Když draka a jeho jezdce pojí společné vědomí
Banner

Když draka a jeho jezdce pojí společné vědomí

Email Tisk

Eragon 200Mimořádný úspěch "fantasy" filmů, velkolepých epopejí z rodu Pána prstenů a nejnověji Hobita, uspíšil vznik dalších obdobně zacílených děl. Vyznačují se touž realizační rozmáchlostí zvláště při bitevních výjevech, trikovou atraktivitou i stejně ohromivou malebností přírodních scenerií. Do popředí vystupuje i motiv předurčení, kdy před mladičkým hrdinou vyvstává těžký úkol, který bude muset splnit. Tato charakteristika rovněž platí pro Eragon.

 

Přirozeně se odehrává v blíže neurčených mytických časech, kdy stateční bojovníci, jacísi rytíři své doby, jezdili nikoli na koních, nýbrž létali na mluvících dracích (dračicích) - a spolu vytvářeli s mírnou nadsázkou řečeno jedno tělo a jednu duši. Jenže po zajisté dočasném vítězství Zla byli draci i se svými jezdci téměř vyhubeni. Posledního zachovaného dračího vejce podobajícího se modrému kameni se ujme, nic netuše, prostinký rolnický chlapec Eragon, jediná naděje všech, kteří dosud nesklonili šíji pod nadvládou zla, jak se posléze ukáže.

Film vznikl na motivy stejnojmenného románu Christophera Paoliniho (narozen 1983) a stejně jako předloha by se měl rozrůst do rozměru tetralogie. Jenže z Eragona se nestal předpokládaný hit a další díly prozatím nevznikly. Paolini začal své příběhy spisovat už v patnácti, ve dvaceti se pyšnil prvním vydaným titulem – a po velkém čtenářském ohlasu začal přidávat další, Eldest, Brisingr a Inheritance. Všechny vyšly také česky, spojeny do cyklu nazvaného Odkaz dračích jezdců. Sjednocujícím prvkem se tu stává vskutku magický pospolitost draka a jeho jezdce, kteří jako by splývali v jednu bytost.

Eragon knihy

Paolini postupně rozvíjel jednotlivé tematické okruhy, od víceméně privátního, učednického zakotvení úvodní knihy se Eragon dostává do trojího závažného postavení: jednak prochází náročným výcvikem, jednak proniká stále hlouběji do tajů svého původu a jednak právě s ním se pojí veškeré naděje na konečné vítězství nad Zlem. Vědomí odpovědnosti na něho tíživě doléhá.

Eragon1

Paolini svůj vrstevnatý fantasy svět, podobně jako Tolkien v Hobitovi a Pánu prstenů, zabydlel svéráznými postavičkami, trpaslíky i elfy. Přidal několikrát zopakovaný motiv putování i střetů během něho, samozřejmě nechybí ani motiv kouzelného meče, ukovaného speciálně pro Eragona. Čtyři tlusté svazky obsahují na dva a půl tisíce stran, rozvlekle se sunoucí text však spíše prozrazuje fanouškovské nadšení nežli svébytný autorský počin.

Také odborník přes vizuální efekty Stefen Fangmeier, který se ujal filmového přepisu úvodní části jako dosud svého jediného režijního pokusu, vykazuje hlavně zahlcení kvapným nakládáním s obvyklými žánrovými stereotypy, aniž by bylo patrné hlubší souznění se zvoleným tématem. Proto výsledek připomíná průmyslově vyrobenou umělohmotnou látku s barvotiskovým obrázkem - namísto pečlivě a s rozmyslem utkaného koberce.

Eragon3

Příběhu i jeho postavám schází potřebné charisma, jen mechanicky napodobují jinde osvědčené vzory. Scenárista Peter Buchman si neláme hlavu s uvěřitelným rozvíjením zápletek, stačí mu, když se zápletky šílenou rychlostí řítí vpřed, aby vyvrcholily bitevní řeží. Jistěže let na dračím hřbetě, jedna z dominant vyprávění, neskrblí vizuálními atrakcemi, avšak celkové seskládání jednotlivých událostí připomíná naivní leporelo.

Titulního hrdinu, zprvu zbrklého a málo uvážlivého, jen pozvolna přijímajícího vědomí odpovědnosti nejen za sebe, představuje Edward Speleers. Půvabnou elfku, zachraňovanou z moci zlých sil, si zahrála Sienna Guilloryová. Jako někdejšího dračího jezdce, jenž Eragonovi nyní předává cenné rady a provází jej v sebepoznávání, poznáme Jeremyho Ironse. Z dalších známých osobností si povšimneme například Roberta Carlyla nebo Johna Malkoviche. Žádný z nich však vyprávění nevtiskl výraznější osobitost, ostatně celé vyprávění podléhá osvědčeným klišé svého žánru, aniž jako jakkoli vybočilo z jeho hranic.

Eragon8

Eragon
USA-2006, 104 minuty
Námět: Christopher Paolini. Scénář: Peter Buchman.
Režie: Stefen Fangmeier. Kamera: Hugh Johnson.
Hudba: Patrick Doyle. Střih: Roger Barton.
Hrají: Ed Speleers (Eragon), Jeremy Irons (Brom), Sienna Guilloryová (Arya), Robert Carlyle (Durza), John Malkovich (Galbatorix), Garrett Hedlund (Murtagh), Djimon Hounsou

Hodnocení: 50%

Uvádí Prima Family v sobotu 12. ledna 2013 ve 22.20

Eragon obalka

KNIHY:

Eragon vydalo nakladatelství Fragment v roce 2004 (poslední dotisk 2012) v překladu Olgy Machútové.

Eldest vydalo nakladatelství Fragment v roce 2006 (poslední dotisk 2012) v překladu Olgy Machútové.

Brisingr vydalo nakladatelství Fragment v roce 2009 v překladu Olgy Zumrové.

Inheritance vydalo nakladatelství Fragment v roce 2012 v překladu Olgy Staníčkové.

Hodnocení: 60%

Zdroj foto: Prima FTV, Fragment



Související články:
Nejnovější články:
Starší články:

 




Hledáme do týmu...

Přihlášení



Anketa



Literatura

Coolinářka: Kuchařka testovaná na rodině


coolinarka 200Foodblogerů, tedy blogerů zaměřených na jídlo a vše kolem něho, neustále přibývá a není tak divu, že se na našem trhu stále více objevují také jejich knihy. Pro autory blogů je to největší pocta, což v úvodu přiznává i Svatava Vaško...

Divadlo

Jubilejní Ceny Thálie rozdány

thalie200V sobotu 21. března byly při slavnostním 20. ročníku uděleny Ceny Thálie za nejlepší umělecké počiny v roce 2012 a celoživotní mistrovství v daném oboru.

...

Film

Kultura a totalita IV – Každodennost

Kultura -kino PEREXEditoři Ivan Klimeš a Jan Wiendl v několika posledních letech zahájili vydávání volné řady sborníků, souhrnně nazvaných KULTURA A TOTALITA. Už byly vydány svazky věnované válce, národu a revoluci, nyní v pořadí čtvrtá část je zas...