Šestnáct povídek o průšvizích

Email Tisk
ImageMám ráda povídky. Plně vyhovují mému pracovnímu nasazení. Většinou stihnu celý příběh přečíst dřív, než usnu. Dají se taky krásně louskat v tramvaji, autobuse i vlaku. Jsou to skvělí kamarádi. Proto jsem zajásala, když jsem znovuobjevila v knihovně útlou knížku příběhů Michala Vaněčka. Její název je naprosto výmluvný – Každý průšvih nemusí být krize.



Šestnáct příběhů mne nadchlo asi před dvěma lety. A dnes jsem se k nim vrátila. Důvody: jsou to skvěle vypointované povídky, v řadě z nich se poznávám, v mnohém mi napovídají směr dalšího postupu, v neposlední řadě se vejdou do kabelky!

Michal Vaněček má dar jemné ironie, zkušeného nadhledu a jiskrné češtiny. K tomu přidejme mužský pohled na věc a máte chlapské povídky jedna báseň. Ptáte se na téma? Děti, žena, kamarádi – jednoduše život.

Hned v první povídce nás autor seznámí se svou dcerou. Jasně ukazuje, jak dcery mají tatínky omotané kolem prstu, jak si na nich cvičí svou budoucí roli ženy, jak velmi rychle dokážou vytěžit maximum, ze svého postavení. Situace je jasná – tatínek štípá dřevo na zimu, pak polínka uklízí do dřevníku, dcera chce pomáhat. Nejdřív nosí polínko až k dřevníku, posléze přináší polínko tatínkovi na půl cesty, pak začne podávat polínka z hromady, aby nakonec jen ukazovala, která polínka jsou na řadě k odnesení. Přitom jasně ukazuje, kdo je pánem situace a udržuje pekelné tempo, které tatínek nechce porušit, aby nebyl za slabocha. Aby v očích dcerky neklesl.

Takto začala velmi vehementně koordinovat moji činnost. Abych neupadl do stereotypu, místo „tumáš“ začala říkat pouze „tam“. Začalo ji to bavit do té míry, že přestala připouštět, abych si svá polínka vybíral sám. Mám na mysli například podle toho, zda se nacházejí navrch nebo vespod. Hromadu polínek jsem různě přehrabával, abych se neodchýlil od pokynů dispečera. Skrz pot v očích jsem si nebyl jist, zda malý dispečer nemá na sobě nějakou uniformu, když pravila: „Rychleji, táto!“ Vyčerpán, odnesl jsem poslední poleno.

Image

Stejně svižné a nápadité jsou i další příběhy. Autor se rozhlíží kolem sebe, mnohé prozrazuje jak o sobě samém, tak své rodině, kolezích, kamarádech z vojny. Z vlastních zážitků vytváří moduly platné pro další jedince. Čtete, bavíte se, přitom vám proskočí hlavou – to je jako tenkrát, když… Takových „když“ mne napadlo mnoho. Třeba tehdy, když jsem četla o operaci synových mandlí (čtvrtá a pátá povídka). U nás doma to nebyly mandle, ale vypalování bradavice. Některé záležitosti kolem vyšetření však byly velmi podobné. Proto mne velmi pobavila věta:

„Tohle se jmenuje zdravotnictví, synu,“ vysvětloval jsem. „A dělá se to kvůli tomu, aby ses sám uzdravil dřív, než tě začnou léčit.“


Pány asi nejvíc pobaví příhody z vojny. Vždycky, když vojenské příběhy čtu, mám pocit, že pánové opisují jeden od druhého. Ale asi ne. Největší úspěch však u mne měla povídka Jak jsem si poslal balíček do Nepálu. Představa, jak kurýr šplhá se zásilkou pro pana Vaněčka do vesnice kdesi v Nepálu, protože v expedici zaměnili jméno cílové stanice, mne škodolibě rozveselila:

…zřejmě, když výrobce a distributor software předával balíček k dodání kurýrní společnosti, špatně přepsal název cílového města. Z Prahy se stala Parha, a tím se spustil řetězec neblahých událostí.
„Dojel jsem do vesnice Parha,“ psal ten nebohý muž. „Parha je v Nepálu a není tady žádná ulice Novodvorska. A nejen to, tady není vůbec žádná ulice, pouze pět malých domků a v nich mniši.“


Řekněte – není to krásný příběh na závěr veselých příhod ze života? Známe se – nic tak člověka nepotěší, než když čte/slyší o neštěstí druhých. Pokud máte někdy chuť na dávku písmenek, která se dotýkají této naší neřesti, pak vás určitě drobná knížka Michala Vaněčka nezklame.

Název:
Každý průšvih nemusí být krize
Autor: Michal Vaněček
Nakladatelství: Maxdorf


 

Přidat komentář


Bezpečnostní kód
Obnovit

Přihlášení

K21 se představuje

IRENA AMBROŽOVÁ


redaktorka ve věku kolem třiceti let :-)

    Pochází z Prahy, kde strávila celý svůj život, kromě půlročního studia v Litvě a několika měsíčního toulání se Asií.

    Vystudovala Provoz a řízení letecké dopravy na ČVUT a Enviromental Engineering na ČZU. Pracuje jako dispečer v letecké dopravě.

    Pro K21 píše od léta 2014, před tím pracovala jako redaktorka a korektorka pro Studentpoint.cz, též přispívala do Informuji.cz, Info-Koktejl, CityBee a dalších. Na K21 má ráda příjemnou atmosféru podobně naladěných lidí  a možnost se dostat k zajímavým knižním a filmovým titulům.

    Mezi koníčky Ireny patří: literatura, letectví, cestování, tvůrčí psaní (je spoluautorkou dvou almanachů Odemykání), sport (zejména běh – členka běžeckého oddílu SK Svěrák, aktivně se účastní běžeckých závodů všech délek  a profilů, od krátkých krosů až po silniční maratony), běhá i Spartan race, ráda trávím čas v horách a nepohrdne dobrým pivem a vínem.

    A Ireny motto? „Daleká ať cesta má! Marné volání“

Toulavka

Anketa


Banner

Partneři

Hledat

Mimísek 27

Z archivu...

Čtěte také...

Anketa SUK – Čteme všichni letos po dvacáté

 alt 4. duben 2012 patřil knihám. Večer jsme mohli sledovat v přímém přenosu předávání cen Magnesia Litera, ale již dopoledne se vyhlašovaly ceny soutěže o nejoblíbenější knihy pro děti „SUK – Čteme všichni 2011“. Sál Boženy Němcové na Str...

Nové komentáře

Facebook

Twitter


Literatura

Upozaděný filmař Ladislav Helge
ImageZ českých režisérů patří Ladislav Helge (narozen v roce 1927) mezi nejvíce upozaděné. Po roce 1968, kdy byl propuštěn z Barrandova, už nenatočil jediný film. A přitom právě on patřil k tvůrcům, kteří u...

Divadlo

Malované na skle: Jánošík po brněnsku

malovane na skle divadlo radostJuraj Jánošík je pro někoho národním hrdinou, který bohatým bral a chudým dával, někdo ho považuje pouze za zbojníka, který loupil, aby se sám obohatil. V brněnském divadle Radost můžete zhlédnout h...

Film

Na vlnách Frekvence osudu

frekvence film magicboxPříběhy s motivem cestování v čase jsou velmi atraktivní a oblíbené. V některých z nich tvůrci rozvíjejí etickou otázku zásahů do minulosti, jež mohou mít v budoucnosti nedozírné následky. Je tomu tak i ve filmu Frekvenc...