Hodina zmijí je časem, který nikdy nechcete prožít. Časem jedu

Hodina zmiji perexAutorkou moderního příběhu detektivního žánru s alegorickým názvem Hodina zmijí, jehož podstatou je manipulace s jemným předivem mistrných intrik, je česká spisovatelka Sylva Lauerová. Román se odehrává v Brně, velká část reálií je skutečná a čtenář se tak společně s hlavní hrdinkou může ulicemi tohoto města procházet a absolvovat s ní její životní peripetie na místech, která zná. Ale pozor, některými ulicemi se plazí hadi!

Jako ve většině správných detektivek i tento příběh začíná smrtí, která se ovšem zpočátku jeví jako úplně běžný odchod ze světa způsobený, řekněme, souhrou nešťastných okolností. Úspěšné a vyhledávané psycholožce Radce se ale následně začnou v životě dít velmi zvláštní, šokující a neočekávané věci. Z jejího doposud šťastného, spokojeného a zdánlivě ničím neohrozitelného života se postupně stává noční můra.

Mezilidské vztahy v jejich syrové podobě

Hodina zmijí se čte velmi dobře, děj odsýpá a probíhající události se vrší jedna za druhou, přičemž jejich vývoj je čím dál tajemnější a překvapivější. Na psaní Sylvy Lauerové mě také vždy baví, jak dokáže zaznamenat styl vyjadřování různých společenských vrstev a výstižně tak vykreslit i mentalitu jednotlivých osob. Tím pádem jsou postavy snadno uvěřitelné, byť někdy pořádně protivné, má-li to čtenář osobně nastavené jinak. Nezapomínejme, že Lauerová si se čtenáři ráda hraje a určitě nemá potřebu se jim jakkoli podbízet. Do děje je však dokáže vtáhnout bezpečně, mimo jiné také tím, že mezilidské vztahy představuje v jejich syrové podobě, bez zbytečných příkras, a nechává je zrát. Konkrétním příkladem zde je třeba zajímavý vývoj vztahu hlavní hrdinky Radky s její sestrou Petrou, potažmo s jejich matkou.

„Trápí tě snad něco?“ A protože se zdálo, že na mou otázku nezareaguje, rychle jsem dodala: „Pokud jo, svěř se své velké sestře a ta dá každymu do rypaka.“ Vzpomínka na naši oblíbenou hlášku, kterou jsme čas od času zaslechly před školou z úst ostravského spolužáka Mirouse, vynucujícího si tak poslušnost ostatních kluků, Petře vyloudila na tváři úsměv. Jenže s ním zahnala i stín trápení. Zmizel do nenávratna. Šance na jakoukoliv informaci se zdála být ztracená. „Díky, Ráďo, netrápí.“

Na Odplatu je vždycky času dost

Sylva Lauerová - autorka Hodiny zmijí - již mnohokrát prokázala, že se jako spisovatelka nenechá jen tak zaškatulkovat. Na svém kontě má například erotický román Hračka, dobrodružně-mystické Jumaroro či básnickou sbírku Klóketen. Nyní nabízí čtenářům příběh, v jehož závěru zůstávají nezodpovězené otázky, ovšem s příslibem dalšího pokračování. Letos se ho však zájemci už nedočkají, a tak svou zvědavost budou muset ještě nějaký čas držet na uzdě. Ostatně, na Odplatu je vždycky času dost, alespoň se vše dá pořádně naplánovat. Vezměme si třeba příklad z Edmonda Dantése alias hraběte Monte Christa… Prozatím vám doporučuji sáhnout po Hodině zmijí a strávit s ní pár hezkých chvilek. Místo jedu si nalijte třeba sklenku vína.

Hodina zmiji

Hodina zmijí
Autor: Sylva Lauerová
Žánr: detektivní/společenský román, thriller
Vydáno: 2022, van Aspen
Počet stran: 368

Hodnocení: 79 %

Radní pro kulturu Středočeského kraje: Kultura je vnímána jako popelka

Zdenek StefekRozhovor s radním Středočeského kraje pro oblast kultury a památkové péče Zdeňkem Štefkem (KSČM).

...

Živí mrtví hlásají, že Není cesty zpět!

zm25 200Se čtyřmi komiksovými sešity ročně, kterými nás nakladatelství Crew zásobuje, jsme se se ságou Živí mrtví v květnu dostali na úctyhodné číslo 25. Nejen, že autorům nedochází dech ani nápady, ono to pořád dává smysl a přináší napětí a hlavně syrové e...

Česká urban fantasy žije! Martin Bečan: Kaziměsti

kazimesti200Na moderní a jednoznačně neotřelou českou fantastiku nás láká debutový román Martina Bečana Kaziměsti, který v říjnu vydalo nakladatelství Fragment. Jak se autorovi vydařila prvotina, která opěvuje krásy a záhady nejen Olomouce?

Na hradě je ženská!

noc na karlstejne 200Poslední dobou jsme nebyli dlouho v divadle – po tom, co jsme se z jednoho představení vytratili během přestávky, jsme neměli vůbec chuť ani náladu. Po pauze jsme tedy vyrazili na Noc na Karlštejně a odcházeli jsme opravdu nadše...

Desátý ročník Severského filmového podzimu odstartuje litevské drama

sasa200Na jubilejním desátém ročníku Severského filmového podzimu budou moci diváci zhlédnout nejen filmy evropského severu, ale i zástupce litevské kinematografie. Festivalové filmy podzimního výběru se představí ve 22 městech České republiky. Během pražské...