Reklama
Banner

Vlnobití velkého básníka Ivana D.

Email Tisk

200litLiterární vědec Jiří Zizler napodobuje šílené dobrodruhy, kteří se bůhvíproč vydávají na rozbouřená moře. Tak nějak lze s nadsázkou mluvit o chvályhodném pokusu interpretovat dílo básníka Ivana Diviše (1924 - 1999). Jak vlastně strávit poezii a další texty muže, který po sobě zanechal tolik zoufalství? Čtěte návod!

 

 

 

Monografie psaná přístupnou esejistickou formou nese název Ivan Diviš / Výstup na horu poezie. Jiří Zizler sleduje tvorbu pozoruhodného básníka od jeho debutu První hudba bratřím (1947) přes sbírky ze šedesátých let až k posledním veršům z konce předminulé dekády. V patnácti kapitolách se autor knihy zabývá jednotlivými fázemi Divišovy tvorby, všímá si básníkova jazyka a klíčových témat (náboženská konverze a nepřetržitý zápas o víru v Boha, vztah k milované i nenáviděné zemi, pojetí poezie jako zázračného daru schopného oslovit a měnit svět…).

Jiří Zizler hned v úvodu hovoří o setkávání s poezií, které „nemohlo čtenáře nepoznamenat, ať už s jeho hlasem souzněl nebo mu musel oponovat, každopádně byl vtažen dovnitř a jako účastník lyrického dění participoval na jeho verších.“ Autor monografie také připomíná, že Ivan Diviš vstoupil na scénu v sousedství české poválečné spirituální lyriky. V souvislosti se zmíněným debutem vyjmenovává typické a nezaměnitelné rysy zkoumaného díla: vypjatá až přepjatá obraznost, hojné apostrofy, stylizovanost a ozvláštňování, prozkoumávání možností a uzření člověka v temném stínu šklebící se reality, konfrontace velkých dějů a ambicí až s podprahovou křehkostí a líbezností, obliba paradoxů…

lit

Esejistický výlet se „zastávkami“ u vydaných básnických sbírek předpokládá pozorného cestovatele. Divišovu poezii je nutno chápat ve společensko-politických souvislostech, tedy znát novodobou historii. Kupříkladu v souvislosti se sbírkou V jazyku dolor (1966) se autor monografie krátce věnuje způsobu, jakým Ivan Diviš také tvořil. Upozorňuje, že Divišovy skladby vznikaly zpravidla v jednom zátahu – „a autor se nevěnoval zpřesňování, prohlubování či zjemňování svojí faktury, jako by odmítal sám princip cizelování a literární rafinovanosti“.

Za stěžejní část monografie lze považovat kapitolu Velká trilogie, která je věnována třem důležitým sbírkám – Beránek na sněhu (1978), Odchod z Čech (1981), Moje oči musely vidět (1991). Při jejich interpretaci Zizler uvádí: „Zdá se, že Divišova poezie chce programově čtenáře dezorientovat: připomíná paprsek šípů, z nichž alespoň jeden může zasáhnout cíl. Základním znakem je až chaotická nepřehlednost, dosahovaná množstvím disparátních motivů, nejasných a neprůhledných odkazů, i výstavbou jednotlivých pasáží, které vytvářejí až jakousi tříšť a změť nerozluštitelných významů. Divišova poezie odmítá být přistižena při jakékoli harmonii, čitelnosti a souladu.“

Cenné je také připomenutí, že Divišovo dílo se neskládá jen z poezie. Právě proto Jiří Zizler věnuje jednu z kapitol textům jiného druhu. Deníkovým záznamům Teorie spolehlivosti (1972, 1994), záznamům snů Papouščí město (1988) a souboru fejetonů psaných pro Svobodnou Evropu – Slovem do prostoru (1993). Zde je mimochodem zmínka o divišovském vymezování se vůči lacinému optimismu. Básník totiž prosazoval nelítostné, drsně deziluzivní vidění reality bez jakéhokoli utěšování a konejšení. Proto si vybíral raději názor pesimistický… Zizler se domnívá, že „pesimismus má v tomto případě spíše obranný charakter – představuje varování, upozornění na důsledky pokorného odevzdávání silám zla…“

Kniha přináší mnohé zajímavé vhledy do tajemství díla, které by se například pro příznivce alternativní hudby dalo ve zkratce označit jako „hustý nářez“. Zizlerův text může posloužit jako fundovaný průvodce pro trpělivé studium díla Ivana Diviše, případně jako inspirativní pobídka k četbě, pro kterou jste se dosud necítili vybaveni. Monografii je možné doporučit nejen lidem, kteří se zabývají poezií, ale určitě i mnohým učitelům literatury. Leckdo nezasvěcený by se možná divil, nakolik jsou Divišovy texty namířeny k současnosti.

