Reklama

Opět k nám dorazily Dny evropského filmu

Email Tisk

evropsky film200Už po dvacáté se konají Dny evropského filmu, tentokrát kromě Prahy proniknuvší ještě do Brna, Hradce Králové, Ostravy, Jablonce nad Nisou a Uherského Hradiště. Organizátoři s podporou řady velvyslanectví a kulturních institutů nachystali čtyři desítky titulů, které odrážejí pestrou mozaiku soukromých osudů na pozadí sociálních i mravních nesnází současné Evropy, od Islandu až po zeměpisně sporné Turecko. Některé byly zakoupeny do tuzemské distribuce.

 

Na přehlídce nalezneme díla, která vypravěčsky přesvědčivě zkoumají politické klima i stav společnosti, ať již to bylo za nadvlády komunismu v někdejším východním Německu (Barbara), ve zdánlivě prosperujícím Švédsku 70. Let (Call Girl) nebo ve dvou časově i politickým zakotvením odlišných rovinách zkoumají bezmoc jednotlivce tváří v tvář násilí (estonsko-finský snímek Očista, z něhož je připojen snímek).

evropsky film ocista

Avšak do popředí se dostávají i problémy související s archaickým vnímáním rodinné cti, jak je tomu v tureckém příspěvku Když vzplane oheň: tam otec těhotné dívky, která odmítá prozradit, kdo ji svedl, uvažuje zcela vážně jejím zavraždění. A nechybí ani pohled na rozdílnou mentalitu i v rámci Evropy - bohatý Němec vyznává jiné hodnoty nežli jeho bulharské hospodyně, jak prozradí snímek Jemné rozdíly.

Do řady filmů pronikají více či méně výrazné sociální podtexty, které upozorňují na prohlubující se chudobu stále se zvětšující části společnosti, upozorňuje, jak snadno se může člověk ocitnout na dně, zbaven jakýchkoli nadějí. Avšak do tkáně přesto proniká jistá mondénnost a chtěnost. To se týká děl jako Louise Wimmerová nebo Sestra, jakkoli ukazují, že krize zasáhla i ty státy, dosud považované na bohaté a prosperující.

Zbývá ještě doplnit, že na přehlídce spatříme i průhledy do světa dětí, často zraňovaných chováním dospělých, ať již je to nezájem nebo konfliktní soužití. V obou případech děti hledají svůj vlastní svět, nějaké náhradní jistoty, ať již je to péče o malou kavku, která vypadla z hnízda (nizozemský snímek Ptáče tak upomíná na slavný anglický film Kes, základní zápletkou dosti podobný), nebo útěk do samoty (belgický počin Tajně v lese). Ani v těchto případech se tvůrci neubránili jistému zpovrchnění a melodramatickým sklonům, líbivé dojemnosti.

Nabídka je letos dosti bohatá: vedle filmů hraných, vedle cyklu věnovaného hudebnímu zaujetí nalezneme znepokojivé dokumenty (Cikáni jdou do nebe, Ilegální máma, Nový svět, Sladký život kurev...) a rovněž jeden animovaný snímek. Ve Vráskách, z nichž pochází připojené foto, si španělští tvůrci pohráli s tíhou stáří, když se vypravili do domova důchodců. Mnohdy tabuizované záležitosti rozehrávají s lehkosti i humorem, s kresebnou jednoduchostí, aniž by dění ubírali na důstojnosti.

evropsky film Vrasky

Konečně musím doplnit, že přehlídka poskytne nejen představu o současném filmovém dění v Evropě, ale také připomene několik starších dramat u nás již uváděných, která přitáhla pozorornost uměnímilovného publika (Antikrist, Bílá stuha, Je to jen vítr, Prorok, Černá kniha...). Právě to jsou zřídkavé doklady skutečného tvůrčího vzepětí, jaké v „hlavním“ programu jen málokdy nalezneme.

