Mluvící podivné zvíře nejmoudřejším rádcem

bertikacmuchadlo perexPetra Soukupová je autorkou knih pro dospělé čtenáře. Tak tohle tvrzení už neplatí. Letos na podzim vydala svou první (a snad ne poslední) knížku určenou dětem. Bertík a čmuchadlo je příběhem prázdninovým, příběhem o trápení a příběhem zapněným fantazií.

To je tak: Bertík jede s maminkou a jejím přítelem Richardem, kterému říká Rypouš na prázdniny. Na chalupě u Richardovy sestry by se mu mělo líbit - les, skály, děti. Jenže Bertík je nazlobený, tuze nazlobený - on totiž nechce maminčina přítele, on chce být s tátou. Zlobí se na celý svět, maminka je smutná a on zpruzený. Odnaučil se usmívat. Richard se snaží, jenže je to zbytečné - i kdyby se přetrhl, tak ho Bertík mít rád nebude. Byla by to zrada vůči tátovi...

Ostatní děti jen zírají. Bertík je pořád zakaboněný, takže je brzy úplně sám. Uteče do lesa a potká podivné zvíře - mluvící zvíře. Prý čmuchadlo. Našel kamaráda, který mu tvrdí, že s ním není rád, ale musí s ním být. Nazývá vše, co provedl, pravými jmény a postrkuje devítiletého kluka ke smíření. Neradí, jen naznačuje - na vše Bertík musí přijít sám. A světe div se, dojde mu to. Především mu dojde, že zbytečným vztekem a škareděním otráví prázdniny sobě. Ostatní si je užijí. Jedině maminka bude smutná! A tak podivné čmuchadlo pomohlo najít cestu jednomu klukovi, který se dostal do situace, v níž je nejeden malý človíček - mít tátu a mámu, kteří nechtějí být spolu, přijmout nové členy rodiny... Je to těžké pro dospěláky, co si s tím může počít malý kluk (holka).

Příběh Petry Soukupové je stručný, rychlý, zřejmý, lehce uvěřitelný a lehce ztotožnitelný. Každý z nás přijme Bertíka za svého, rozumí jeho vzteku, chování. Každý z nás by chtěl mít doma čmuchadlo, co by nás popostrčilo správným směrem. Bertík a čmuchadlo je prázdninovým příběhem, který není moc veselý a přitom dokáže pohladit, polaskat a hlavně nám otevře oči - malým určitě. A velkým? Velcí by si ho měli přečíst ještě před těmi malými! Kniha vyšla s ilustracemi Petra Korunky, které evokují trochu retro náladu. Obálka je střídmá, velmi působivě působí předsádky plné stop toho záhadného zvířete, co umí mluvit.

soukupovaPetra Soukupová (* 1982) vystudovala scenáristiku a dramaturgii na FAMU. Od roku 2011 působí jako dramaturgyně seriálu Ulice, scenáristicky se podílela na sitcomu Comeback (2008–2010). Dosud vydala tři úspěšné knihy pro dospělé (K moři, Zmizet a Marta v roce vetřelce). Žije a pracuje v Praze. Po narození dcery Marly v roce 2013 napsala svou první knížku určenou dětským čtenářům Bertík a čmuchadlo (2014). V současné době pracuje na nové knize pro dospělé čtenáře, jejíž vydání je plánováno na jaro 2015. Za svůj prozaický debut K moři získala Cenu Jiřího Ortena, byla nominována na Cenu Josefa Škvoreckého a cenu Magnesia Litera. Scénářem k povídce Na krátko (později zařazené do knihy Zmizet) získala třetí místo v soutěži Cena Sazky za nerealizovaný scénář a ukončila jím studium na FAMU. Druhá kniha, triptych povídek Zmizet, byla rovněž nominována na Cenu Josefa Škvoreckého a v roce 2010 získala v rámci cen Magnesia Litera hlavní ocenění — Kniha roku. Od roku 2009 pravidelně přispívá do tematických povídkových antologií nakladatelství Listen. Její knihy vyšly v překladech již ve čtyřech zemích, ve Slovinsku, Polsku, Itálii a Bulharsku, práva jsou prodána také do Chorvatska.

Soukupová Petra: Bertík a čmuchadlo.
Bertik
Host - vydavatelství, s. r. o., Brno 2014, 136 s.