Příliš osobní známost - kýč v novém střihu

Příliš osobní známost - kýč v novém střihu

Tisk

POZ perexZatím se nezdá, že by slábl příliv slaboduchých kalendářových (či spíše telenovelních) historek, které se vesměs vyznačovaly odrazující umělohmotností prostředí, postav i zápletek. Patří sem zejména komedie jako Ženská na vrcholu, Poslední aristokratka, Špindl 2, Šťastný nový rok, Případ mrtvého nebožtíka, avšak vyskytovat se začínají i dojemná melodramata o nebývalých rodinných protivenstvích – před nedávnem Můj příběh, nyní následuje PŘÍLIŠ OSOBNÍ ZNÁMOST, jejíž románová předloha se souběžně dostává i na pulty knihkupectví.

 


Přitom zpočátku příběh vykazuje určité komediání rysy, avšak postupně se do přehledně rozestavěných vztahových uspořádání vkrádá nesoulad a konflikty. Dvě kamarádky Simona (Tatiana Dyková, dříve Vilhelmová) a Natálie (Petra Hřebíčková), ženy již odkvetlejší, blížící se střednímu věku, avšak s reakcemi dorostenek, okouší záchvěvy štěstí se svými novými partnery, dokud zdánlivě vysnění muži neselžou. Z jednoho si vyklube věčně nadržený žárlivec, druhý podlehne beznaději, bolestínské agresivitě a pití, když zjistí, že jeho dosud prosperující firma krachuje, neboť společník jej podvedl. Ale naštěstí není nic ztraceno, když oba muži si přece jen uvědomí své pochybení…

POZ 1

Kýč v novém střihu
Režisérka Marta Ferencová, které se příliš nepovedly předchozí tituly Řachanda a Všechno nebo nic, natočila tento pramálo zábavný produkt podle stejnojmenné předlohy slovenské spisovatelky Evy Urbaníkové, jež se soustředí na spisování historek poplatných klišé dávné červené, případně modré knihovny, jen uzpůsobené současnému očekávání a poměrům. Urbaníkovou svým zacílením můžeme přirovnat k její české kolegyni, předčasně zesnulé Simoně Monyové, která však do svých příběhů vkládala přece jen víc životních zkušeností a poznání vůbec. Urbaníková naopak splácává své historky ze snadno předvídatelných prefabrikátů. Motiv ovdovělého tatínka (Janko Popović Volarić), jenž spolu s dcerkou přebývá u své laskavé tchyně (Eliška Balzerová), která si zdánlivou odměřeností jen prověřuje citovou ryzost jeho nové přítelkyně Natálie, patří k nejpitomějším nápadům.

POZ plakat

Z filmu v každém okamžiku čiší mondénnost a okázalá exkluzivita, která se týká nejen zvolených interiérů, ale zejména rozkreslení jednotlivých motivických oddílů, které se zapouzdří do tří mileneckých dvojic, hojně glosujících sexuální vybití jako nezbytnou součást každého vztahu i věku. Však i Balzerové babička zjistí, že prožitek z tělesné lásky nelze vytěsnit, když se zaláskuje do charismatického, stejně jako ona hudby a umění milovného důchodce (Predrag Manojlović). A autorky s trapnou, až rádoby voyeurskou otevřeností poodhalují, jak ženy vnímají sexuální potěšení, jak se vzájemně svěřují a komentují je, dokonce spatříme, jak Simona sedí ve škopíku s vodou, aby si ulevila nepříjemným pocitům, které jí náruživý milenec způsobuje.

POZ 2

Kde nic není, ani herci neuspějí
Herecké obsazení je kvalitní, přitažlivé, dokonce mezinárodní. Ale až na spontánní, bezprostředně se chovající představitelku pětileté holčičky, se dospělí herci ocitají v zajetí vyprázdněné machy, neboť jejich postavy postrádají niternou opravdovost. To platí nejen pro výše zmíněné české herečky, ale i pro jejich zahraniční kolegy, ať již pocházejí ze Slovenska (Luboš Kostelný, Marián Mitaš) či bývalé Jugoslávie (Janko Popović Volarić, Branislav Trifunobić, Predrag Manojlović). Ti své mužské postavy se shodnou bezradností karikují – či možná jen přizpůsobují dikci televizních seriálů, třeba počinům jako Modrý kód a Slunečná. Česko-slovenský film Příliš osobní známost je pro uvádění v tuzemských kinech přirozeně nadabován celý do češtiny.

