Roky od nobelistky Annie Ernaux jsou výjimečnou mnohogenerační zpovědí

Roky od nobelistky Annie Ernaux jsou výjimečnou mnohogenerační zpovědí

Tisk

 files e 5192 roky (2)Spisovatelka Annie Ernaux získala v roce 2022 Nobelovu cenu za literaturu za to – podle vyjádření švédské akademie – „s jakou odvahou a klinickou ostrostí odhaluje ve svých literárních textech odcizení a kolektivní omezení osobní paměti“. Právě tento motiv figuruje i v jejím starším díle zvaném Roky, které teď konečně po 15 letech vyšlo i v českém překladu.

Čekejte lyrickou poetiku, v každém úryvku či delším příběhu se ukrývá mikropříběh osobní historie usazený v dějinách, které lze vnímat jednak jako intimní výpověď, ale také jako širší obraz společenských a politických ruptur.

O hranici naší paměti a vzpomínkách jiných

Jde tu o prolínání osobní historie s dějinnou úlohou každého z nás, o to jak neoddělitelně jsou tyto linie spjaté, ať už chceme či ne. Ernaux tímto zkoumá meze a hranice paměti – osobní i společenské. Do jaké míry je možno existovat ze vzpomínek, jak proměňují a ovlivňují naši identitu a vazby k druhým. A opět se jedná o vazby osobní a řekněme národní až mezinárodní podle událostí a jejich interpretací okolními lidmi a médii.

Čtenář bude mít chvílemi pocit, že čte poetické deníkové zápisky všedních dní a jejich okamžiků. Krátké, úderné. Později se prodlužují a začínají být více intimní a sociálně kritické. Je tu neustále přítomna rovina trvajícího prožívání a zasazována do diskurzů a paradigmat, která proměňují každou jednotlivou dekádu.

Jak se kulturní paměť propisuje do krajiny dětství

Ernaux, narozená roku 1940 v Normandii, zachycuje již své rané dětství v dělnicko-obchodnické rodině: „už ví, na jakou společenskou úroveň patří – doma nemá ani lednici, ani koupelnu, záchody jsou na dvoře a pořád ještě nebyla v Paříži“.

Součástí její „krajiny dětství“ je také rasismus očima francouzského dítěte, které ještě nemá pochopení pro koloniální politiku a vidí pouze anonymní Araby a Asiaty v nátěru tehdejší koloniální propagandy. Tady také můžeme poprvé spatřit sociální rozměr Ernaux, která se později profiluje jako levicově smýšlející.

Prožívá existencialismus – „zachvacovaly nás absurdní pocity a nevolnost“ – zkušenost cizí i vlastní nám spisovatelka představuje četnými metaforami i fragmentárními výpovědmi literárních odkazů, jako je třeba Rimbaudův Spáč v úvalu či odcizení v Camusově Cizinci. Jsou to ambivalentní záblesky nesourodých pamětí „všeho a všech“.

Žena jako ta vždy druhá

Přirozenou a přesto výraznou linkou knihy je zkušenost ženského těla a to, jak byla žena po generace ve Francii vnímána. Od hrozivé a přesto tajemně lákavé krvavé skvrny na prostěradle, které se dědilo z babičky na matku až po hodnocení dívek dle vyzývavosti na „slušné“ a „zkažené“. „Za takových podmínek jsme strávily nekonečné roky masturbací, než jsme dosáhly svolení milovat se v manželském svazku. […] Nezbývalo než žít s tajemstvím, jež nás zařazovalo mezi zvrhlice, hysterky a kurvy.“

Prozřetelností a vnímavostí silně připomíná psaní Simone de Beauvoir či Virginii Woolf. Sama sebe si Annie Ernaux dokonce představuje jako Simone. „Svobodná, nezávislá a užitečná světu.“ Obě spojuje i to, že jsou pozorovatelky života a jeho plynutí (a samozřejmě to, že mají obě francouzský původ).

Autobiografické dílo sledující sebe sama er-formou v toku času

Jde o autobiografické memoáry, které se na svět dívají univerzálním pohledem lidské neutuchající zvídavosti. „Jak uchopit souběžné plynutí historického času, proměnu materiálních statků, myšlenek, mravů s niterným životem té ženy, jak propojit historickou fresku pětačtyřiceti roků s hledáním svého já mimo běh dějin, svého já v zastavených obrazech […] jakýsi druh neosobní autobiografie, se nebude vyskytovat žádné ‚já‘ – jen neosobní ‚my‘ a ‚ono se‘.“

Ernaux zachytila bezpochyby něco jedinečného, co už nemůže zažít žádná následující generace. Hlavním důvodem je především to, že již takřka neexistuje svět bez chytrých technologií, zrychlených informací i jisté konzumní přehlcenosti, z níž se velmi obtížně uniká, neboť je všudypřítomná. O tom se také můžeme dočíst v pozdější fázi knihy. A jakoby sama Ernaux nad tím cítila jistou lítost. Zároveň tento fakt přijímá z pozice generace, která v takovém věku ještě úplně nežila. Generace, která totiž v digitální době již vyrůstala, nemůže ztratit něco, co nikdy neměla.

