Americký snímek Lovelace vypráví o ženě, kterou do konce života pronásledovala pověst pornohvězdy

Americký snímek Lovelace vypráví o ženě, kterou do konce života pronásledovala pověst pornohvězdy

Tisk

film perexSlavný pornofilm Hluboké hrdlo (1972) patřil k prvním produktům svého druhu, které se navzdory zákazům a soudním opatřením dostaly do široké distribuce a vydělal prý 25 milionů dolarů (podle knihy Dawn B. Sovy Zakázané filmy), zisk tedy vložené náklady přesáhl více než tisíckrát! Představitelka hlavní role Linda Lovelace - za svůj "výkon" obdržela pouhých 1250 dolarů - tu sehrála dívku téhož jména, která měla klitoris posazený nikoli na svém obvyklém místě, nýbrž v krku, z čehož povstala řada pozoruhodných příhod...

 

U nás se tento film, dnes už místy směšný i tam, kde směšný být neměl, nikdy nehrál (s výjimkou specializovaných přehlídek pro všelijak otrlé zájemce) a  ani televize jej zcela určitě nikdy neuvedou, protože by všechny hanbaté výjevy musely rozostřit. To se ostatně přihodilo i decentně pojednanému dokumentu V Hlubokém hrdle, který zkoumal okolnosti vzniku. Před časem jej - ještě více "rozkostičkovaný" - vysílala Česká televize, aniž diváci z vlastní zkušenosti mohli znát skandální předmět zájmu. Nyní se mohou aspoň seznámit s hranou rekonstrukcí téhož.

Snímek, se zbytečnou senzacechtivostí nazvaný Lovelace: Pravdivá zpověď královny porna, který 8. srpna vstupuje do českých kin, se ovšem nesoustředí jen na Hluboké hrdlo, přibližuje strastiplné osudy umělkyně samé. Později zdůraznila, že v pornoprůmyslu setrvala pouhých 17 dní, které však ovlivnily celý její následný život (jenže se už nedovíme, že hrála i v dalších pornofilmech); byla její následná sebestylizace do role zneužité oběti účelová?

film2

Linda se narodila v katolické rodině, avšak ani přísná výchova nezabránila konfliktu s rodiči a odchodu z domova. Trpké zkušenosti ji posléze přiměly sepsat knihu, podle níž snímek vznikl. Režiséři Rob Epstein a Jeffrey Friedman, proslavení dokumentem Zapovězené plátno, kde zkoumali v kinematografii dlouho nepřípustné homosexuální motivy, i životopisným dramatem o "alternativním" americkém básníku Allenu Ginsbergovi Kvílení, se tu pokusili vylíčit dvě verze týchž událostí.

První část vyprávění se odvíjí v záměrně idylickém naladění, kdy nezkušená mladá žena poznává sladké taje sexu a natáčení filmu se vlastně stává její cestou za rozkošemi. V okamžiku, kdy začíná psát knihu vzpomínek, se zobrazené události započnou odehrávat znova, avšak ve zcela odlišném pojetí - tentokrát zavládne brutální donucování a násilnosti. Z původně charismatického milence (a později manžela) se totiž vyklubal bezcitný tyran, nutící bezmocnou oběť, aby se podřizovala jeho vůli a zvrhlým choutkám.

Jako kdyby autoři ponechávali na publiku, aby samo rozhodlo, čemu by raději chtělo věřit. Jistě, Linda se posléze stala aktivistkou v boji proti pornografii a domácímu násilí, avšak jasně se sděluje, že sledujeme její osobní výklad - ostatně tyto vzpomínky se začnou odvíjet o šest roků (a pak ještě o dalších šest let) později, když z příkazu nakladatelství, pro které píše svou knihu, se musí podrobit sezení na detektoru lži...

Titulní hrdinku ztvárnila Amanda Seyfriedová - a to v obou výkladových rovinách - jako dílem naivní, dílem bezbrannou bytost, jíž se stala osudnou touha poznat chuť zakázaného ovoce, aniž by hlouběji postihla její dilemata. Podobně jako v Bídnících, kde ztvárnila Cosette, i tady uvízla v tenatech tklivě dojemného melodramatu. Do této polohy se ostatně posouvá celý film, jak naznačuje zejména rovina Lindiných rodičů, spíše rozpačitých než rozhořčených jejím počínáním. Konzervativní, upjatý životní styl, z něhož Linda prchá, se tu stává pouhou kulisou (ale tou je koneckonců i natáčení pornofilmu).

Zřetelná je jak umělohmotnost zvláště mužských postav, tak emoční vyprázdnění navenek srdceryvného příběhu, který odkazuje přes svou "nezávislost" k hollywoodským zvyklostem. Herecky, inscenačně i vypravěčsky stěží tento film navodí nějakou katarzi, sotva niterněji osloví. Podhoubí toho všeho zdá se nalezneme už ve scénáři Andyho Bellina, jenž do toku vyprávění třeba zasunul - snad jako protest proti sešněrované morálce středních vrstev - zdvojený, byť pouze ve verbální rovině sdělovaný motiv tajeného "svobodného" mateřství (u matky i dcery) coby nebetyčné ostudy, před kterou je třeba utéct a vytěsnit ji.

film

Vznikl úhledně sestrojený i zabalený obrázek, jemuž schází opravdové zatnutí do nepochybně závažných problémů, ať již se týkají puritánské výchovy, poměrů v pornoprůmyslu nebo soužití s násilníkem. Odvahu a otevřenost spíše předstírá, když více či méně žongluje s početnými žánrovými klišé, která se váží k historkám "podle skutečných událostí". Závan pokrytectví pak spatřuji i ve snaze podchytit sexuální úkony jak v hrdinčině životě, tak v natáčeném Hlubokém hrdle, aniž by zobrazení přesáhlo sice jasně srozumitelný, přesto toliko náznak příslušných aktivit - přístupnost filmu byla u nás stanovena od 15 let.

