá a navíc zlínskému publiku velmi blízká.

...

Teroristka sice chce zabít Martina Hoffmana, ale přesto vás pobaví

Teroristka 1