Kdo si přečte vysoce odborné filmové časopisy?

Email Tisk

casop200Mnohé odborné časopisy, které si potrpí na přízvisko "vědecké", se honosí tím, že jsou recenzované. Nemyslí se tím, že by se na ně psaly recenze (jako je třeba tato), nýbrž že sama redakce si nechává recenzovat nabídnuté texty, aby se si tak nechala potvrdit jejich kvalitu, případně žádat nějaké opravy. Vesměs se jedná o tisky malonákladové, obtížně dostupné, které sotva seženete na novinovém stánku. Jsem v pokušení dokonce napsat, že je čtou hlavně ti, kdo do nich sami píší.

 

 

Podívejme se blíže na tři takové časopisy, na slovenský Kino-ikon, polský Kwartalnik filmowy a též českou Iluminaci. Vesměs se jedná o časopisy, které vycházejí dvakrát či čtyřikrát ročně. Vycházejí v nich rozsáhlé studie, recenze, rozhovory i krátké informativní texty, vyznačují se tematickým sjednocením i různorodostí příspěvků. Začíst bychom se mohli jak do článků původních, napsaných jmenovitě pro dané periodikum, tak přeložených, pokud tvoří vhodný doplněk pro další uveřejněné materiály - někdy jsou ovšem překlady rozhodující položkou.

Podívejme se blíže na obsah nejnovějších čísel jednotlivých časopisů. Kino-ikon 1/2015 připomenul sté výročí narození proslulého novátora mezi filmaři, amerického režiséra a herce Orsona Wellese, jenž nejprve získal proslulost fiktivní rozhlasovou reportáží o vpádu mimozemšťanů a poté jej proslavil filmový debut Občan Kane - a to jak tvarovým uchopením, tak deziluzivním pohledem na osudy jednoho mediálního magnáta.

Welles není jediným tématem. Další příspěvky se věnují třeba italské kinematografii: nalezneme tu i příspěvek českého znalce těchto končin Jana Švábenického, jenž v českém prostředí se svým textem zřejmě neuspěl (nebo jej vůbec nenabídnul?). Ostatně "národnostní" prolínání mezi českým a slovenským prostorem není nijak výjimečné. Pochvalně musím zmínit rovněž to, že Kino-ikon zařazuje přílohu nazvanou Frame, kde studenti uměnovědných oborů mohou zveřejňovat svá první zamyšlení.

Polský Kwartalnik filmovy (jaro-léto 2015, číslo 89-90) se naopak vyznačuje tematickou rozmanitostí, texty, zpravidla psány srozumitelně i pro nezasvěcené čtenáře, jsou věnovány teoretickým otázkám, ale daleko častěji jednotlivým filmům i tvůrcům. Týkají se známých děl i tvůrců. A rozhodně potěší, že hned dva příspěvky se zabývají českými filmy - jednak Herzovou Morgianou, jednak oscarovým Obchodem na korze od Kadára a Klose. Příjemně překvapí, že autoři nepracují jen s polskými ohlasy, ale dobře jsou obeznámeni také s přijetím těchto snímků v českém (československém) kontextu. Jen mě tak napadá: kdyby nějaký Čech psal o polských filmech, také by si dal tu práci, aby se podrobně seznámil, jak o nich smýšlejí naši severní sousedé?

casop

 

Z trojice zmiňovaných časopisů považuji českou Iluminaci (jako prozatím poslední vyšlo číslo 2/2015) za nejméně stravitelnou pro běžného uživatele. Pro četbu tamních textů, jejichž sjednocující spojnicí je digitalizace archivních filmových sbírek (některé kopie jsou stále na letitých nitrátních, tedy prudce hořlavých podkladech), je nezbytná znalost nejen odborné terminologie, ale také je zapotřebí obrnit se trpělivostí, neboť čtenářská nezáživnost je leckdy až odrazující. Přitažlivá je aspoň obálka: vidíme na ní usmívajícího se pána, jemuž zdravotní sestřička předává novorozeně - kotouč filmu...

Kino-ikon 1/2015. Šéfredaktor Martin Kaňuch.
Vydává Asociácia slovenských filmových klubov, Vysoká škola múzických umění, Slovenský filmový ústav. Bratislava 2015, 320 s.

Kwartalnik filmowy (jaro-léto 2015), číslo 89-90. Vedoucí redaktorka Teresa Rutkowska.
Vydává Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk. Warszawa 2015, 376 s.

Iluminace 2/2015. Šéfredaktorka Lucie Česálková.
Vydává Národní filmový archiv. Praha 2015, 166 s.

Foto: redakce


 

Přidat komentář


Bezpečnostní kód
Obnovit

Přihlášení

K21 se představuje

KATEŘINA HAJŇUKOVÁ


redaktorka a editorka

    Narodila se koncem března 2000, je tedy znamení berana a jak říká, zcela odpovídá její tvrdohlavosti. Pochází z Karlových Varů, které moc ráda a v současnosti je studentkou čtyřletého gymnázia.

    S K21 spolupracuje od začátku července a říká, že je za to neskutečně ráda. "Editace mi otevřela nový svět, který pro mně mnoho znamená a dává mi mnoho možností."

    Mezi koníčky Kačka řadí poslouchání hudby, čtení, psaní různých příběhů, hraní na keyboard, jízdu na skateboardu a trávení času se svými přáteli. "Dalo by se říct, že mým velkým koníčkem je barvení vlasů. D§vod? Už čtyři roky si barvím své hnědé vlasy částečně na modro a nikdy bych svoje modro-hnědé vlasy nevyměnila."

    Mimo studia a editace se věnuje svému blogu. Blogerkou je už asi sedm let, při čemž svůj dosavadní blog má čtyři roky. Ve škole ji nejvíc baví psychologie, český jazyk a angličtina.

    "Ze všeho nejdůležitější je pro mě moje rodina, která mě vždy drží nad vodou. Motta a citáty jsou moje doména. Už jako malá jsem si sepisovala a opisovala motta z internetu nebo ráda prohledávala mamčiny sešity s citáty. Můj nejoblíbenější pochází od zpěváka Andyho Biersacka, který má skupinu Black Veil Brides, kterou miluji: "Každý na světě má sny. Drž je blízko svého srdce a nikdy nepouštěj..."

Toulavka

Anketa


Banner

Partneři

Hledat

Mimísek 27

Nové komentáře

Facebook

Twitter


Literatura

Cesta pravého muže – bible pro chlapy

200litDeidova kniha Cesta pravého muže je duchovním průvodcem v němž se autor s pronikavou upřímností a ojedinělým vhledem do nejhlubších mužských tužeb zabývá nejdůležitějšími aspekty života mužů - kariérou a rodinou počínaje a ženami, intimitou, láskou a du...

Divadlo

Divadelně-pohybové představení MANSON v NoDu: když je tanec eufemismem pro agresi
ImageNa otázku, proč miluji skupinu DOT 504 (a vedle mě i stovky dalších fanoušků a příležitostných diváků), se nabízí velice snadná odpověď: protože jsou mladí, talentovaní, charismatičtí a otevření novým experimentům. A...

Film

Vojenské filmy majora Vláčila

200filmAsociace českých filmových klubů přichystala na podzim 2013 kolekci krátkých filmů, které František Vláčil vytvořil v rozmezí let 1953-1958 během svého nasazení v Československém armádním filmu. Ať Vláčil zpracovával jakékoli téma, snažil se je ozvláštni...