Jak lze Dny evropského filmu charakterizovat? Až zbytečně často tu spatříme takzvaně "festivalové" produkty, jejichž divácký potenciál se vyčerpává právě uváděním na různých soutěžích a přehlídkách. Vyznačují se zhusta samoúčelným sebevzhlížením, schválnostmi a předstíraným "umělečnem", které zastírá jen chabé schopnosti tvůrců.

Upadá řemeslná úroveň, ať již obhlédneme myšlenkově ambiciózní díla nebo nepokrytě zábavné výpovědi. Předložený program sice dokládá, že v Evropě dosud kvete filmové podnikání, avšak jeho úroveň klesá a nicotní, málo se daří komediální tvorbě. Sotvakterý titul se zapíše do naší paměti natolik, abychom si jej vybavili i za rok. Taky máte pocit, že všechny důležité výpovědi o světě, v němž žijeme stále zmatečněji a chvatněji, vznikly už před desetiletími?

evropsky film plakat


Místa konání 20. Dnů evropského filmu

Praha: Lucerna a Světozor (11.4.- 20.4.2013)
Brno: Art (19.4.-25.4.2013)
Jablonec nad Nisou: Junior (22.4.-24.4.2013)
Uherské Hradiště: Hvězda (23.4.-25.4.2013)
Boskovice: Panorama (24.4.-26.4.2013)
Hradec Králové: Central (25.4.-28.4.2013)
Ostrava: Art (25.4.-28.4.2013)

Foto: www.alpha185blogspot.com, www.portlandart.net, www.eurofilmfest.cz, www.filmeurope.cz



Související články:
Nejnovější články:
Starší články:

 

Přidat komentář


Bezpečnostní kód
Obnovit





Přihlášení

K21 se představuje

IRENA AMBROŽOVÁ


redaktorka ve věku kolem třiceti let :-)

    Pochází z Prahy, kde strávila celý svůj život, kromě půlročního studia v Litvě a několika měsíčního toulání se Asií.

    Vystudovala Provoz a řízení letecké dopravy na ČVUT a Enviromental Engineering na ČZU. Pracuje jako dispečer v letecké dopravě.

    Pro K21 píše od léta 2014, před tím pracovala jako redaktorka a korektorka pro Studentpoint.cz, též přispívala do Informuji.cz, Info-Koktejl, CityBee a dalších. Na K21 má ráda příjemnou atmosféru podobně naladěných lidí  a možnost se dostat k zajímavým knižním a filmovým titulům.

    Mezi koníčky Ireny patří: literatura, letectví, cestování, tvůrčí psaní (je spoluautorkou dvou almanachů Odemykání), sport (zejména běh – členka běžeckého oddílu SK Svěrák, aktivně se účastní běžeckých závodů všech délek  a profilů, od krátkých krosů až po silniční maratony), běhá i Spartan race, ráda trávím čas v horách a nepohrdne dobrým pivem a vínem.

    A Ireny motto? „Daleká ať cesta má! Marné volání“

Banner

Anketa


Banner

Partneři

Hledat

Mimísek 26

Z archivu...

Nové komentáře

Facebook

Twitter


Literatura

První Waltariho dílo znovu na pultech

velka iluze200Když se řekne Mika Waltari, zřejmě vás hned napadne jeho román Egypťan Sinuhet, který spousta osobností z kultury uvádí jako svou nejoblíbenější knihu. My se však dneska podíváme na úplně první román finského spisovatele Waltariho, který nás...

Divadlo

Tramtarie uvede Jedlíky čokolády od Davida Drábka

jedlici cokolady 200Jsou tři a jsou sestry, jako od Čechova. Valerie, Róza a Helena. První je agorafobička a již měsíce neopustila domov, druhá je díky své velkolepé nadváze upoutána na lůžko a třetí se zvládá starat o všechny a všechno, kromě sebe...

Film

Něžnost

altV roce 1966 celý svět dojalo slavné francouzské milostné drama “Muž a žena“ o lásce naplňující životy ovdovělého muže a osamělé ženy. Režisér Claude Lelouch tímto něžným, vizuálně vzrušujícím filmem o lásce tak poprvé na sebe up...