Film, který produkčně zaštítila i televize Prima (takže se v budoucnu objeví v jejím vysílání), získal i podporu Státního fondu kinematografie. Zřejmě tam sedí zaslepení, nesoudní lidé, kteří na jedné straně odmítnou podpořit společensky závažný projekt o rizicích masové migrace muslimů (prozatím odložený snímek Jako v ráji), zato přikývnou na kdejakou hloupost včetně této…

Příliš osobní známost / Príliš osobná známosť
Česko / Slovensko 2020, 107 minut
Režie: Marta Ferencová
Námět: Eva Urbaníková
Scénář: Eva Urbaníková, Marta Ferencová
Kamera: Mário Ondriš
Hrají: Petra Hřebíčková, Tatiana Dyková (dříve Vilhelmová), Eliška Balzerová, Luboš Kostelný, Marián Mitaš, Janko Popović Volarić, Branislav Trifunović, Predrag Manojlović
Premiéra: 23.1.2020
Distributor: Bioscop
Hodnocení: 20 %
Foto: Bioscop
bioscop.cz/databaza/prilis-osobni-znamost/


 

Přihlášení



Martin Němec o svém otci, kterému věnoval knihu Josef Němec – Obrazy a kresby

Košatost a význam umělecké tvorby zobrazuje kniha s názvem Josef Němec – Obrazy a kresby, která současně přiblíží pracovní i soukromou tvář pražského výtvarníka. Jeho synem je Martin Němec, dnes renomovaný malíř a hudebník, duše rockových kapel Precedens a Lili Marlene, jenž potvrzuje, že jablko nepadlo daleko od stromu. Právě on je spolutvůrcem zmiňované výpravné knihy. A protože ji čeká 18. dubna pražský křest v Galerii Malostranské besedy, tak nevím, kdo by o knižní novince, o Josefu Němcovi a o jeho tvorbě povyprávěl víc než jeho syn Martin.

Sebepéče pro pečující

Spousta z nás se může ve svém životě dostat do situace, kdy bude potřebovat pomoc nebo se ocitne v roli pečujícího, ať už na osobní úrovni, nebo té profesionální. Ve společnosti je často zmiňována a probírána role potřebného, ale již se opomíjí myslet na roli pečovatele. I pečující osoba je pouze člověk, se svými silnými i slabými stránkami, který na sebe převzal neuvěřitelný závazek a zejména velkou zodpovědnost. Je potřeba si uvědomit, že i on má svůj soukromý život, své limity a omezené zásoby energie, zvláště v případě, kdy nemá z čeho čerpat.

Banner

Hledat

Videorecenze knih

Rozhovor

„Každej knižke třeba pomocť a naučiť ju lietať, pripadne ju potom navigovať na ceste k čitatelovi,“ říká slovenský výtvarník Juraj Martiška

200 knizkaPřed dvěma lety touto dobou tvořil Juraj Martiška ilustrace ke knížce Jiřího Holuba Jak se zbavit Mstivý Soni. Letos si před létem střihl opět „Holuba“ – vytvořil obrázky pro slovenské vydání příběhu Kolik váží Matylda. Co je nového u Juraje Ma...

Daliborovy dubnové tipy. Co pěkného si přečíst?

Možná jsme podlehli neoprávněnému dojmu, že léto tento rok dorazilo dříve. Jenže příroda změnila názor. Takže co s pošmournými, chladnými a deštivými večery? Máme pro vás opět Daliborovy knižní tipy, které se určitě budou hodit!

Čtěte také...

V Dominikánské republice řádí černý démon a Petr Jákl se jede na něj podívat…

Petr Jakl200Sotva jsme vstoupili do nového roku producent a režisér Petr Jákl už je zase v jednom kole a míří do Dominikánské republiky, kde až do konce ledna řádí zlověstný černý démon. Podobu prehistorickému tvorovi vtiskl podobu americký filmový režisér a ...


Literatura

Když je Poustevník sériovým vrahem…

poustevnik 200Po Honicích psech přináší Kniha Zlín ve společnosti Albatros Media další díl ze série s vyšetřovatelem Willliamem Wistingem od Jørna Liera Horsta, tentokrát s názvem Poustevník. Jedná se o devátý díl, ale návaznost spočívá pouze v přítomný...

Divadlo

Ve Vršovickém divadle MANA ožívá bytové divadlo. Herci zvou na komedie ve věži i v suterénu

divadlo mana200Pech pod střechou a Požár v suterénu. To jsou dvě nové brilantní komedie, které v premiéře nabízí Vršovické divadlo MANA. Evokují atmosféru bytových divadel, takže se hrají v netradičních prostorách divadelní budovy, jako je třeba podkroví n...

Film

Paddington 2 je film pro celou rodinu

paddington perexPaddington, medvídek z peruánské džungle, se zabydlel v Londýně u rodiny Brownových. Stal se součástí místní komunity a zbožňuje ho celá ulice. Pod čepicí pořád nosí ukrytý toust s pomerančovou marmeládou pro případ nouze, který nastane,...