 

Lovelace: Pravdivá zpověď královny porna / Lovelace USA 2013, 92 minut
Režie: Rob Epstein, Jeffrey Friedman
Scénář: Andy Bellin
Kamera: Eric Alan Edwards
Hudba: Stephen Trask
Hrají: Amanda Seyfriedová (Linda Boremanová alias Lovelace), Peter Sarsgaard (Chuck Traynor), Juno Templeová (Patsy), Sharon Stoneová (Dorothy Boremanová), Robert Patrick (John Boreman), Adam Brody (Harry Reems), James Franco (Hugh Hefner), Hank Azaria (Jerry Damiano), Wes Bentley (Larry Marchiano), Eric Roberts (Nat Laurendi), Chloe Sevignyová (Rebecca)
Distributor: Hollywood Classic Entertainment
Premiéra: 8.8.2013
Hodnocení: 60%
Foto: distributor

Trailer: http://www.csfd.cz/film/306011-lovelace-pravdiva-zpoved-kralovny-porna/videa/


 

Přihlášení



Martin Němec o svém otci, kterému věnoval knihu Josef Němec – Obrazy a kresby

Košatost a význam umělecké tvorby zobrazuje kniha s názvem Josef Němec – Obrazy a kresby, která současně přiblíží pracovní i soukromou tvář pražského výtvarníka. Jeho synem je Martin Němec, dnes renomovaný malíř a hudebník, duše rockových kapel Precedens a Lili Marlene, jenž potvrzuje, že jablko nepadlo daleko od stromu. Právě on je spolutvůrcem zmiňované výpravné knihy. A protože ji čeká 18. dubna pražský křest v Galerii Malostranské besedy, tak nevím, kdo by o knižní novince, o Josefu Němcovi a o jeho tvorbě povyprávěl víc než jeho syn Martin.

Sebepéče pro pečující

Spousta z nás se může ve svém životě dostat do situace, kdy bude potřebovat pomoc nebo se ocitne v roli pečujícího, ať už na osobní úrovni, nebo té profesionální. Ve společnosti je často zmiňována a probírána role potřebného, ale již se opomíjí myslet na roli pečovatele. I pečující osoba je pouze člověk, se svými silnými i slabými stránkami, který na sebe převzal neuvěřitelný závazek a zejména velkou zodpovědnost. Je potřeba si uvědomit, že i on má svůj soukromý život, své limity a omezené zásoby energie, zvláště v případě, kdy nemá z čeho čerpat.

Banner

Hledat

Videorecenze knih

Rozhovor

Dřevo, knihy, ženy – tři múzy Martina Patřičného

patricny 200Věnuje se jim s důslednou pečlivostí – svědčí o tom jeho publikace, výstavy i televizní pořady. S nádherným nadhledem se dívá kolem sebe a nás ostatní se učí dívat, učí hledat krásu kolem sebe. V polovině května letošního roku (2014) vyšla jeho...

Daliborovy dubnové tipy. Co pěkného si přečíst?

Možná jsme podlehli neoprávněnému dojmu, že léto tento rok dorazilo dříve. Jenže příroda změnila názor. Takže co s pošmournými, chladnými a deštivými večery? Máme pro vás opět Daliborovy knižní tipy, které se určitě budou hodit!

Z archivu...

Čtěte také...

Někdy smrt není tím nejhorším, co nás může potkat

hrbitov 200Román Řbitov zviřátek (název je skutečně gramaticky špatně, protože je odvozen z nápisu na hřbitově, který napsaly malé děti, které ještě neumí pravopis) patří k tomu nejlepšímu a zároveň nejděsivějšímu, co kdy nap...


Literatura

Typická rodina. Je silnější jejich láska, nebo touha navzájem se pozabíjet?

Jablka ze stromu nepadaji perexČtyři dospělí sourozenci Delaneyovi stojí před neřešitelným dilematem. Jejich matka se ztratila a je velká pravděpodobnost, že s tím má co do činění jejich otec.

...

Divadlo

Muzikál Pomáda

Pomada 200

K celosvětovým oslavám 40. výročí premiéry legendárního amerického muzikálu Pomáda na newyorské Broadwayi se připojila i stověžatá Praha a ta...

Film

Severská filmová zima potěší fanoušky metalu

heavy200Není to tak dávno, co jsme vás zvali na Severský filmový podzim a už za pár dní na vás čeká zimní nálož toho aktuálně nejlepšího ze severské kinematografie. 14. února v Praze bude festival zahajovat bláznivým finským filmem o více méně úspěšné metalové...