Usain Bolt – Rychlejší než blesk

Bolt 200„Tak jsem se pořádně chytil volantu, a pak se to BMW M3 převrátilo jednou, podruhé, potřetí; odrazilo se po střeše od mokré silnice a rovnou do příkopu. Čelní sklo se rozprsklo, airbagy vylétly. Křup! Jak kapota narazila do země, zkrabatila se hlasitým zapraštěním…“

Takhle začíná poučná a velmi napínavá kniha USAIN BOLT -  Rychlejší než blesk, o mém běžeckém hrdinovi, jamajském sprinterovi. Usain Bolt je nejrychlejším člověkem na naší planetě. Už v patnácti letech se zařadil mezi atletické fenomény, když v Kingstonu vyhrál dvoustovku. Dnes je (zatím) držitelem šesti zlatých olympijských medailí a je rekordmanem v běhu na 100 a 200 metrů. Kromě toho vyhrál mnoho dalších závodů na mistrovstvích světa. Nemusel být ale tam, kde je nyní, protože měl velké problémy s páteří. V roce 2009 měl ošklivou autonehodu, při které se opravdu znovu narodil. Jeho život mohl být úplně jiný. On se ale nevzdal a porval se s nepříjemnostmi i zraněním.

Jak sám říká, škola ho bavila, nejvíce matematika. A potom ho bavilo soupeřit s ostatními. Když pan učitel napsal nějaký příklad na tabuli, Usain rychle běžel hledat jeho řešení. Mezi dětmi byl oblíbený, nosil maskáče a triko a nic ze sebe nedělal, nebyl nafoukaný, ale soutěživý ano. Nejvíc ho bavil kriket, brzy přibyly i další sporty. Když potom dokončil školu, uvědomil si, že sport je to, co chce dělat. Šly mu sprinty a rozhodl se, že zkusí běhat víc. Zkusil pár školních závodů a brzy bylo všem jasné, že je to nejrychlejší kluk v širokém okolí. Vyhrával jeden školní závod za druhým a poličky v obýváku se prohýbaly pod trofejemi, které vysoutěžil. Ale pořád to bral s humorem a vůbec ho nenapadlo, že jednou bude tak moc slavný. Přesto se začal věnovat tréninku a pod vedením trenéra se lepši a lepšil, i když už teď byl hodně dobrý. A potom přišla první olympijská medaile, a pak další a další … Za každým úspěchem byla ale obrovská dřina, píle a často i bolest.

Bolt

Tahle knížka většího formátu s portrétem Usaina Bolta na obálce se mi opravdu moc líbila, protože je o mém oblíbeném sportovci a mám moc rád vyprávění. Navíc je doplněna mnoha barevnými fotografiemi, na kterých je například dům v Coxeathu, kde Usain vyrůstal a trávil dětství, jsou tady fotky z běžeckého oválu, ze závodů, ale taky snímky jeho rodiny a kamarádů. Na jedné z fotek je i Usainovo pověstné gesto. U fotky je popisek: „To Di World – poprvé jsem to ukázal v Pekingu, od té doby je to gesto něco jako můj podpis. Kamkoli přijedu, všude po mě chtějí, abych ho předvedl.“ A na fotce je Usain na stadionu, za ním tribuny plné lidí a on má zlaté tretry v ruce. Úplně cítím tu atmosféru.

Celkově vzato, v téhle knize nečtete jenom životopis, vy si ten život prožíváte s Usainem. A to se mi líbilo, smál jsem se a byl smutný, tohle vyprávění je opravdu poutavé a vtáhne vás do děje. Písmena jsou akorát velká a příjemná na čtení, papír je hrubší na omak a obsah prostě báječný! Nejvíc obdivuji Usainovu píli a odhodlání a poznal jsem, že když člověk chce, může dokázat úplně všechno.

Název: Usain Bolt – Rychlejší než blesk. Můj životopis
Z anglického originálu přeložil: Petr Kotouš
Redakce a korektury: Michal Procházka