Roman Janků: „Po dvaceti letech začínám mít opravdu obavu o budoucnost živých koncertů klasiky na menších městech.“

Roman Janků: „Po dvaceti letech začínám mít opravdu obavu o budoucnost živých koncertů klasiky na menších městech.“

Tisk

Roman Janku200K současné situaci v kultuře se v následujícím rozhovoru vyjadřuje dlouholetý organizátor koncertů klasické hudby a zakladatel cyklu KLASIKA VIVA Roman Janků.



MgA. Roman Janků je organizátor a popularizátor koncertů klasické hudby. Na Šumpersku a Jesenicku založil před 20 lety hudební cyklus KLASIKA VIVA, který se nedávno rozšířil i do Českého Brodu. Janků navíc již 15 let každé léto pořádá na pozoruhodných místech Jeseníků hudební festival Klášterní hudební slavnosti. Vedle toho působí pedagogicky v jedné z pražských ZUŠ.

Plánujete vůbec koncerty na jaro? Co když pandemie bude pokračovat a kultura bude opět umlčená?

Jarní sezóna může být pochopitelně ještě poznamenána situací s nákazou, ale nechci přerušit kontinuitu. Osobně doufám, že se budou moci konat koncerty alespoň pro malé množství lidí a za dodržování hygienických podmínek. Mám připravené dvě varianty sezóny: jedna bude ta krásná, bez omezení, a druhá bude reflektovat situaci s covidem. Rozhodně budeme pracovat na tom, aby kultura umlčena nebyla. V nejhorším případě se opět na chvíli přestěhujeme do „onlinu“.



Jste v kontaktu s umělci? Jak si vedou? Co se s nimi děje?

Jsem v kontaktu s mnohými. Ti, kteří jsou plně závislí na příjmech z živého hraní, nejsou v nejlepší situaci. Někteří už avizovali, že možná budou muset skončit, jiní vyčkávají a doufají, že se situace zlepší. Každopádně současné řešení není pro živou kulturu dobré. Věřím, že za dodržování hygienických podmínek, jako je dezinfekce a roušky a k tomu i rozestupy, by se mohl kulturní život zachovat. Ze současné situace se budeme dlouho vracet zpět a někteří se bohužel již nevrátí.



Jak pandemie změní vnímání kultury? Myslíte, že ztratíte diváky, kteří na koncerty chodili?

Rád bych řekl, že nijak. Ale může se stát, že někomu přestane chybět chodit do divadla a na koncerty nebo výstavy. Na to by mělo reagovat vedení státu. Nesmí toto dopustit. Zatím je ovšem reakce naprosto mizivá. V tomto mě ministerstvo kultury velice zklamalo.

Naše diváky jsme si museli za ta léta postupně získat. Přesvědčit je, že živý zážitek je lepší než reprodukovaná hudba. Teď se naše práce hroutí. A nikdo nám nepomáhá. Po dvaceti letech začínám mít opravdu obavu o budoucnost živých koncertů klasiky na menších městech.


Roman Janku1
Co vás drží tak říkajíc "nad vodou"?

Nějaký motor, který mi říká, že to bude dobré. Letní úspěch festivalu Klášterní hudební slavnosti mám také stále na zřeteli. Zde jsem si uvědomil, jak moc byli lidé v létě „hladoví“ po kultuře. Tak doufám, že nám to všem zůstane i po odeznění těchto podzimních restrikcí.

Více informací: www.klasikaviva.cz


 

Přihlášení



Martin Němec o svém otci, kterému věnoval knihu Josef Němec – Obrazy a kresby

Košatost a význam umělecké tvorby zobrazuje kniha s názvem Josef Němec – Obrazy a kresby, která současně přiblíží pracovní i soukromou tvář pražského výtvarníka. Jeho synem je Martin Němec, dnes renomovaný malíř a hudebník, duše rockových kapel Precedens a Lili Marlene, jenž potvrzuje, že jablko nepadlo daleko od stromu. Právě on je spolutvůrcem zmiňované výpravné knihy. A protože ji čeká 18. dubna pražský křest v Galerii Malostranské besedy, tak nevím, kdo by o knižní novince, o Josefu Němcovi a o jeho tvorbě povyprávěl víc než jeho syn Martin.

Sebepéče pro pečující

Spousta z nás se může ve svém životě dostat do situace, kdy bude potřebovat pomoc nebo se ocitne v roli pečujícího, ať už na osobní úrovni, nebo té profesionální. Ve společnosti je často zmiňována a probírána role potřebného, ale již se opomíjí myslet na roli pečovatele. I pečující osoba je pouze člověk, se svými silnými i slabými stránkami, který na sebe převzal neuvěřitelný závazek a zejména velkou zodpovědnost. Je potřeba si uvědomit, že i on má svůj soukromý život, své limity a omezené zásoby energie, zvláště v případě, kdy nemá z čeho čerpat.

Banner

Hledat

Videorecenze knih

Rozhovor

Dřevo, knihy, ženy – tři múzy Martina Patřičného

patricny 200Věnuje se jim s důslednou pečlivostí – svědčí o tom jeho publikace, výstavy i televizní pořady. S nádherným nadhledem se dívá kolem sebe a nás ostatní se učí dívat, učí hledat krásu kolem sebe. V polovině května letošního roku (2014) vyšla jeho...

Daliborovy dubnové tipy. Co pěkného si přečíst?

Možná jsme podlehli neoprávněnému dojmu, že léto tento rok dorazilo dříve. Jenže příroda změnila názor. Takže co s pošmournými, chladnými a deštivými večery? Máme pro vás opět Daliborovy knižní tipy, které se určitě budou hodit!

Čtěte také...

Vlaďka Dobiášová: „Každý by se měl pomocí módních trendů snažit najít svůj styl a ne je pouze bezhlavě kopírovat“

vladka dobiasova perexPozvání k rozhovoru přijala paní Vlaďka Dobiášová, sběratelka historického a dobového oblečení, jeho doplňků, bižuterie, knoflíků, šicích potřeb a ozdob. Věci z její sbírky můžete vidět napříkl...


Literatura

Dům pekelného salamandra je plný záhad

dumpekelnehosalamandra perexTina, Dominik, Erik a Patti - nerozlučná čtyřka, která je všude pohromadě. Tentokrát se vypravila, spolu s rodiči Tiny na prázdniny do Karibiku, do pronajatého domu s tajemným názvem "Mločí hrad". Proslýchá se o n...

Divadlo

Štyrský/Toyen/Heisler. Švandovo divadlo uvede komorní hru Martiny Kinské o nevšední umělecké trojici

Styrsky Toyen Heisler 200Novou autorskou inscenaci oceňované dramatičky a režisérky Martiny Kinské s názvem Štyrský/Toyen/Heisler uvede 27. března v premiéře Švandovo divadlo na studiové scéně.

...

Film

Celý život. Kronika 20. století a alpského údolí z pohledu jednoho muže

A Whole Life04Andreas vyrůstá na začátku 20. století s násilnickým strýcem na farmě v alpském údolí. Prožije dětství plné brutality a tvrdé práce, v osmnácti letech ale najde odvahu opustit svého utlačovatele. I když jej strýc částečně zmrz...