Louis de Funes servíruje Zelňačku

Louis de Funes servíruje Zelňačku

Tisk

zelnacka louis de funesZelňačka (1981) je jedním z těch velmi povedených filmů, ve kterých hraje stařičký Louis de Funes. Ve své knižní předloze je příběh hlavně o kontrastu zarezlých starousedlíků a nového, svěžího mládí. Film jako takový je tím také dost okořeněný, ale díky svému zpracování je mnohem vtipnější a nemusí se brát zase moc vážně.

 

Claude a Francis jsou dva staří sousedi, kteří žijí na samotě dál od města, každý sám ve svém domě. Claude (Louis de Funes) stále postrádá svou deset let mrtvou ženu a v doma má všechno skoro takové, jako když tam ještě byla. Své dny oba dědci tráví pěstováním hlávkového zelí, sekáním dřeva, vařením, pobíháním kolem baráku a hlavně pitím značného množství dobrého francouzského vína.

Takových 5-6 litrů denně pro každého z nich, zapíjených pramenitou vodou ze studny na dvorku, nic lepšího snad nemůže být. Clauda také, k jeho nespokojenosti, chvíli trápí cukrovka, ovšem do té doby, než na jejich louku přistane létající talíř.

zelnacka louis de funes

Mimozemšťan blekotá dost srandovně a chce být s Claudem v kamarád. Následující zápletky probíhají díky tomu dost schématicky. Claude z mimozemšťana vyšiluje, ale vidí v něm dobráka. Mimozemšťanovi zachutná zelňačka a chce si přiletět pro další. Jeho soused Francis talíř viděl, ale Claude to zapírá. Mimozemšťan je za zelňačku u nich na panenské planetě povýšený a chce víc. Vrací nazpět mezi živé Claudeovu ženu, ehm, ve věku dvaceti let, aby se mu odměnil.

Když může být třeba zdůraznit hlubokou povahovou propast mezi technologicky nevyspělým stářím a progresivní budoucností mládí, bylo by jednoduché postavit vedle sebe dědka s dcerou a nechat je, se hádat. Nicméně, divák se vždy přikloní na jednu nebo druhou stranu podle svých vlastních sympatií. Tenhle mimozemšťan s komickými pohyby dělá ve filmu mnohem víc. Ukazuje, jak dokáží být nové věci uživatelsky nenáročné, jde jenom o to, chtít se někam posunout.

zelnacka louis de funes

Přirozeně, Claudeho dvacetiletá žena mu nechá všechno sežrat. Stejně tak jako kolemjdoucí, když se u dědkova stavení začíná provozovat nový lunapark. Jenže v životě starousedlíků toho bylo mnohem víc, než jen nemoderní způsob života a lpění na jednoduchých věcech.

Z celého příběhu dýchá atmosféra spokojenosti, moudrosti a svěží životní filosofie. Dokonce i když oba dědci na dvorku ze zábavy prdí, odehrává se mezi nimi mnohem víc, než na co jsou třeba vysoce postavení manažeři dnes zvyklí. Jedna z teorií mezilidských vztahů říká, že si člověk najde tu největší radost teprve v těch nejprostších věcech. Ony však dokáží být skoro všechny věci velmi prosté, když se chce.

zelnacka plakat

Zelňačka / Soupe aux choux, La
Francie / 1981 / 98 minut
Žánr: Komedie / Sci-fi
Režie: Jean Girault
Scénář: Louis De Funès, Jean Halain
Kamera: Edmond Richard
Hudba: Raymond Lefevre
Hrají: Louis De Funès (Claude Ratinier), Jean Carmet (Francis Chérasse), Jacques Villeret (Ox), Claude Gensac (Amelie Poulangeardová), Henri Génès (strážmistr), Marco Perrin (starosta), Christine Dejoux (Francine), Jean-Pierre Rambal (komentátor)

Zdroj foto: internet


 

Přihlášení



Martin Němec o svém otci, kterému věnoval knihu Josef Němec – Obrazy a kresby

Košatost a význam umělecké tvorby zobrazuje kniha s názvem Josef Němec – Obrazy a kresby, která současně přiblíží pracovní i soukromou tvář pražského výtvarníka. Jeho synem je Martin Němec, dnes renomovaný malíř a hudebník, duše rockových kapel Precedens a Lili Marlene, jenž potvrzuje, že jablko nepadlo daleko od stromu. Právě on je spolutvůrcem zmiňované výpravné knihy. A protože ji čeká 18. dubna pražský křest v Galerii Malostranské besedy, tak nevím, kdo by o knižní novince, o Josefu Němcovi a o jeho tvorbě povyprávěl víc než jeho syn Martin.

Sebepéče pro pečující

Spousta z nás se může ve svém životě dostat do situace, kdy bude potřebovat pomoc nebo se ocitne v roli pečujícího, ať už na osobní úrovni, nebo té profesionální. Ve společnosti je často zmiňována a probírána role potřebného, ale již se opomíjí myslet na roli pečovatele. I pečující osoba je pouze člověk, se svými silnými i slabými stránkami, který na sebe převzal neuvěřitelný závazek a zejména velkou zodpovědnost. Je potřeba si uvědomit, že i on má svůj soukromý život, své limity a omezené zásoby energie, zvláště v případě, kdy nemá z čeho čerpat.

Banner

Hledat

Videorecenze knih

Rozhovor

Mým cílem v tanci je práce s emocemi

Seidlerova 200Nicole Seidlerová se tanci věnuje již od svých raných let. Ve stejné době, kdy byla přijata na AMU, začala v Praze vyučovat lekce moderního a klasického tance. Zazářila v muzikále „Addamsova rodina“, v českých videoklipech a spolu s tím se pr...

Daliborovy dubnové tipy. Co pěkného si přečíst?

Možná jsme podlehli neoprávněnému dojmu, že léto tento rok dorazilo dříve. Jenže příroda změnila názor. Takže co s pošmournými, chladnými a deštivými večery? Máme pro vás opět Daliborovy knižní tipy, které se určitě budou hodit!

Čtěte také...

Televizní archiv tají netušené poklady

CT poklady perexBlížící se vánoční čas přeje pohádkám, a pokud si vybavíme nabídku televizních stanic, vytanou nám na mysli hlavně pohádky původně filmové. Jenže daleko bohatší pohádková pokladnice patří televizi - za bezmála sedm desetiletí své e...


Literatura

Večery v Umbrii lákají k dobrému jídlu a k pití vína

Vecery v umbrii perexKniha vábí již svým obalem, a po otevření a začtení se jsem navíc okamžitě dostala hlad. Šéfkuchařka Marlena de Blasi zkrátka ví jak čtenáře nalákat. Večery v Umbrii jsou o jídle a víně, o lidských příbězích, a především o ...

Divadlo

Cirkus Cirkör, Cahin Caha a Cirk La Putyka připravují pro Letní Letnou společný projekt Lacrimae

Unikátní představení, které se jindy a jinde nebude již opakovat, připravují pouze pro letošní Letní Letnou tři přední evropské soubory z oblasti nového cirkusu – Cahin Caha z Francie, Cirkus Cirkör ze Švédska a <...

Film

Do Říma s láskou …a z Říma bez bolesti

Filmová tvorba Woodyho Allena je tak jedinečná a rozmanitá, že než abychom ji nahlíželi jako celek, lépe je si ji nejprve rozdělit do několika (přesněji tří) tvůrčích období. První skupinu tvoří jeho rané filmové grotesky, v nichž prokázal svůj pozo...