Ostatně za vše hovoří jedno konstatování a tři otázky autora této knihy:

„Diviš se celou osobností staví proti moci. Co však dokáže člověk bez moci? Může být člověk bez-mocný? Kam, na koho přenese bezmocný člověk kompetence?“

Přednáška Ivana Diviše (1990):

Název: Ivan Diviš / Výstup na horu poezie
Autor: Jiří Zizler
Rok vydání: 2013
Počet stran: 264
Vydal: Host – vydavatelství, s.r.o., Brno
ISBN: 978-80-7294-885-7
Hodnocení: 90 %

Zdroj foto (obálka): Host, www.hostbrno.cz


 

Přidat komentář


Bezpečnostní kód
Obnovit

Přihlášení

Nechte si poradit...

Jaká kniha, divadlo, koncert či jiná akce by našim čtenářům neměly uniknout?

RENÁTA ŠŤASTNÁ

PR manažer a fundraiser v neziskové organizaci

Kniha:


JIŘÍ HOLUB - PROSTĚ NA MĚ ZAPOMNĚLI

Prošla mi rukama dlouhá řada knih, rozhodně desítky, ne-li pár stovek. Ale na první místo jednoznačně stavím tenkou knihu z pera Jiřího Holuba s názvem Prostě na mě zapomněli. Vydalo ji JaS nakladatelství, s.r.o. v roce 2015. Dlouho mi trvalo, než jsem ji vstřebala. Při čtení jsem se stala osmiletou Klárkou a žila její příběh. V létě roku 1945 jsem opustila Prahu a s rodiči a malým bratříčkem zamířila do staré vyrabované sudetské vesnice Svatý Wolfgang. Na tatínka tady čekalo slušně placené místo v kaolínce, maminka se těšila na život hospodyňky. Okamžitě jsem si zamilovala hory a okolí kolem domu, a protože jsem zvědavá a lačná po dobrodružství, vydávala jsem se, navzdory maminčiným zákazům, dál od domu. Při jedné cestě na maliny, jsem potkala Helgu - starou, otrhanou, vyhladovělou, ale přátelskou a vděčnou ženu, která tady vyrostla, starala se o svoji rodinu, vychovala děti a pak najednou zůstala úplně sama. Všichni ji opustili a jí zbyl jen smutek, trápení a obrovská bolest. A do té její beznadějné samoty jsem přišla já – malá holka bez předsudků, nechápající podlost a touhu po pomstě. Helga tak byla vytržena ze své beznadějné letargie a i přes to, že se zprvu bránila otevřít ta dávno zavřená dvířka do zraněné duše, nakonec pustila ven všechno, co ji trápilo, čím prošla a co ji zlomilo. Opustila svoji hrůznou minulost a otevřela svoje bolavé srdce. Díky mně už nebyla jen ta, na kterou jednoho děsivého dne ve vesnici všichni zapomněli. Na jedné straně to bylo velmi smutné, na straně druhé to ale vedlo k záchraně jejího života….

Jiří Holub mě vtáhnul mě do děje nejen slovy, ale i popisem. Úplně zřetelně jsem cítila emoce. Radost vystřídal strach, který mi ježil chloupky na rukách, byla jsem blažená, ale taky mě píchalo u srdce, když Helga vyprávěla o tom, co viděla a zažila. Měla jsem vztek a zlost a nakonec jsem si poplakala.

Banner

Partneři

Z archivu...

Čtěte také...

ČESKÝ ROK pro děti je opět jedinečný!
ImageČtyřdílný knižní soubor mapující zobrazení všech ročních období v pohádkách, písních, hrách, tancích, říkadlech a hádankách je bezkonkurenční a jedinečný. Vznikl v šedesátých letech a Mladá fronta se r...

Nové komentáře

Facebook

Google+

Twitter


Získá Vikinská princezna Cenu Jiřího Ortena?
ImageKdyž jsem si pročítala nominované knížky na Cenu Jiřího Ortena, zaujal mne titul Zuzany Frantové Vikinská princezna aneb Velké velrybí vyprávění. Proč? Ne...
Divadelní zpracování slavného večerníčku Krkonošské pohádky

KRAKONOS PEREXSpisovatelka Božena Šimková pochází z Podkrkonoší. Je autorkou televizních, rozhlasových a divadelních pohádek, z nichž nejznámější je Krkonošská pohádka – večerníček, kniha. Liberecké Šaldo...

Jak probíhaly boje o smýšlení publika

Infoboj 200Každý režim, mocenské seskupení či nejšířeji civilizační okruh sleduje dva základní cíle: jednak hájí a vychvaluje sám sebe, jednak zlehčuje a odsuzuje případné protivníky, ať již je nachází ve svém vlastním prostoru, nebo mimo něj. Platilo to ...

Do Kroměříže přijede písničkářka Radůza se zbrusu novou deskou

raduza perexJedna z nejvýraznějších hudebních osobností české scény nezahálí. Koncertní šňůra k vydání loňské desky Gaia, jejíž jednou ze zastávek bude v pondělí 18. května v 19 hodin i kroměřížský Dům kultury, zdaleka není u konce. V pátek 8. května vyc...