Druhý nejstarší pražský most se dočká opravy
Banner

Druhý nejstarší pražský most se dočká opravy

Viadukt200Správa železniční dopravní cesty opraví Negrelliho viadukt; půjde o druhou celkovou opravu mostu v jeho historii, dlouhé přes 160 let. Viadukt vede z Karlína do Holešovic a je jedním ze čtyř pražských železničních mostů přes Vltavu.  Oprava se dotkne mostu v celé jeho 1110 metrové délce. Most čeká výměna kamenů, sprárování či demolice a opětovná výstavba mostních objektů. Výměnou projde také železniční svršek, zabezpečovací zařízení i trakční vedení.

 

 

Rekonstrukce druhého nejstaršího stojícího pražského mostu souvisí s modernizací koridorového úseku do Bubenče i kladenské dráhy. Z ní by v budoucnu měla odbočovat trať na letiště. Výhledově by po mostě mohlo jezdit až dvanáct párů vlaků za hodinu.

Viadukt je v provozu od roku 1850; s délkou 1 110 metrů a 49 oblouky to byl po 60 let nejdelší most Evropy.

Viadukt2

 

Negrelliho viadukt je po Karlově mostě druhý nejstarší dosud stojící most přes Vltavu v Praze. Jeho stavbu si vyžádalo pokračování Severní státní dráhy z Prahy do Drážďan. Viadukt překlenuje karlínské údolí a dvě vltavská ramena, která rozděluje  ostrov Štvanice. Na projektu se podíleli ing. Jan Perner a Alois Negrelli, Lessepsův spolupracovník na stavbě Suezského průplavu. Se stavbou viaduktu se začalo roku 1846; dokončen byl v roce 1850, kdy po viaduktu projel první pravidelný vlak.

Viadukt3

 

Ve své době to byla největší železniční stavba v Evropě; pracovalo zde 3000 dělníků. Materiálem  byla česká žula, pilíře měly pískovcové obklady. Délka viaduktu byla 1130 m, šířka 9 m. Viadukt měl 90 oblouků. Železniční trať vedoucí po viaduktu byla od počátku dvojkoldvojkolejná. Most nejenže odolal vltavským povodním, ale unese i obrovský vzrůst váhy dnešních souprav.

viadukt5

 

V letech 1952-1953 došlo k odstranění tří oblouků nad Křižíkovou ulicí v Karlíně. Byly nahrazeny betonovými nosníky. V roce 1981, se totéž opakovalo nad Bubenským nábřežím. Dodnes je Negrelliho viadukt důkazem, že i technické dílo může mít vysokou estetickou úroveň. Most je již od roku 1958 na seznamu kulturních památek.

zdroj: Tisková zpráva Správy železniční a dopravní cesty, www.szdc.cz


 

Rozhovor

"Jsem klasický scenárista," říká o sobě Václav Šorel

vaclav sorelV loňském roce vyšlo kompletní vydání komiksů, na kterých se jako scenárista podílel pan Václav Šorel – Zlatá kniha komiksů. My, dnes věkem zralí, nad stránkami vzpomínáme, jak jsme netrpělivě čekali na nová a nová čísla čas...

Hledat

Chaty s osobností

Čtěte také...

Buchenwald - Peklo na kopečku

buchenwald 200Kniha, jejímž autorem je Whitlock Flint, přibližuuje každodenní život vězňů mezi mučením, hladověním a pseudolékařskými pokusy v koncentračním táboře Buchenwald. Autor popisuje osudy vězňů v koncentračním táboře Buchenwald, kterému vládli li...

Z archivu...


Literatura

PAŘÍŽSKÁ NEZNÁMÁ ZAKOUTÍ

Tajnosti 200Pro milovníky tohoto krásného města na Seině je určena půvabná knížka Katii Chapoutierové  o málo známých místech, kam „cestovky“ své turisty nevozí a přesto nebo právě proto jsou velmi zajímavá.

...

Divadlo

Seznamka v divadle aneb Představení pouze pro nezadané

seznamka divadlo 200Zkuste najít novou lásku v divadle a možná už na Valentýna nebudete sami! Divadlo Rokoko pořádá v sobotu 11. února od 17 hodin již tradiční Představení pouze pro nezadané ženy a muže ve věku 25 až 45 let. Akci odstartuje tragikom...

Film

Rozprava o westernové metodě

western perexJe hezké, když dva ctihodní vysokoškolští profesoři Peter Michalovič a Vlastimil Zuska (oba přednášejí na filosofických fakultách, první v Bratislavě, druhý v Praze) se oddají k...