„Čím dál rychlejší příval spotřebního zboží vytlačoval minulost. Lidi nezajímalo, bude-li jim k užitku, prostě ho chtěli mít. […] Strhával nás čas věcí, nutil nás žít bez zastávky a s dvouměsíčním předstihem. […] Fakta mizela ještě předtím, než stačila vstoupit do příběhů. Necitelnost narůstala.“

Mezi pomíjivostí a věčností

Z individuální úrovně Ernaux sleduje společenské a politické kontexty, které hrubě zasahují do běžného života a silně jej proměňují. A přesto: „z perspektivy života jednotlivce nebývají známky kolektivních změn postřehnutelné, snad s výjimkou znechucení a únavy, jež skrytě a naráz tisícům jedinců našeptávají: ‚Stejně se nikdy nic nezmění.‘“.

Záleží totiž, z jakého úhlu budeme na paměť a sebe-vědomí pohlížet… jde o nestálost času a vzpomínek v ambivalentní souhře, že jsou pomíjivé i věčné zároveň. A to je ta perla, kterou se Annie Ernaux snažila útlocitně vystihnout a troufám si tvrdit, že se jí to bezezbytku podařilo.

 files e 5192 roky

Roky
Autorka: Annie Ernaux
Překlad: Tomáš Havel
Nakladatelství: Host
Rok vydání: 2022
Počet stran: 280

https://www.hostbrno.cz/roky/


 

Přihlášení



Martin Němec o svém otci, kterému věnoval knihu Josef Němec – Obrazy a kresby

Košatost a význam umělecké tvorby zobrazuje kniha s názvem Josef Němec – Obrazy a kresby, která současně přiblíží pracovní i soukromou tvář pražského výtvarníka. Jeho synem je Martin Němec, dnes renomovaný malíř a hudebník, duše rockových kapel Precedens a Lili Marlene, jenž potvrzuje, že jablko nepadlo daleko od stromu. Právě on je spolutvůrcem zmiňované výpravné knihy. A protože ji čeká 18. dubna pražský křest v Galerii Malostranské besedy, tak nevím, kdo by o knižní novince, o Josefu Němcovi a o jeho tvorbě povyprávěl víc než jeho syn Martin.

Sebepéče pro pečující

Spousta z nás se může ve svém životě dostat do situace, kdy bude potřebovat pomoc nebo se ocitne v roli pečujícího, ať už na osobní úrovni, nebo té profesionální. Ve společnosti je často zmiňována a probírána role potřebného, ale již se opomíjí myslet na roli pečovatele. I pečující osoba je pouze člověk, se svými silnými i slabými stránkami, který na sebe převzal neuvěřitelný závazek a zejména velkou zodpovědnost. Je potřeba si uvědomit, že i on má svůj soukromý život, své limity a omezené zásoby energie, zvláště v případě, kdy nemá z čeho čerpat.

Banner
CBDB.cz - Databáze knih a spisovatelů, knihy online, ebooky zdarma, eknihy ke stažení

Hledat

Videorecenze knih

Rozhovor

Rozhovor s riaditeľkou Mestského divadla Trenčín Zuzanou Mišákovou

Zuzana-Misakova 200Situácia za posledné dva roky bola veľmi náročná. Každý sa s ňou vysporiadal inak. Zasiahla podnikateľov, cestovateľský ruch, no najmä umelcov, ktorých umenie je ich živobytie. To ako sa s danou situáciou vysporiadali a aký vplyv to...

Daliborovy dubnové tipy. Co pěkného si přečíst?

Možná jsme podlehli neoprávněnému dojmu, že léto tento rok dorazilo dříve. Jenže příroda změnila názor. Takže co s pošmournými, chladnými a deštivými večery? Máme pro vás opět Daliborovy knižní tipy, které se určitě budou hodit!

Z archivu...

Čtěte také...

Povinná četba z Toronta

opustis li mne nezahynes skvorecky salivarova hvizdalaKnižní rozhovory Karla Hvížďaly se Zdenou Salivarovou a Josefem Škvoreckým nedávno vyšly pod názvem  Opustíš-li mne, nezahyneš


Literatura

Holky musí držet spolu

Posli fotky perexNa první pohled se zdá, že se na ospalém předměstí Jonesvillu ve státě Massachusetts nic neděje. Studenti Jonesvillské střední se nemohou dočkat, až uniknou ze spárů maloměsta.

 

...

Divadlo

Slavný muzikál Ženy na pokraji nervového zhroucení začínají zkoušet zlínští herci. Zpívat s nimi bude host Igor Timko

zeny na pokraji 200Zlínské divadlo zkouší muzikál Ženy na pokraji nervového zhroucení podle slavného Almodóvarova filmu v režii Stana Slováka, uměleckého šéfa Městského divadla Brno, a v hlavní roli s Petrou Královou v roli Pepy. Netradiční spolupráci...

Film

Velký Gatsby - aktualizovaný, neaktualizovaný

velky gatsby plakat 200Dalo se předpokládat, že nejnovější adaptace proslulého díla velikána americké literatury Francise Scotta Fitzgeralda neunikne zběsilým komparačním snahám odborné i laické veřejnosti. Zdá se, že věrnost př...